رفتن به محتوای اصلی

تجمع خانواده زندانیان بند ۳۵۰ اوین مقابل دفتر ملاحسن روحانی
24.04.2014 - 09:22

تجمع خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین در مقابل ریاست جمهوری به پایان رسید. براساس گزارش‌های رسیده پنج نفر از نمایندگان خانواده‌های معترض به داخل نهاد ریاست جمهوری رفته و خواسته‌های خود را مطرح کرده اند.

خانواده‌هایی که امروز سه‌شنبه دوم اردیبهشت برای پی گیری ضرب و شتم بستگان زندانی خود تجمع کرده اند، گفته‌اند که از فردا تا زمان انجام پیگیری‌های لازم در مورد ضرب و شتم زندانیان این بند، "روزه سیاسی" می‌گیرند.

مژگان مرادپور، مادر داور حسینی از زندانیان بند ۳۵۰، بعد از ظهر امروز در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: "حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از اعضای خانواده زندانیان در مقابل ریاست جمهوری هستیم و درخواستمان را نوشته و امضا کرده‌‌ایم و می‌خواهیم نماینده‌ها را به داخل بفرستیم."

خانم مرادپور با اشاره به اینکه هنوز هیچ مقامی به این خانواده‌ها پاسخ نداده است، گفت: "به ما گفتند باید نامه را بخوانند، کارهای اداری بشود، تا بتوانیم وقت ملاقات بگیریم. به ما گفتند ساکت بنشینید و شعار ندهید، ما پلاکاردها و عکسه‌ا در دستمان است."

در روز پنج شنبه ۲۸ فروردین ماه تعدادی از زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که به گفته خانواده این زندانیان، در ملاقات روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه آثار این حمله و ضرب و جرح مشهود بوده است.

مادر آقای حسینی با اشاره به اینکه مقامات "همچنان در حال تکذیب هستند" گفت: "من فکر می‌کنم، منتظرند شکستگی و کبودی آنها [زندانیان بند ۳۵۰] خوب شود، آن وقت دو نفر را بفرستند و بگویند همه چیز آرام است."

به گفته خانم حسینی زندانیان بند ۳۵۰ در اعتراض به این وضعیت در "اعتصابند و منتظر پاسخ قانع کننده هستند."

پیشتر خانواده‌های این زندانیان در مقابل مجلس تجمع کرده بودند

یک عضو خانواده شجاعی، از دیگر خانواده‌هایی که امروز مقابل ریاست جمهوری تجمع کردند، با اشاره به ملاقات دیروز با برادرش گفت: "خواهرم دیروز توانست برای چند لحظه برادرم را ببیند، او گفت بدن برادرم کبود بود و نای ایستادن نداشت."

پس از درگیری روز پنج‌شنبه، ماموران زندان موهای برخی زندانیان را تراشیده اند. به گفته خانواده‌ها شماری از دیگر زندانیان نیز برای اعتراض به این مساله و همراهی با این عده موی خود را تراشیده‌اند.

خبرگزاری فارس از قول منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، نوشته است: "در جریان بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوین تعدادی تبلت و گوشی تلفن همراه کشف شده که زندانیان از این طریق اخباری غیرواقعی و نادرست را از فضای زندان به رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب مخابره می‌کردند."

غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با تکذیب حمله به زندانیان گفته است: "بنا نداریم که به ادعاهای سایت‌های معارض که دروغ پراکنی علیه نظام می‌کنند پاسخگو باشیم. ما به فرافکنی و شایعه سازی هم کاری نداریم."

روزنامه شرق، چاپ تهران، امروز از قول محمدرضا تابش، نماینده مجلس نوشته است که مدیرکل زندان اوین با بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته موافقت کرده است.

آقای تابش از احتمال طرح سوال از وزرای دادگستری و اطلاعات خبر داده است.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، پیشتر گفته بود که در حادثه روز پنج‌شنبه "یکی دو نفر از زندانیان دچار جراحت مختصری شدند."

"مصدومان را به پزشکی قانونی منتقل کنید"

۲۰ نفر از زندانیان سیاسی که به ۱۲ زندانی دیگر اعتصاب کننده پیوسته‌اند در نامه‌ای از زندان خواستار "انتقال مصدومین بند ۳۵۰ زندان اوین به پزشکی قانونی شدند، تا جراحات آنها قبل در درمانگاه زندان ثبت شود."

امضا کنندگان این نامه همچنین خواستار تشکیل کمیته حقیقت یابی بی طرف و معتمد برای بررسی حمله پنج شنبه شده اند و خواسته اند این کمیته در اولین فرصت از بند ۳۵۰ اوین بازدید کند.

واکنش نماینده هلندی به حمله به بند ۳۵۰

ماریچه اسخاکه، نماینده هلند در اتحادیه اروپا، در صفحه شخصی خود با انتقاد از حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین نوشت: "هفته گذشته یک تهاجم بی سابقه علیه زندانیان سیاسی در بازداشتگاه اوین در تهران صورت گرفت. این واقعه که به 'پنج شنبه سیاه' معروف شد، به شهادت شاهدان بدترین حمله به این گروه از زندانیان در ٢٠ سال اخیر بوده است. خانم اشتون، نماینده اول اتحادیه اروپا، باید این حمله و همچنین تجاوزات متعدد و مداوم به حقوق بشردر ایران را محکوم کند."

در بخش دیگری از این نوشته آمده است:"پسندیده خواهد بود اگر دولت آقای روحانی حمله به زندانیان سیاسی بند ٣۵۰ اوین را محکوم کند و برای احترام به حقوق اولیه مردم ایران تلاش نماید."

بازداشت

مژگان مرادپور مادر داور حسینی، در مصاحبه با بی بی سی از بازداشت سه نفر در جریان تجمع امروز خبر داد.

خانم مرادپور گفت: "ندا صبوری، میلاد پورعیسی و سهراب صالحی، سه دانشجوی دانشگاه تهران توسط افراد لباس شخصی بازداشت شدند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.