رفتن به محتوای اصلی

ساکنان سرزمین ایران چه مردمانی هستند (کیانند)؟
23.06.2011 - 08:35

مردم یارسان و گورانها

خانمها و آقایان محترم،

قست نخست تیتر فوق پانل نشست جنبی سازمان حقوق بشر کردستان ایران است که در 17 همین اجلاس سازمان ملل در ژنو برگذار می شود. یک بخش از آن متعلق به آئین اقلیت یارسان است که بنده با اجازه شما در این فرصت بسیار کوتاه خلاصه ای اطلاعات، برای آشنائی با مردمان کرد گوران که حدودا دو و نیم میلیون از آنها در ایران آئین یارسانی دارند، به دست می دهم.

ایران نه اینکه فقط یک کشور کثیر ملله است و ملتهای فارس، آذری، کرد، بلوچ، ترکمن و عرب در آن زندگی می کنند، بلکه یک کشور کثیرالمذهب یا کثیرالآئین است. یعنی درکنار اسلام که 1400 سال است بخلقهای ایران تحمیل شده و به زور آنهارا مسلمان کرده اند، آئینهای زرتشتی، مسیحی، یهودی، یارسانی، بهائی ودراویش معتقد به تناسخ، زندگی می کنند. در اسلام بنا به آیات قرآن مجید آئینهای زرتشتی، مسیحی و یهودی، نام برده شده اند وبه عنوان آئینهای غیراسلامی بایستی شناخته شوند و همانند دیگر شهروندان دارای حقوق مساوی باشند که نیستند. آنها بنا به اخبار سازمانهای ناظر حقوق انسانی، روزانه تحت فشار قرار دارند! در اینجا توضیح بیشتر درباره نقض فاحش حقوق اولیه آنهارا می گذاریم برای متخصصین این آئینهای ذکر شده.

چیزی که دراینجا مورد بحث ما است آئینهای به رسمیت شناخته نشده در ایران اسلامی است. مانند بهائیان که خانم علائی درباره آن صحبت خواهند فرمود و دروایش گنابادی که در اینجا سخنگوئی نداریم که درباره سرکوب آنها توضیح دهند. نهایتا مردم یارسان که بنده کوشش خواهم کرد واقع بینانه مسایلی به عرض حضار برسانم. متأسفانه تا عصر حاضر در باره آئین یاری کمترین اخبار و اطلاعاتی در دسترس مردم جهان قرار داده اند. در اینجا می کوشیم نخست تاریخچه کوتاهی از این مردمان ارائه دهیم و بعد اشاره ای به نقض فاحش حقوق آنها در زیر سایه جمهوری اسلامی بنمائیم.

همانگونه که بارها در این باره گفته شده و امروز نیز به آن اشاره شد، یک بخش از ملت کرد حدود 11 میلیونی در ایران، حدود دو و نیم میلیون از آنها یارسانی هستند و بخش بزرگی از قبایل گوران اند. در واقع آن گونه که در شرفنامه امیر شرف خان بدلیسی آمده است، ملت کرد بطور کلی از چهار بخش عمده، کرمانج، گوران، کلهر و لر تشکیل شده است که گورانها و لرها همراه با دیلمیان شمال ایران بیش از چهار صد سال در برابر حمله اعراب به امپراتوری ایران و قبول آئین جدید، مقاومت کردند. عاقبت بخشی از این مردم به اجبار و به خاطر نپرداختن مالیات سرانه، اسلام را پذیرفتند و بخش دیگری از آنها (بخشی از گورانها)که در کوهستانها می زیستند، درمقطعی زمانی ازضعف اسلام و رفتن اعراب از ایران استفاده کردند و آئین یاری را که پیرو فلسفه تناسخ روح بودائیسم است، نوشتاری بنیانگذاری نمودند. لایق ذکر است بنا به کتب مقدس یاری این آئین از روز ازل و بنیانگذاری جهان بطور شفاهی وجود داشته است.

یارسانیان در طول تاریخ کم و بیش، مانند همه دیگر مردمان سر زمین ایران، تحت فشار دیکتاتوران قرار داشته اند. منتها به این قشر ازجامعه چون اقلیت آئینی نیز بوده اند ازطرف اسلام که دین حاکم بوده، تحت ظلم مضاعف قرار گرفته اند. چرا امروزه به آنها بسته می شود که بخشی ازشیعه اسلام هستند، چون بخش بزرگی ازرهبران این آئین، نا آگاهانه و به خاطر مصونیت از خطر نابودی، خودرا زیر پرچم امامان شیعه پنهان کرده بودند و بمرور زمان جا افتاده است که اینها بخشی ازشیعه دوازده امامی هستند. تاجائیکه این مسئله به یک عادت تبدیل شده و ازمیان بردن این عادت به دشواری برداشته می شود. با تأسف باید گفت، امروزه در حاکمیت آئین شیعه اسلام این عادت مزمن اجبارا تقویت می شود. در صورتی که بنا به کتب مقدس آئین و فلسفه یاری، هیچ ارتباطی با اسلام ندارد. بهمین دلیل امروزه تحت سخت ترین شرایط در ایران جمهوری اسلامی بسر می برند، و هنوز زندگی دوگانه در میان پیروان آئین یاری از بین برداشته نشده. یعنی در بیرون از خانه خود را مسلمان قلمداد کردن و در منزل و پنهانی به آئین خود پایبند بودن.

اگر سران جمهوری اسلامی امروزه به وحشت افتاده اند و تا حد امکان یارسانیان را از راه دادن به دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و استخدام دولتی محروم می کنند، به دلیل آن است که اکثرجوانان یارسانی نمی خواهند دروغ بگویند و ظاهرسازی کنند و به آن زندگی دوگانه ادامه دهند.

جوانان یارسانی می خواهند، همانند دیگر انسان های دارای حق و حقوق انسانی با آنان و آئین شان رفتار شود. آنان نمی خواهند همانند پدران خود فرزندانشان را از ترس دروغگو بار بیاورند. می خواهند بدون ترس پای بندی به آئین خودنشان دهند و مجاز باشند عبادت آئینی خود را، بدون حضور مأموران رژیم، انجام دهند. متأسفانه این نکات بسیار عادی در سایه رژیم جمهوری اسلامی ایران، مطلقا غیر ممکن است. با صراحت باید گفت: در هیچ دوره ای از تاریخ به اندازه این 32 سال جوانان یارسانی مجبور به ترک دیار خود نشده اند. نا گفته پیدا است که سازمان ملل در ماه ژانویه امسال در یک نشست تصویب نمود که گزارشگر ویژه ای برای ایران انتخاب نماید آنطور که روزنامه ها نیز آنده است و بحث آن در اجلاس سازمان ملل بود، در جلسه 17 ژوئن شوراي حقوق بشر ملل متحد، وزیر خارجه سابق مالدیو، احمد شهيد، 47 ساله و فعال حقوق بشر فعلی این کشور را به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران انتخاب کرد. وي دارای شش فرزند ازسه همسردر زمانهای متفاوت خود هستند. آنگونه روزنامه های اینترنتی نگاشته اند، او در سال 2009 از سوي يک انديشکده درآمریکا، جايزه مسلمان دموکرات سال را کسب کرد. این انديشکده، "مرکز مطالعات اسلام و دموکراسي" در واشنگتن اين جايزه را بخاطر تلاش هاي احمد شهيد در گشودن پنجره اي به سوي خرد، دموکراسي، حقوق بشر و رواداري در مالديو و آسياي جنوبي به وي اعطا کرد. ژنو، سویس 17همین اجلاس حقوق بشر سازمان ملل متحد در 17 ژوئن 2011

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.