رفتن به محتوای اصلی

به مناسبت 26 آذرماه "روز ملی پیشمرگ کردستان"(بخش دوم و پایانی)
18.12.2013 - 13:30

(در فردای هرگونه تحول در ایران و مناطق کردنشین- چه در دوران مقاومت برای گذار از وضعیت بحران به ثبات و چه در دوران ثبات و لزوم تداوم و استقرار امنیت داخلی کردستان- نیروی پیشمرگ کردستان، بیشترین نقش را در حفظ دستاوردهای ملت کرد بازی خواهد کرد.)

پس از ارائه ی یک تعریف به روزتر از واژه ی پیشمرگ و مهمترین کارویژه ی او یعنی یک جنگاور در هنه ی جنگ های نامنظم، اکنون به رویکردهای معمول در جنگ های نامنظم پرداخته و پس از اشاره به تاکتیک های حاصل از رویکردها، به صورت بسیار کوتاه به موضوع پیشمرگان روژهه لات کردستان در شرایط کنونی اشاره ای هم خواهم داشت

در اجرای جنگ نامنظم بر دو رویکرد تمرکز می‌شود:
-مستقیم
-غیرمستقیم
رویکرد مستقیم به لزوم تغقیب دشمنان و زیرساخت‌ها و منابع آنها می‌پردازد.
در کاربرد رویکردهای غیرمستقیم طی فرآیند اجرای جنگ نامنظم، عملیات‌های پشتیبانی اطلاعاتی نظامی از عملیات‌های پشتیبانی کلیدی محسوب می‌گردند.این ها عبارت خواهند بود از:
- به جای بکارگیری مستقیم قدرت نظامی علیه نیروهای نظامی و شبه‌نظامی دشمن بر شرایط تعیین کننده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا امنیتی که موجبات اعتراض مردم را پدید می‌آورند تمرکز می‌گردد.
-به جای حمله به دشمن در جایی که بیشترین قدرت را دارند یا به نحوی که انتظارش را می‌کشند، باید از طریق حمله فیزیکی و روانی به جایی که بیشترین آسیب‌پذیری را دارند، آنها را دچار اختلال نموده، ارتباطات آنها را قطع کرده و مجبور به جابجایی نمود.
-به جای اتکاء بر رویاروی مستقیم یا یکجانبه توسط نیروهای مشترک ، توانمندی‌های لازم به دیگر سازمان‌ها و شرکاء ارائه گردد تا به دشمنان به صورت نظامی یا غیرنظامی حمله نمایند.
-به جای اتخاذ اقداماتی برای تأثیرگذاری مستقیم بر دشمنان، علیه دولت‌های ثالث یا گروه‌های مسلح وارد عمل شود تا بر دشمنان تأثیر گذارده شود.
-به جای اتکای صرف بر نیروهای نظامی متعارف، با استفاده از ترکیب ابزار و روش‌های متعارف و نامتعارف به دشمنان حمله گردد. روش‌ها و ابزار نامتعارف می‌توانند عبارت از اقدامات پنهانی و محرمانه، عملیات مشترک با نیروهای نامنظم، یا استفاده متعارف از توانمندی‌ها نامتعارف باشد.
-با استفاده از عملیات‌های پشتیبانی اطلاعات نظامی، دیپلماسی عمومی، و روابط عمومی؛ عملیات‌های امنیتی؛ تمهیدات کنترل جمعیت و منابع؛ و دیگر ابزار دشمنان به صورت فیزیکی و روانی از حامیان داخلی و بین المللی خود جدا گشته و بدین ترتیب قدرت و نفوذ آنها بر جمعیت مربوطه متوقف گردد.
علاوه بر آنچه گفته شد عوامل ایدئولوژیکی و سیاسی مرتبط با جنگ نامنظم بستره ای مناسب برای عملیات‌های پشتیبانی اطلاعاتی نظامی فراهم آورده‌اند. به عنوان نمونه:

