رفتن به محتوای اصلی

تابستان داغ تهران
11.03.2014 - 01:40

این روزها خبر داغی که تیتر اول روزنامه‌ها و سایت‌های خبری فارسی‌ زبان داخل و خارج کشور را به خود اختصاص داده است، سفر کاترین اشتون مسول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا است که پس از سفر هیئت بلندپایه اقتصادی فرانسه و ایتالیایی، سومین سفر رسمی‌ در یک ماه گذشته بود که درکنار از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا، نشان از بهبود سریع روابط جمهوری اسلامی با جهان در آینده نزدیک میدهد.

اما علیرغم غوغای اصولگرایان، هلهله اصلاح طلبان و انفعال کامل اپوزیسیون جمهوری اسلامی، رویدادها و سخنان "جانبی" و ظاهراً کم اهمیت تر، نشان از آن دارد که شاه بیت این غزل هنوز سروده نشده است و این قصه سر دراز دارد.

 رهبر جمهوری اسلامی ضمن اعلام حمایت خود از مذاکرات جاری، با صراحت به نتیجه آن اظهار "بدبینی" کرد واز سوی دیگر اشتون    ضمن کنفرانس خبری خود در تهران سریعا اعلام کرد که به رسیدن به توافق با ایران امیدوار است، اما "هیچ تضمینی وجود ندارد". 

از یکسو دولتمردان دولت تدبیر و امید به رغم اعتراف به خالی‌ بودن خزانه کشور، وعده بهبود اوضاع معیشتی و رونق اقتصادی در سال آتی را میدهند و تصویر رنگی‌ و لبخندهای ملیح خود را در کنار "توریست"‌های اروپایی، به عنوان سند و مدرک ارائه میدهند که "بزک نمیر بهار میاد" و ملت بینوا هم منتظر است که این " بهار" پیش از پایان زمستان عمرشان برسد و کورسویی از امید در افق پدیدار گردد.

یکی‌ از اخبار "جانبی" که ظاهراً با موضوع توافق هسته‌ای هیچ ربطی‌ ندارد، خبر افزایش ۲۰% آب بها و ۲۵% بهای برق از آغاز سال آینده است که در آرامش کامل در سفره ملت نهاده و به بهانه اصلاح الگوی مصرف تصویب و ابلاغ شد. درکنار آن زمزمه افزایش قیمت بنزین " آزاد" تا سقف هزار تومان شنیده میشود. بیچاره بنزین که او هم در حسرت و اندیشه آزادی است.

هدف اصلی‌ این سیاست که ظاهراً به پیروی از منویات ذات ملوکانه و جهت تبیین "اقتصاد مقاومتی" از سوی دولت تدبیر و امید و در مورد مردمی که بنا به گفته خودتان توسط دولتمردان قبلی‌ غارت شده اند اعمال و دنبال میشود، با پیام امیدی که نوید فردایی بهتر و شکوفایی اقتصادی میدهد، کاملا در تضاد است زیرا هرکدام از این افزایش قیمتها و تأثیرات منفی‌ آن در زندگی‌ مردمی که بنا به گفته آمارهای دولتی، بیش از ۴۰ درصد و طبق آمارهای غیر رسمی‌ تا بیش از ۷۰ درصد آنها زیر خط فقر هستند، میتواند در کوتاه مدت به افزایش آمار جرم و جنایت، افزایش طلاق، فحشا، رشوه خواری، کم کاری و در میان مدت به بروز شورشهای خیابانی منجر شود.

آقایان خود نیک میدانند که این آغاز راه است و ماه عسل اتمی‌ با پایان بهار به پایان می‌رسد و حضرات باید امضای خود را بر پای یکی‌ از دو سند بگذارند: ازدواج دائم یا طلاق .

اشکال کار برسر بند هفتم آخرین توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ است که به موجب آن ایران متعهد شده است که  اطلاعات و توضیحاتی در این باره خواهد داد که هدف‌اش از ساخت چاشنی‌های انفجاری چه بوده است. شواهد به دست آمده در سال ۲۰۰۸ مبنی بر اینکه ایران روی چنین چاشنی‌هایی کار کرده، به این تردید دامن زد که برنامه‌ی اتمی ایران، که این کشور پیوسته بر صلح آمیز بودن آن تأکید می‌کند، جنبه‌های نظامی نیز دارد.ایران تعهد داده روشنگری کند و متخصصان آژانس دقیقاً توضیحات ایران را مورد بررسی قرار خواهند داد.

