رفتن به محتوای اصلی

نگاهی بە نگرش حزب حیات آزاد کوردستان ( پژاک ) بە تاریخ ایران
07.02.2014 - 10:52

نشریە " وڵاتی ئازاد "  شمارە ٦٩ ارگان حزب حیات آزاد کوردستان ( پژاک ) موضوع ارزشمندی  تحت عنوان " روند تمدن دموکراتیک در ایران و بررسی جریان های مخالف " منتشر نمودە کە در وهلە اول نشاندهندە مطالعات جدی کادرهای آن حزب و در نوع خود بی همتا و قابل مطالعە است. بازخوانی تاریخ کهن ایران و متفاوت با آنچە در ادبیات تاریخنگاری ایرانیان نوشتە شدە و بە جامعە منتقل می گردد. تاریخی کە در درجە اول بە هویت کوردها مرتبط و برای آشنایی کوردها با هویت تاریخی خود و ملتهای همجوار بسیار مفید است. باید اذعان نمود پژاک  تنها حزب در صحنە سیاسی شرق کوردستان (  کوردستان ایران ) میباشد کە در سطح عالی و آکادمیک موضوعات تاریخی را مورد باز خوانی و بنا بە مطالعات عمیق خود  سیاست حزبی خودشان را در قبال جامعە و هوادارنشان تعیین و بە جامعە نیز آگهی می بخشند. تفاوت بنیادی پژاک با احزاب کلاسیک شرق کوردستان را بوضوح در همچون مواردی دید. نگاهی بە اسناد احزاب شرق کوردستان نشان میدهد کە درک آنان از تاریخ ایران  از انقلاب مشروطە بدان سو عبور نمی کند و یا آگاهی لازم از تاریخ کهن کوردستان ندارند. تکیە پژاک بر تاریخ بە  ایدئولوژی ملی آنان درآمدە و تصادفی نیست کە کادرهای جریان مزبور بیشتر نامهای مستعار خود را از دل تاریخ و از چهرەهای خط مقاومت بر خود نهادەاند. خطی کە از نظر آنان بە درازای تاریخ  در مقابل ساختار دولت ـ قدرت بمبارزە برخواستەاند.  اغلب  کادرهای پژاک نامهایی چون آریوبرزن،  مانی، مزدک و از این قبیل کە در مقاطع تاریخی در مقابل ساختار دولت ـ قدرت ( نظام خسروانی ) بە پا خواستەاند و تفاوت آنان را در مقابل ایرانیان بویژە فارس زبانها کە اغلب اسامی نظیر داریوش، کوروش، خشایار و... کە منتسب بە جریان دولت ـ قدرت (  نظام خسروانی ) است و از نظر ایرانیان نماد شکوە و جلال آنان است نشان می دهد.

نشریە مذکور بە بە دو مسیر جداگانە تاریخی،  یکی خط دولت ـ قدرت کە منشاء آن هخامنشینان و دیگری خط مقاومت کە از دوران زردشت بە این سو وجود داشتە و دارد و قدمت بیشتری دارد. اولی برای خود دین رسمی و دومی یعنی خط مقاومت دین طبیعی را داشتەاست. نشریە مزبور را بە بررسی مقاوت در مقابل هخامنشینیان، ساسانیان، دوران ظهور اسلام، و سلسەهای بعداز اسلام تا دوران پهلوی و رژیم کنونی مورد مطالعە قرار دادە، بە نکات ریز و پیچیدەای توجە نمودە، انحرافات تاریخی در ساختار اجتماعی و دین مورد کنکاش قرار دادە و آنرا با انحرافات فعلی کە در فرهنگ سیاسی جامعە فعلی ایران موجود است نشان دادەاست. 

