رفتن به محتوای اصلی

مرزبانان غیور!
26.11.2013 - 23:38

 

مرزبانان غیور کلمەای جعلیست کە فارسها در وصف تقریبا یک چهارم کوردها کە در چارچوب جغرافیایی ایران امروزی قرار دارند اطلاق می شود.  گرچە کوردها بە لحاظ تباری و نژادی در دایرە حوزە تمدن ایرانی تعریف می شوند اما هموارە ایران گریز بودە و ضربەهای سختی بە جغرافیای ایران زدەاند.  در جریان جنگ میان عثمانی و صفوی کوردها در کنار عثمانیها علیە صفویان جنگیدند و در جریان این جنگ اکثر اراضی کوردستان بە سرزمین عثمانی ضمیمە گردید. در مقاطع دیگری تلاشهای بسیاری برای الحاق  بخش باقی ماندە از سرزمین کوردستان کە امروزە "کوردستان ایران"  تعریف می شود بە سرزمین کوردستان بزرگ انجام گرفتە اما ناکام ماندەاست. البتە ایران گریزی تنها شامل حآل کوردها نبودە و ملتهای حوزە قفقاز نیز برای جدایی از ایران با روسها همکاری نمودند و قرارداد تورکمانچای بنا بە میل آنان بر ایران تحمیل گردید.  با تشکیل دولت متمرکز در ایران و ثبات نسبی مرزها کوردها نیز برای کسب حقوق ملی خود روشهای دیگری نظیر خودمختاری و یا فدرالی را مطرح ساختند اما این روشها تنها برای رسیدن بە شرایط مناسبی بودەاست و بس. طرح این سوال کە تا چند  بکارگیری "مرزداران غیور " برای ملتی کە عملا ایران گریز بودە  واقعی بنظر میرسد هدف این نوشتە  سخنی با موضوعات مرتبط با مباحث آقای محمد سهیمی و اکبر گنجی کە بسیار آگاهانە درصدد منزە نشان دادن حکومت کشتار آخوندها و مدعی هستند مخالفین نظام آغازگر خشونت علیە نظام بودەاند کە موضوعات بسیاری را با خود بهمراە آوردەاست.

در این نوشتە کوتاە بهیچوجە سعی بر پاسخگویی و رد  محتوای تقدیس کنندگان رژیم نیست ـ  و ازجهاتی تائید نظریەهای آنان است ـ  بلکە  بە علت ایران گریزی ملتهای غیر فارس و هماهنگی با دشمنان ایران و ایرانی توجە دارد و دریافت کە چە عواملی در پشت این واقعیت نهفتە است کە ملتهای غیر فارس برای رهایی از چنگ ملت حاکم حاضر بە همکاری و طلب یاری از هرچە آنچە دشمن ایران و ایرانی است می کنند. آنچە مبرهن است  بسیاری دیگر  همچون  سعید حجاریان، نامە ٥٥ زندانی  بە اوباما و حمایت ٤٦٦ نفر دیگر از ٥٥آن  نفر  در چند ماە گذشتە و بسیاری دیگر نظیر عطااللە مهاجرانی چهرە متفاوتی از خود نشان دادەاند کە اینگونە تغییر  مواضع و چهرە خارج از منافع فردی آنان ریشە در قاموس ایرانیان کە فرهنگ شیعی را در پشت خود دارد، سرچشمە میگیرد.

در جریان جنگ ایران و عراق علیرغم اینکە  غرب کشور کە دو ملت عرب و کورد ساکن هستند  بطور روزانە زیر بمباران و توپ باران ارتش عراق بود، اما  بهنگام خبر بمباران شهرهای مرکزی ایران بویژە تهران، اصفهان و مشهد کە عصرانە رادیو اسرائیل اخبار جنگ را پخش می کرد از فرط خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم. خبر اصابت موشکهای العباس و الحسین بە تهران و مشهد  کە سرنوشت جنگ را نیز  تغییر داد و امام خمینی را وادار بە نوشیدن جام زهر نمود حامل دعاهایی از طرف کوردها برای  پیروزی صدام حسین این منفورترین و دیکتاتورترین چهرە تاریخ بر ایران بود. البتە کار بە اینجا و زمان جنگ ایران و عراق  ختم نمیشد، حتی  از بدو بحران هستەای ایران و احتمال جنگ میان ایران و غرب  و ورود ناوهای جنگی امریکا بە منطقە،  این آروزها بە گونەای دیگر تبلور یافت. آرزوی اینکە کی  بمبهای ١٣ تنی مستقر در جزیرە دیەگو همانند موشکهای الحسین و العباس  بر سر مناطق مرکزی ایران فروریزد و شادمانی ملتهای دربند را فراهم آورد بە آرزوی مردم ما درآمدە است؟ . چە عواملی در این قضیە دخیل  است کە  ملتی از  پیروزی  دشمن مملکتش خرسند باشد و یا چشم انتظار جنگی باشد تا مرکز ایران را ویران کند، نشان از کینەهای نهفتە علیە ملت حاکم است کە بنا بە شرایط خود را نشان میدهد.  

فضای روشنفکری ایران منبعث از فرهنگ شیعە است، دیانت شیعی پیچیدگیهای خاص خود را دارد. افراد پرورش یافتە با دیانت شیعی می توانند بە شیوەهای گوناگون تغییر رنگ دهند.  و باید گفت  دانش و تحصیلات ایرانیان هیچگاە بە انسان اندیشی آنان نینجامیدە و  کمکی بە وجدان عمومی در ایران و مفاهیم حقوق بشری ننمودەاست،  بلکە در ضدیت با آن بودە است؟!   تجربە شخصی بندە در خصوص شناخت از  جامعە ایران  کە  سالیان زیادی در ارتباط با مردمان جامعە مرکزی ایران بودەام و فرهنگ آزاردهندە  آنان را بوضوح دیدەام تنها  بە این بسندە نمودەام کە  برای درک یک جامعە باید نخبگان آن جامعە را شناخت نە  مردم عادی. با روی آوردن بە مطالعە و خواندن  افکار نخبگان متوجە این واقعیت شدم کە هر دو سرو تە یک کرباسند. روشنفکران از آن جامعە برخواستەاند.  جامعە کوردستان هم دارای چنین ویژەگیست و برای نمونە  دکتر قاسملو در کتاب چهل سال مبارزە خود می گوید کە  نمی توان  تاریخ حزب دموکرات را از تاریخ  مردم کوردستان جدا نمود. اما در ایران سعی بر این بودە کە حساب مثلا حزب دموکرات کوردستان از مردم کورد جدا در نظر گرفتە شود و یا برای نمونە حساب  اکبر گنجی و آقای سهیمی و  دیدگاە آنان بحساب ملت حاکم گذاشتە نشود اما جامعە مرکزی ایران با تمام جناحهایش  منافع مشترکی دارند کە در ضدیت با منافع ملتهای   کورد، عرب، تورک،  بلوچ و تورکمنها میباشد و ریشە تمام این نامردمیها از تضاد منافع نهفتە است. 

در کوتاە سخن باید گفت همچانکە همکاری شادروان دکتر قاسملو با بدترین رژیم تاریخ علیە ایران خط بطلانی بر این موضوع کە  کوردها  مرزبان غیور هستند بلکە دشمن واقعی ایران و ایرانی هستند و در صورت فرصت باز هم تلاشهای تاریخی خود را برای رهایی از ایران دنبال می کنند.  روشنفکران ایرانی نیز از تفکرات نازیستی بهرە میبرند کە  برای حفظ ایران بە هر ذلتی تن در میدهند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.