رفتن به محتوای اصلی

بیانیة کانون نویسندگان ایران « درتبعید»
06.04.2014 - 20:52

چهار شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲ آپريل ۲۰۱۴

دفاع پیگیر کانون نویسندگان و موضع گیری ستایش انگیز چهره های سرشناس آن‌از منشور کانون نویسندگان است که به روشنی خواهان «آزادی اندیشه و بیان بی هیچ حصر و استثنا» است که پیشینه ای به درازای عمر کانون از آغاز تا اکنون دارد و سویۀ دیگرش تلاش حکومت از طریق وزارت ارشاد برای به تسلیم وا داشتن اهل قلم و جا انداختن فرهنگ خود سانسوری ِنویسندگان است. این ترفند البته به نام و در پوشش دفاع از آزادی نویسنده جاسازی شده چنان که جلوۀ این سراب برخی از نویسندگان سرشناس را نیز فریفته است.

و این البته نخستین بارنیست که حکومت جمهوری اسلامی به شعبده با اهل راز می پردازد. پرده اول این نمایش در دولت خاتمی و وزیر ارشادش عطاالله مهاجرانی آغاز شد و در گرماگرم اجرای ریاکارانۀ نمایشنامۀ فرهنگ دوستی آن دولت، با کشتار نویسندگان و دگراندیشان از جمله دو فّعال کانون نویسنگان: محمد مختاری و محمد جعفر پوینده به دست ماموران وزارت ارشاد، معنای فرهنگ پروری حکومت دینی بر همگان روشن شد.

درگیری کانون نویسندگان ایران با دیکتاتوری برآیند سرشت کانون است که نویسنده را از هرنوع قدرت و ایدئولوژی از جمله قدرت دینی مسقل می‌شناسد و نظارت بر کار نویسنده را به هیچ عنوان و بهانه نمی پذیرد و براین باور است که تفاوت نام و سیمای دیکتاتور صورت مسئله را تغیر نمی دهد. استقلال کانون نویسنگان ایران شناسنامۀ این نهاد مدنی چهل و چند ساله است، نهادی که نه در نظام سلطنتی گذشته و نه نظام دینی اکنون به رسمیت شتاخته نشده است و شناسائی و حقانیتش را از مردم آزادیخواه ایران می گیرد که این تشکل را سنگر حریم قلم و آزادی می شناسند. ده سال اول عمر کانون نویسندگان ایران برابر بود با ده سالۀ پایان عمر نظام سلطنتی و شمار مجموع سالهای زندان برخی از اعضای کانون به خاطر کارنامۀ فرهنگی شان از شمار مجموع سال های سلطنت پهلوی ها بیشتر شد و جمهوری اسلامی با قتل مختاری و پوینده و دیگر عزیزان اهل قلم، اقدامِ ناکام ماندۀ پرتاب اتوبوس نویسندگان به درۀ مرگ، نشان داد که چکونه نوشتن به اضافۀ بود و نبود نویسنده را به ضرورت حق خود می داند!

رئیس جمهور تازه در همایش تالار وحدت در تاریخ هجدهم بهمن ۱۳۹۲ در مقام مدافع آزادی قلم می گوید :کارمند ادارۀ سانسور چه اهلیتی دارد که به نویسنده راهنمائی‌کند که چه و چگونه بنویسد. در جمهوری اسلامی خط قرمزها روشن است و نویسنده خود بهتر می‌داند که چه و چگونه بنویسد ...(نقل به معنی) لازم نیست که نویسندگان پیشینۀ امنیتی ایشان را بدانند تا متوجه شوند که چه می گوید. موضوع روشن است. رئیس جمهور ماموریت سانسور را به خود نویسنده واگذار می کند تا سانسور را بیش از پیش درونی خود کند، یعنی مامور بی جیره و مواجب سانسور و قاتل فرهنگ شود و در همین راستاست که معاون وزارت ارشاد نیز از کانون نویسندگان ایران می خواهد که پوست بیاندازد. یعنی فلسفۀ وجودی اش را نادیده بگیرد. و در معنا به صنف مداحان بپیوندد. معاون وزارت ارشاد نمی داند که کانون نویسندگان ایران مار نیست که پوست بیاندازد. این‌افعی حکومت دینی‌ست که می‌باید پوست بیاندازد.
بدیهی است که هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در برابر این تعزیه گردانی ها و ترفند های مردم فریبانه همچنان مسئولانه استوار ایستاده است.

کانون نویسندگان ایران در تبعید با احترام عمیق به مسئولیت شناسی همکاران خود در میهن دربند، حمایت تمام و کمال خود را از بیانیۀ تاریخی و شجاعانۀ هیئت دبیران و همجوشی مؤکد شخصیت های سرشناس کانون نویسندگان ایران : بانوی شعر ایران سیمین بهبهانی و آقایان فریبرز ریئس دانا، ناصر زرافشان، علی اشرف درویشیان اکبرمعصوم بیگی و...در دفاع از منشور کانون :آزادی اندیشه وبیان بی هیچ حصر و استثنا را با بانگ بلند اعلام می دارد و با اغتنام فرصت، فرا رسیدن نو روز، مژدة روزگار نو و بهاران خجستة بهروزی را به هم میهنان در سراسر ایران شادباش می گوید.

پاریس .۲۸ اسپند ماه ۱۳۹۲ خورشیدی

دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید :
نعمت آزرم . مهدی استعدادی شاد .حسن حسام .
حسین دولت آبادی . اسد سیف

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.