رفتن به محتوای اصلی

واکنشی که حتا با روح «یوروویژن» مغایرت دارد!
16.05.2011 - 15:10

هرمس

خبر خوشی است برای آذربایجان که سال گذشته سوم شد و امسال اول. اما این پیروزی در یک مسابقه موسیقی که بیشتر جنبه مالی و نمایشی دارد تا جنبه هنری کجا و این همه هیاهو و شعارهای پرطمطراق کجا و بر طبل رویا کوبیدن که « بزودی زمین زیر پایتان را به لرزه در خواهیم آورد» کجا.ذوق زدگی نارسیست پان زده ی نظرکرده گویای فاجعه یِ «عقده ی حقارت» است و یادآور این بیت که بده تا بخوری در آتش کنم/ مشام خرد تا ابد خوش کنم .

واکنشی است که حتا با روح همین «نمایش» مغایرت دارد که روح وحدت است. طنز تلخی است حدیثِ جان های سترون که در کویر استبداد مامن دارند و از «نمایشِ زندگی» «نیایشِ مرگ« می زایند. به نظرم حتی آن گروه موسیقی که به زبان «انگلیسی» و «نمایش مردم پسند» برنامه اجرا کرد، نه این همه رنسانس و بیداری فرهنگی و سیلی زدن و «آواز دهل» به ذهنش خطور کند و نه اهلِ این حرفها باشد. اروپائی ها هم که اگر این سخنان را بشنوند، لبخندی از سر تعجب بر لبانشان خواهد نشست. وقتی پرده برافتد، بیننده سنتی در مقابل «نمایش مدرن» جادو می شود و می سراید: بده تا بخوری در آتش کنم/

مشام خرد تا ابد خوش کنم .

وقتی تاریخ را ذهنیتِ مشوش و کم سویِ پان زده قیچی کرد و بر اساس شابلن «فرافکنی» روایت ساخت و در سویدای آن بود که از تاریخ «فقدان غیر» را برسازد، مومِ تاریخ به همان شکل و شمایلی در می آید که «پان زده» در وصال آن می سوزد و «حسرت» که عصاره ذهنیت ضد-تاریخی او است، از ضرب شبه تاریخ به ورطه یِ گریزناپذیر شبه تحلیل می افتد. و ناگزیر دوغ و دوشاب را به هم می ریزد و آسمان و ریسمان می کند تا در عمق میلیمتری دریای ذهن خویش تاریخ بسراید.حرجی بر او نیست. می خواهد مبنای تاریخ باشد و به همین جهت فروپاشی دیوار برلین و نظام دو قطبی را تحویل می کند به برنده شدن در یوروویژن. کاش مشکل فقط عدم درک تاریخ بود. فاجعه در تفکری است که به چفت و بست دادن «خیال» مشغول است و بر آن است که تاریخ می گوید. سوررئالیسم شگفت انگیزی که مبتلا به روان پریشی تحلیلی است.

yenilik

" آذربایجان نقش محوری را در رنسانس فرهنگی‌ منطقه " به دست خواهد گرفت، و سیلی که از این رنسانس و بیداری فرهنگی‌ در منطقه جاری خواهد شد خرافات، فال بینی‌، جهل، مرده پرستی‌، هخا پرستی‌، گذشته گرا ئی ملتی خفته در ذهنیت شاعرانه هزاران ساله را به اقیانوس رهائی و فارغ از مرده پرستی‌ خواهد سپرد. وحشت، ترس و لرز، سکوت، ظلمات چاه جمکرانی اینبار دوباره از سرزمین بابک سر بر خواهد افراشت تا چهره کریح، پلشت، زشت مرده پرستان را با موج دنیای مدرن پاکسازی کند. این جنگ سنّت با مدرنیته، زندگان با مرده گان، هوای تازه با بوی تعفن مردگان خواهد بود. مشروطیت‌ای دیگر در راه است. سرزمین خرافات پرستان، فال بینان، مرده پرستان، تاریک اندیشان، هخا پرستان، جمود فکری دچار شده گان....بزودی زمین زیر پایتان را به لرزه در خواهیم آورد.

یورو ویژن از دیدی دیگر " یورو ویژن تمرین لجستیکی با اهمیتی است از روابط دیپلماتیک اروپا " ، کشوری که در این کارزار فرهنگی‌ با پیشی‌ گرفتن از کشور هائی مثل فرانسه، آلمان، انگلیس...برنده از میدان خارج میشود نه تنها در کار سازماندهی به سطح بلوغ رسیده، در روابط عمومی‌، سازماندهی دیاسپورا، نزدیکی‌ به اروپا، تاثیر پذیرفتن از تحولات اروپا به جای تاثیر پذیری از کشورهای عقب مانده همسایه، ذهنیت نسل جوان را به سوی دنیای پیشرفته سوق دادن، امید به حال و آینده را افزایش دادن....بهترین سیاست را دنبال کرده است.

از " ۴۳ آهنگ رقابت امسال، تنها ۶ آهنگ در زبان مادری کشور نماینده اجرا شد "، بقیه به زبان انگلیسی‌ اجرا شدند، این تا حدی به دلیل " جهانی‌ شدن و گلوبلایزیشن " یورو ویژن است. همچنین آهنگ‌ها تا حدی از مرحلهٔ " فلکولور ، فرهنگی‌، ملی‌ " خارج شده " و " بعد شاد و فان بودن " در آنها برجسته شده. از این به بد " نام آذربایجان بیشتر بر زبان‌ها جاری " خواهد شد، آذربایجان از نظر جقرافیأ ئی بیشتر شناخته خواهد شد، نام آذربایجان بیشتر " وجه جهانی‌ و بین‌المللی " خواهد یافت و آزربایجانیان سراسر دنیا بیشتر با " فخر و افتخار " خود را آزربایجانی خواهند خواند. تاثیر مثبت برنده شدن آذربایجان بر روی سرمایگذاری خارجی‌، توریست و گردشگر اثر مثبت خود را به زودی خواهد گذاست.

دگر اندیش

من فارس ایرانی از اینکه آهنگ آذربایجان برنده یوروویژن ۲۰۱۱ شد، بسیار خوشحالم؛ وقتی خانم خواننده آذری از خوشحالی جیخ می کشید ؛ تمام تنم به وجد آمد ....ولی به قول هرمس ،نژاد پرستانی مثل yenilik متاسفانه از هر پدیده ای یک فاکت ضد «فارسستانی» درست می کند..واقیعت این است اگر المان، هلند ویا فرانسه اول می شد ...برایم بی تفاوت بود؛ ولی وقتی برنده ،یکی که به من خاورمیانه نزدیک باشه ، فرق نمی کند ، پاکستانی ، افغانی و یا ترک ترکیه و....باشه موجب سر بلندی ما جهان سومی های سابق می شود..نزاد پرستان ترک نباید خوشحالی را محدود به خود نمایند ، سرانجام ما خاورمیانه ای ها و یا کشورهای مسلمان ویا کسانی که سنن و فرهنگ مشترکی همچون نوروز داریم باید مثل از مدل ادتحادیه اروپا سرمشق بگیریم .اروپایی که دویست سال همدیگر را دریده بودند و امروز به یک اتحاد واقعی دست می یابند...در ضمن در برنده شدن این جورجوایز قعطا ملاحضات سیاسی دخیل است

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
کامنتهای ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.