 از روی همچون قرائتی نوین از تاریخ است کە برای نمونە  هنگامیە آقای ریوار آبدانان از کادرهای رهبری پژاک در مقالە کوتاهی  تحت عنوان بازخوانی تاریخ چپ، گامی برای آغازی پربار  بە نقد جریانات چپ ایران می پردازد، نگاهی متفاوت از آنچە دلمشگولی جریانات چپ ایرانی است  ارائە میدهد. در نوشتە آقای آبدانان بە جای خالی تاریخ ایران در مبارزات چپ اندیشان انتقاد و معتقد است فعالان سیاسی  ایران بجای تکیە بر تاریخ  انقلابات فرانسە و انقلاب بلشویکی،  متکی بە تاریخ مبارزاتی خط مقاومت در ایران باشند  کە تاریخی بسیار ریشەدار و مهمتر است اما این نگاە تاریخی در فرهنگ جریانات چپ غایب است. مرتبط با همچون موضوعی در صفحە ٢٣ نشریە نیز آمدە  کە " دليــل اينكــه هنــوز هــم انقلاب هــا از دســت ســازمان ها و احــزاب مردمــي بــه تــاراج بــرده مي شــود و همــواره  ضدانقلابيــون دســت بــه نــگارش تاريــخ ميزننــد، هميــن ناآگاهــي از رونــد مقاومــت تاریخی اســت. گروه هــا و كانون هــاي مقاومتــي كــه خواســتار ايجــاد جامعــه اي خــارج از چارچــوب دولــت ـ قــدرت بــوده و بــراي ايجــاد ســازماندهي دموكراتيــك خلقهــا ســالها مبــارزه نموده انــد، نويســندگان تاريــخ مقاومــت جامعــه ي طبيعــي ميباشــند. تاريــخ خلق هــاي تحــت ســتم نوشــته نشــده و چنانچــه ثبــت شــده باشــد، تحريفاتــي در آن صــورت گرفتــه كــه بــدون شــك ناشــي از اجــراي يــك سياســت كلــي توســط نظــام ســلطه اســت."

 آنچە پیداست نگاە  پژاک بە تاریخ و ایدلوژی سیاسی اش از تئوری و مجموعە آثار آقای عبداللە اوجالان کە در موسسەها و مراکز آکادمیک آنان در کوههای قندیل تدریس می شود. آ‌قای اوجالان بە اعضای حزب خود بر آموزش، آموزش، آموزش تاکید داشتە است. در همین نشریە ص ٢٩دیدگاە  آقای اوجالان تاریخ را اینگونە تشریح میکند " نخست در مورد آنهایی کە تاریخ را بی اهمیت می پندارند باید بگویم کە اصولا بە علت عدم شناختشان از مفهوم نهفتە در آن است. قبل از هر چیز باید بە دیدە شک و تردید بە تاریخ نوشتە شدە توسط قدرت نگریست. تا وقتیکە نتوانیم این شک را در خود بە وجود آوریم امکان بازشناخت تاریخ  واقعی کە همان تاریخ واقعی خلقهای آزادیخواە است را نخواهیم داشت. تعریف ارائە شدە از تاریخ در مفاهیم لیبرالیستی عبارت از " امروز " است. با این تعریف فرد را در لبە پرتگاە بی هویتی قرار دادەاند و امکان شناخت و حرکت و  سیاست و هرگونە کنش اجتماعی را از او گرفتەاند...."

نشریە فوق الذکر خارج از اینکە بە مفهوم اپوزسیون درایران از دیدگاە دیالکتیکی پرداختە اما توجە بە مخالفت با ساختار حکومتی را از ریشە و بطور مشخص از دوران هخامنشینی بمیان آوردە و از همان دوران انحرافاتی را کە در جامعە ایران بوقوع پیوستە و جوامع  را گرفتار نظام متمرکز و زیر سلطە نظام خسروانی قرار دادە روشن نمودەاست. نظام خسروانی نظامیست کە دین رسمی در آنان نهادینە شدە است. قرار گرفتن دین رسمی در قدرت امکان و توان سرکوب بیشتری بە او بخشیدەاست.  بدین منظور  دین زردشت واقعی با توطئە و همدستی یهودیان بە  دین حکومتی در آمد و تمدن زاگروسی  زادگاە تمدن دموکراتیک و خط مقاومت بە زیر کشیدە شد و تا بە امروز نظام خسروانی در ایران بە دشمنی با تمدن دموکراتیک ادامە میدهد. شکل گیری امپراطوری نظام خسروانی توسط پارسها کە از دوران هخامنشینی شروع و در مقاطعی چون ساسانیان، دوران اسلام و ظهور اسلام دولتی، صفویان و پهلوی بازتولید شدە است کە در نشریە بە آن اشارە شدەاست.