 واقعیت این است که سیاست بازان در تهران امیدوارند که با من بمیرم و تو بمیری بتوانند سر و ته قضیه را هم بیاورند و با جامعه جهانی‌ به توافقی نهایی‌ برای "اخته" کردن برنامه اتمی‌ خود برسند و از بابت هواداران داخلی‌ خود نیز هیچگونه هراسی به دل راه نمی‌دهند.اما قدرتهای غربی و بخصوص آمریکا مایل است که در این قمار بزرگ از کلیه کارتهای خود به بهترین شکل استفاده کند و بیصبرانه منتظر همین پاسخها و اطلاعات است که مسیر و آینده این مذاکرات را تا حدود زیادی تعیین می‌کند.

 چنانچه مقامات ایرانی‌ با ارائه اطلاعات جدید، اقدام به ساخت و آزمایش چاشنی‌های انفجاری را تایید کنند، این به مثابه تایید کلیه یا بخش بزرگی‌ از دیگر ادعاهای آمریکا، اسرائیل، عربستان و دیگر کشورهای عربی‌ و غربی خواهد بود که تا به امروز نگرانی‌های خود را در این مورد بارها علنی ساخته اند و در این حالت به هیچ چیز کمتر از برچیده شدن کامل تاسیسات اضافی اتمی‌ و بیرون راندن جمهوری اسلامی از پایگاه‌های استراتژیک آن یعنی سوریه و لبنان و سپس عراق رضایت نخواهند داد.

اما درصورتی که بر روی نسخه به روز شده "لیبی‌" توافق شود، در آن صورت در ماههای منتهی‌ به عملیاتی شدن آن، در ایران ماههای پرتنشی خواهد بود، زیرا این "سازش بزرگ" که به مثابه استحاله و محو تدریجی‌ جمهوری اسلامی خواهد بود به مزاج بسیاری خوش نخواهد آمد. همان‌ها که آوای مخالفتشان از تریبونهای مختلف بگوش می‌رسد.

بدون شک مغز متفکر نظام خود را برای سناریوهای مختلف آماده کرده است و انتخاب واژگان "نرمش قهرمانانه" و "اقتصاد مقاومتی" در حقیقت دروی یک سکه اند ، بصورت هدفمند انتخاب شده اند و نصب العین همه چاکرن درگاه . دکتر ولایتی مشاور بین المللی رهبر ولایتی در دیداری که با کاترین اشتون داشت، گفت که با توجه به عملکرد و سخنان تهدید آمیز آمریکایی‌ها به نظر نمیرسد که بتوان درمورد رسیدن به توافق نهایی‌، خیلی‌ امیدوار بود.(۱)

تقارن تاریخ شروع فاز اول توافقنامه ژنو که روز بیستم از اولین ماه سال نومیلادی است با بیستم فروردین که از چند سال پیش به نام "روز ملی‌ انرژی هسته ای" نامگذاریشد، شاید بدون قصد و غرض باشد، اما میتواند به طنزی تلخ تبدیل شود. باید دید جشن هسته‌ای امسال در چه حال و هوایی برگزار خواهد شد و چه واکنشهایی در پی‌ خواهد داشت؟

مذاکرات امروز نمایندگان ۵+۱ با ایران در ژنو،  یک گام فرسایشی دیگر خواهد بود که همگی‌ در پایان آن را مفید و مثبت خواهند خواند و امیدوار به حل نهایی‌ مسائل در دور بعدی خواهند ماند تا زمینه را برای توافق در آخرین لحظه و جلب رضایت نسبی‌ اکثر کشورهای درگیر در این پروندهفراهم شود .

اما چنانچه خواسته‌های رهبر جمهوری اسلامی تامین نشود، میتوان انتظار چرخش ناگهانی جمهوری اسلامی و معلق کردن مذاکرات و انتخاب دوباره تحریم و انزوا را داشت که دولت تدبیر و امید زمینه آنرا با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در شروع بهار شکوفایی و امید، فراهم ساخته است.

به هرحال تابستان امسال تهران بسیار داغتر از سالهای پیش خواهد بود و پیش درامد آن بهار زودرس در اروپا و ایران است.  

 http://isna.ir/fa/news/92121812165/%DA%AF%D8%B2%D…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاظم موافق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.