رفتن به محتوای اصلی

اسیدپاشی به قصد انتقامجویی، این بار در ایلام
29.07.2011 - 12:28

مدت زیادی از مطرح شدن مجدد پرونده‌ی آمنه بهرامی نگذشته است که این بار در ایلام، یک دختر 19 ساله که به تقاضای ازدواج مردی پاسخ رد داده بود، قربانی اسید پاشی شد. این بار انتقامجویی دامن مادر دختر را نیز گرفت. این دختر جوان و مادر او که نام آن‌ها اعلام نشده است هنگامی که در خواب بودند، با سوزش ناشی از پاشیدن یک سطل اسید بر روی چهره و بدنشان از خواب پریدند.

پلیس ایلام به نقل از دختر جوان علام کرد برادر زن عموی او پس از شنیدن پاسخ منفی به تقاضای ازدواج، دختر و مادرش را تهدید کرده است. سرانجام وقتی دختر به عقد مرد دیگری درآمد، عمو و زن عمو به قصد انتقامجویی نیمه شب یک سطل اسید را بر روی او ومادرش ریختند. «آن شب من و مادرم در یکی از اتاق‌ها خوابیدیم و نیمه شب با احساس سوزش شدید در سر و صورتمان از خواب بیدار شدیم. در همین موقع به سختی کلید چراغ اتاق را روشن کردم. عمو و زن عمویم کمی دور‌تر از ما ایستاده بودند و یک سطل در دست داشتند».

روزنامه جام جم که این خبر را اعلام کرده در ادامه به نقل از دختر مجروح که اکنون همراه مادرش در بیمارستان بسر می‌برد، نوشت: «با فریادهای کمک‌خواهی ما که از ناحیه چشم، صورت و دست‌ها دچار سوختگی شده بودیم، آن دو سطل را به کناری انداختند و از ما می‌خواستند به آن‌ها نزدیک نشویم». عمو و زن عموی این دختر بازداشت شده‌اند و پلیس در جستجوی خواستگار فراری است.

اسیدپاشی در ایران

همپای گسترش انواع خشونت‌های اجتماعی و خانگی علیه زنان، اسید پاشی نیز گسترش یافته است. طی سال‌های اخیر چند مورد اسیدپاشی مردان بر روی زنانی که به خواست آن‌ها پاسخ منفی می‌دهند در رسانه‌ها انعکاس یافته است. آخرین مورد، اسید پاشی بر روی دختر ایلامی و مادر اوست.

در سال ۱۳۸۳ ، آمنه بهرامی مهندس الکترونیک در اثر پاشیدن اسید به صورتش بینایی و زیبایی خود را از دست داد و تا کنون 17 عمل جراحی بر روی صورتش انجام شده است. آمنه به درخواست ازدواج یک خواستگار پاسخ منفی داده بود. جوان زمانی که متوجه شد آمنه قصد دارد با مرد دیگری ازدواج کند یک پارچ اسید را روی صورت او خالی کرد.

مورد دیگر مهناز کاظمی بود. زمانی که تصمیم به طلاق گرفت، همسرش بر روی او اسید پاشید و متواری شد. مرد سه ماه بعد دستگیر شد. مهناز کاظمی 21 بار مورد عمل جراحی قرار گرفت.

و سارا 26 ساله، در خیابان مورد اسیدپاشی یک جوان موتورسوار قرار گرفت. او در اثر شدت جراحات درگذشت.

انتقامجویی ناشی از احساس مالکیت

عمو و زن عموی دختر ایلامی در بازجویی مقدماتی اسیدپاشی را انکار کرده‌اند و جوان خواستگار نیز هنوز فراری است. بنابراین باید منتظر روشن شدن این پرونده و شنیدن استدلالات متهمان ماند. اما این مورد اسیدپاشی مشابه موارد دیگری است که مردانی در واکنش به پاسخ منفی یک زن قصد نابودی او را می‌کنند.

از این رو اظهارات مجید، مردی که یک پارچ اسید را بر صورت آمنه بهرامی خالی کرد، در دادگاه در این زمینه می‌تواند گویا باشد. او در جلسه دادگاه گفت که پس از شنیدن پاسخ رد از آمنه «دچار فشار روحی روانی و دیوانه» شده بود. قاضی می‌پرسد که چرا خودت را نکشتی. و جوان پاسخ می‌دهد :«چند بار تصمیم گرفتم آمپول هوا به خودم تزریق کنم اما نتوانستم، بعد تصمیم گرفتم به صورت آمنه اسید بپاشم تا نامزدش او را رها کند و من به آمنه برسم».

مجازات اسیدپاشی

مورد آمنه بهرامی و تقاضای او مبنی بر قصاص جوان اسیدپاش بحث‌های زیادی را برانگیخت. آمنه معتقد بود که مجازاتی که قانون برای اسیدپاشی در نظرگرفته عادلانه نیست. از این رو آمنه خواهان آن شد که این جوان با پاشیدن اسید به دو چشمش قصاص شود.

مجازات اسیدپاشی در ایران بر اساس قانونی که در سال 1337 به تصویب رسیده تعیین می‌شود. بر مبنای این قانون در صورتی که اسیدپاشی به مرگ قربانی منجر شود، مجارات آن مرگ است و در موارد دیگر پرداخت جزای نقدی و حبس. با این حال قضات دادگاهی که برای بررسی پرونده اسیدپاشی بر آمنه تشکیل شد، مجید را به «قصاص چشم پس از پرداخت تفاضل دیه» محکوم کردند. در صورتی که این حکم بخواهد اجرا شود، آمنه بهرامی باید مابه التفاوت دیه‌ای را که قانون مجازات اسلامی برای چشم مرد و زن در نظر گرفته، به مرد اسیدپاش بپردازد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.