ارتباط نشریە از آن جهت جالب بنظر می آید کە مسیرهای تاریخی را  با موضوعات امروزی مقایسە نمودە و برای نمونە  با توجە بە اسناد بە حملە اسکندر مقدونی بە ایران اشارە دارد کە اگرچە حملە اسکندر هخامنشینیان را نابود کرد اما مایە خرسندی ملتهای تحت ستم و  برای دیگر خلقها همچون ناجی بودە است. امری کە هنوز هم خلقهای ایران در انتظار یک ناجی برای نجات از دست حاکمان فعلی  هستند و این ادامە یک پروسە تاریخست. اگرچە بعداز شکست نظام خسروانی موبدان دین رسمی در تلاش برای تاسیس نظام خسروانی برآمدند در شرایط فعلی نیز جریانات سیاسی سراسری همچون موبدان دین رسمی ( زردشت جعلی ) عمل می نمایند.

در نگاە پژاک بە هویت و ویژگیهای زردشت واقعی و تفاوت دوران زندگی ایشان با زردشتی کە ایرانیان بە نظام خسروانی گرە می زنند متفاوت و موبدان زردشتی عناصر تربیت شدە نظام خسروانی و مبلغ دین رسمی بودند کە مغان زردشتی را قتل عام نمودند. جالب اینکە در نگاە نشریە تداوم قتل عامهای امروزی جمهوری اسلامی و نظامهای قبل از رژیم فعلی را برخواستە از این انحراف تاریخی می پندارند. علت اینکە چرا اماکن زردشتی منتسب بە نظام خسروانی اسامی یهودی دارند بحث قابل توجهی است و یهودیان را عامل انحراف در دین زردشت واقعی عنوان می نماید. در واقع یهودیان عامل بوجود آوردن دین رسمی و دین رسمی را در مقابل زردشتی اجتماعی قرار دادەاند. در این زمینە نمونەهایی را مثال اوردە کە  در دین زردشتی واقعی پرداختن بە امر ثروت اندوزی کریە بودە اما در دین رسمی ثروت اندوزی امری عادی بودە و زردشتیان فعلی ایران کە از بقایای دین رسمی نظام خسروانی می باشند بیشتر تجار و بازرگان و در کار زیورآلات فعالند.

داریوش از گماشتگان یهودیان بودە کە باکشتن بردیا بە سرزمین ماد هجوم آورد ونظام کنفدرال ماد را نابود کرد. دهها هزار نفر از مادها و اسکیتها را قتل عام نمود تا نظام متمرکز را ایجاد نماید. و یهودیهان این کشتارها را جشن گرفتەاند کە در میان یهودیان پوریم و در ایران مغ کشان نام دارد. جشن پوریم مشترکا توسط دارویش و مردخای انجام گرفتەاست.  مردخای عموی " استر" زن داریوش بودەاست. نگاهی بە مسائل مندرج در نشریە نشان می دهد کە باب کشی، بهایی ستیزی، عرب ستیزی و ستیز علیە دیگر ملتها در شرایط فعلی در تاریخ ایرانیان ریشە دارد.