-دفاع داخلی خارجی:
مهمترین هدف عملیات‌های پشتیبانی اطلاعاتی نظامی طی فرآیند دفاع داخلی خارجی عبارت است از ایجاد و برقراری پشتیبانی برای دولت میزبان و در همین حین کاهش حمایت از شورشی‌ها.
-ضدتروریسم. :
پشتیبانی اطلاعاتی نظامی یکی از بخش‌های اصلی توانمندی‌های مرود نیاز برای ضدتروریسم هستند بالاخص در زمان بکارگیری رویکرد غیرمستقیم برای شکل‌دهی، تثبیت و تأثیرگذاری بر محیطی که در آن سازمان‌های افراط‌گرای خشونت‌طلب حضور دارند.
-عملیات ایجاد ثبات:
اجرای موفقیت‌آمیز عملیات‌های ایجاد ثبات بستگی به اطلاع‌رسانی به جمعیت محلی و تأثیرگذاری بر نگرش آنها دارد تا اطمینان حاصل گردد که اعتماد و اطمینان مردم کسب شده است. عملیات‌های پشتیبانی اطلاعاتی نظامی تأثیر بسیار زیادی بر مخاطبین هدف خارجی می‌گذارند.
-عملیات‌ ضدشورش:
عملیات‌های پشتیبانی اطلاعاتی نظامی می‌توانند از طریق ارائه اطلاعاتی که بر نگرش و رفتار تأثیر می‌گذارند بر مردم خارجی تأثیر گذارده و باعث گردند که این مردم عملیات‌های مشترک دوستانه را پذیرفته و یا در آنها مداخله‌ای انجام ندهند.
-جنگ نامتعارف:
جنگ نامتعارف شامل عوامل ایدئولوژیکی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود که شراکت احساسی و شدید را ارتقاء می‌بخشند. این عوامل انسانی، در کنار مقاومت مسلحانه، وضعیتی را می‌آفرینند که واحدهای پشتیبانی اطلاعات نظامی کاملا آماده فعالیت در آن هستند.
سخن پایانی:
بسیار روشن است که در جهان کنونی، جنگ های نامنظم دیگر از چنان اهمیت و کارایی برخوردار هستند که حتا کسورهایی که دارای نیروی نظامی زبده و ارتش بسیار نیرومندی نیز هستند بخشی از سازمان دفاعی خود را متوجه جنگ های نامنظم نموده اند. از این رو باید به این نکته توجه ویژه شود که جنگ های نامنظم اکنون دیگر به صورت درسنامه با مراتب و د رجات علمی و در سطوح گوناگون تئوریزه، تدریس و پراکتیزه می شوند.
نیروی پیشمرگ کردستان در میان احزاب کردستانی و رهبران نظامی در احزاب باید این نکته را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهند و به زودی به این ادراک بایسته ارتقا پیدا کنند که برای تداوم، کارایی و اثربخشی یک نیروی پیشمرگ، توجه عمیق به آنچه در مبانی، تئوری و سطوح آموزشی جنگ های نامنظم به روزآوری شده و این مدل از جنگ روزبه روز در کانون اهمیت کشورها قرار می گیرد دانش جنگ های نامنظم را فراگرفته و نسبت به آموزش و فراگیرسازی آن در میان نیروی پیشمرگ کردستان اقدام نمایند.
تردیدی وجود ندارد که در فردای هرگونه تحول در ایران و مناطق کردنشین- چه در دوران مقاومت برای گذار از وضعیت بحران به ثبات و چه در دوران ثبات و لزوم تداوم و استقرار امنیت داخلی کردستان- نیروی پیشمرگ کردستان، بیشترین نقش را در حفظ دستاوردهای ملت کرد بازی خواهد کرد.
روز ملی پیشمرگ کردستان بر تمام پیشمرگان کرد پیروز

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
منتغب سایت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.