رفتن به محتوای اصلی

برگزاری مسابقه «صلح و دوستی» بدون حضور زنان!
27.11.2013 - 10:31

آنگونه که پیداست این بار نیز زنان ایرانی از حضور در استادیوم آزادی و تماشای مسابقه فوتبال محرومند. قرار است روز پنجشنبه 7 آذر یک مسابقه دوستانه میان پرسپولیس با ستاره های آسه میلان برگزار شود. شعار مسابقه «فوتبال برای صلح و دوستی» است و بخشی از درآمد آن صرف مبارزه با سرطان خواهد شد. یکی از برگزارکننده گان مسابقه می گوید این امکان خوبی برای حضور زنان در استادیوم است. اما به گفته ی علیرضا علیپور دبیر «ستاد منشور اخلاقی و رفتاری فوتبال ایران»، جضور زنان در استادیوم آزادی غیرممکن است؛ استادیوم فاقد «سخت افزارهای ضروری» برای حضور زنان است و مجوز قانونی نیز برای حضور زنان در استادیوم وجود ندارد.

حمید استیلی از مبتکران بازی دوستانه پرسپولیس–میلان چند روز پیش گفت: «بازی ستاره‌های فوتبال پرسپولیس و میلان فرصت خوبی است تا شرایط حضور بانوان و خانواده‌ها را در ورزشگاه فراهم کنیم. ما بالاخره مجبوریم روزی این کار را انجام بدهیم و من امیدوارم در حال حاضر شجاعت ورود به این مساله وجود داشته باشد». در واکنش به این سخنان بود که علیپور مساله را غیرممکن خواند.

او در توضیح نبود زیرساخت‌ها و سخت افزارهای لازم برای ورود زنان ایرانی به ورزشگاه ها به ورودی مجزا، تفکیک فضا و سرویس بهداشتی جداگانه برای زنان اشاره کرد و افزود برای حضور زنان در استادیوم ها نیاز به «نظر شورای فرهنگی عمومی و مجوز مرجع قانونی» است. و این در حالی است قانونی برای ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ها تصویب نشده اما طبق یک قانون نانوشته از ورود زنان به استادیوم برای تماشای مسابقات جلوگیری می شود. روشن نیست مجوز قانونی مورد نظر علیپور را کدام نهاد باید صادر کند اما «شورای فرهنگی عمومی» که علیپور به آن اشاره می کند، زیرمجموعه شورای انقلاب فرهنگی است و ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد برعهده دارد.

در دهه هفتاد زنان بارها و با بکارگرفتن شیوه های ابتکاری برای ورود به استادیوم ها تلاش کردند. در سال های بعد محرومیت زنان از ورود به استادیوم ها به یک مساله مطرح تبدیل شد. در همان هنگام کمپینی برای دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه ها راه افتاد که «حق زن، نيمي از آزادي» نام داشت و هدف خود را دفاع از حضور آزادانه، نامشروط، و بدون تبعيض زنان در همه فضاهاي عمومي از جمله ورزشگاه‌ها اعلام کرد. سال 85 دولت احمدی نژاد آزادی ورود زنان به ورزشگاه ها را خواهان شد که با مخالفت مراجع مذهبی و مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

آخرین باری که زنان باز برای ورود به ورزشگاه شانس خود را آزمودند، روز 29 خرداد سال جاری بود. تیم ملی ایران پس از پیروزی در یک مسابقه به بازیهای برزیل راه یافت. جشن گرفتن این پیروزی بهانه‌ای برای ریختن مردم به خیابان‌ها بود. زنان در این جشن های خیابانی حضور گسترده ای داشتند. مراسم استقبال در ورزشگاه آزادی بود و فدراسیون فوتبال طی بیانیه ای اعلام کرد: «در این مراسم تنها آقایان می‌توانند حضور داشته باشند و از بانوان علاقمند تیم ملی درخواست می‌شود تا از آمدن به استادیوم آزادی خودداری کنند.» با این حال، در تهران گروهی از زنان برای شرکت در مراسم استقبال رسمی تا پشت درهای ورزشگاه آزادی رفتند اما به درون ورزشگاه راه نیافتند.

در هفته های اخیر پیش از این که مساله حضور یا عدم حضور زنان در بازی دوستانه پرسپولیس–میلان مطرح شود، «سپ بلاتر» رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) که به ایران سفر کرده بود در دیدار با مقامات ایران از جمله لاریجانی رئیس مجلس خواستار پایان دادن به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها شد اما این سخنان او از طرف مسئولان ایرانی دخالت در امور داخلی ایران قلمداد شد. مسئولان حکومت در واکنش به سخنان پلاتر  ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها را راهی ضروری برای محافظت از زنان «در مقابل فحاشی‌هایی که ممکن است در ورزشگاه‌ها شود» اعلام کردند.

انعکاس سخنان رئیس فیفا و سپس حمید استیلی این خبر را بر سر زبان ها انداخت که روز پنجشنبه ورود زنان به ورزشگاه آزادی مجاز است. این خبر با واکنش رئیس مجموعه ورزشی آزادی روبرو شد. او انتشار چنین خبری را «شیطنت رسانه ای» خواند و افزود هیچ دستوری مبنی بر مجاز بودن حضور زنان در مسابقه بدستش نرسیده  است. وی از زنان خواست از رفتن به محل ورزشگاه خودداری کنند.

در همین حال روزنامه ورزشی نود هم خبر داد: «ورود زنان براي تماشاي ديدار پرسپوليس و ميلان به ورزشگاه آزادي ممنوع شد». بنابر این گزارش، ممنوعیت تنها برای زنان ایرانی است و شامل زنان خارجی نمی شود. بحث به برنامه دوشنبه شب تلویزیون نیز کشیده شد. مجری برنامه تلویزیونی 90  خطاب به مدیر عامل باشگاه پرسپولیس گفت امکانی فراهم کنید تا زنان نیز بتوانند برای تماشای مسابقه میان پرسپولیس و آسه میلان به ورزشگاه آزادی بروند. محمد رويانيان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت چنین امکانی وجود ندارد! او افزود: «ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم چراکه مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری برای وقوع این اتفاق وجود ندارد. فضای ورزشگاه های ما نیزآماده این اقدام نیست. اما برای این بازی خانم های خارجی در ورزشگاه حضور خواهند داشت».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
وبلاگ میترا فخیم

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.