بخش مهم دیگر این نشریە مبحث تاریخ دوران اسلام و تغییر و تحولاتی کە این دین بر ایران آوردە و تناقضاتی کە از سوی روشنفکران ایرانی دربارە حملە اعراب بە ایران بیان می شود بوضوح تشریح نمودەاست کە بنوعی مصدر عرب ستیزی در ایران کە امروزە جریان دارد فردوسی شاعر میباشد. از نظر آنان بعداز ورود اسلام بە ایران ادبیات فارسی رشد نمود و قبل از آن آثاری از ایرانیان وجود ندارد. و حتی اسنادی کە قبل از اسلام بجای ماندە و بە اشتباە پهلوی می نامند در اصل فهلوی و یا فیلوی میباشد کە کوردی است و ربطی بە فارسها ندارد. حتی خواندن این آثار برای کوردها قابل مطالعە اما برای فارسها غیر قابل مطالعە است. در جایی آمدە کە  هجوم اعراب بە ایران نتیجە قتل عام  عربهای حیرە توسط ایرانیان بود و این فاجعە زمینە ساز حملە اعراب بە ایران گردید. دین اسلام برای  ایرانیان فرصتی شد تا همچون دین رسمی دورە های قبل برای نظام متمرکز خود  بکار گیرند و برای مشروعیت قدرت خود مورد استفادە قرار دادند.  و حتی در مورد ابومسلم خراسانی کە از نگاە فارسها بە مثابە یک فرد انقلابی شناختە شدە تنها خواهان تلفیق جوهرە اسلام در نظام پادشاهی بودەاست و ایشان زردشتیان آن موقع را تارومار نمودەاست. ( نقل بە مضمون، ص: ٦٠ ).

نکتە بسیار مهمی کە در نشریە بدان پرداختە شدە نقش نظام الملک یکی از مهمترین چهرەهای ایران در دوران سلجوقیان است. کسیکە سلاطین را بە پادشاە تغییر نام میداد و سیاستنامە از آثار اوست. ایشان برای نظام متمرکز در ایران بە دورە حکومتداری ساسانیان توجە داشت و برای تثبیت اندیشە خود کتاب شریعت نامە امام محمد غزالی را بعنوان مانیفیست دین رسمی برگزید. موردی کە در ایران بعدا شاە و شیخ در عرصە قدرت تداوم یافت. البتە نقش برخی از رجال ایران نظیر فارابی و ابن سینا و فردوسی نیز بخش مهمی از تاثیرگذاران وقایع مهم ایران در دوران مابعد اسلام و نوشتەهای آنان بمثابە مانیفیست نظام خسروانی مورد استفادە گرفتە است. نشریە در صفحە ٢٤ خود بە داستان سرایی فردوسی و بیان جنگها می پردازد کە چگونە مخالفان نظام خسروانی را دیو، دیوصفت، دد، بربر، دشمن خدا و مخالفان فرە ایزدی و شاە شناساندەاست و اینها را بعنوان نمونەای از مسیر تاریخی نظام خسروانی معرفی می نماید. از دیدگاە نشریە مزبور پاک شدن ذهنیت شاهنامەای در اذهان ایرانیان می تواند بە دموکراتیزە نمودن ایران فعلی کە خودمحور،شاهدوست و اول و آخرشان ختم بە شاە و شاە شدن است کمک نماید. نگرشی کە بە بلای جان ایرانیان درآمدە است. چرا کە ایرانیان معتقد هستند هرگاە نظام خسروانی حکمفرما شود، ایران بە عظمت  وشکوە خود دوبارە خواهد رسید غافل از اینکە ممکن است ایران از نظر جغرافیایی گستردە شود اما تمامی نیرو و پتانسیل جامعە را می ستاند.

ختم کلام و از نظر بندە  نمی توان یک پاراگراف از محتوای نشریە را ازقلم انداخت. اهمیت مطالعە این نشریە نە تنها برای کوردزبانان بلکە برای تمام ملتهای ایران و منطقە و بویژە فارسها ضروری بنظر میرسد. اهمیت مطالعە برای فارس زبانان از این جهت موثر است تا بە تاریخ خود بدور از تعصب آشنا شوند و تاریخ جعلی را کە سالهاست با آن زیستەاند بازخوانی نمایند و حداقل  همچون آقای عبداللە اوجالان گفتە با دیدە شک و تردید بە تاریخ بنگرند.

http://pjak.eu/govar/wilati-azad/WilatiAzad-69.pdf

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.