رفتن به محتوای اصلی

جنبش سبز بر پشت و روی خواستهای ‌هشت گانه‌ اکراد
09.03.2011 - 14:10

دوستان همچنانکه‌ پێشتر به‌ ادامه‌ اینگونه‌ مباحث اشاره‌ کرده‌ بودم ، این بار مروری بر خواستهای هشت گانه‌ اکراد که‌ در2.12.1357 در مهاباد تنظیم شد بکنیم ودیگر برخواننده‌ این ماده‌ها می باشد که‌ چگونه‌ با آن تأمل کرده‌ و با شرایط موجود امروزی براورد می کند .

خواستهای هشت گانه‌ اکراد

1ـ حق تعیین سرنوشت بمعنی استقرار حاکمیت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خلقها بر سر زمین تاریخی خودشان می باشد و در رابطه‌ با این حقیقت که‌ شناسایی این حق وحدت ملی وتمامیت ارضی را تضمین و تأمین خواهد کرد.

2 ـ از نظر سیاسی باید حکومت خومختار کردستان توسط مردم کرد بر گزیده‌ شود و قدرت سیاسی و اراده‌ سرزمین کردستان را به‌ دست گیرد و در اتحاد برادرانه‌ با ملل دارای حقوق مساوی در حکومت مرکزی مشارکت نمایند .

3 ـ قطع وابستگیهای نظامی به‌ کشورهای امپریالیستی و قدرتهای توسعه‌ طلب خارجی و ایجاد ارتش خلقی در سراسر ایران جهت محافظت از مرزهای کشور و دستاوردهای انقلاب که‌ به‌ توسط حکومت مرکزی اداره‌ خواهد شد .

4 ـ ایجاد یک نیروی انتظامی مردمی که‌ عامل تأمین امنیت و نظم داخلی بوده‌ و تحت نظر حکومت خومختار کردستان بجای سازمانهای شهربانی و ژاندارمری سابق انجام وظیفه‌ نمایند .

5 ـ سیاست خارجی بوسیله‌ حکومت مرکزی اداره‌ خواهد شد که‌ خطوط اصلی آن در حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران مبارزه‌ علیه‌ قدرتهای امپریالیستی و هر گونه‌ وابستگی به‌ قدرتهای جهانی و منطقه‌ای توسعه‌طلب ، پشتیبانی از نهضتهای آزادیبخش خلقهای تحت ستم و همکاری دوستانه‌ با تمام کشورهایی که‌ حق حاکمیت و استقلال ایران را به‌ رسمیت می شناسند خلاصه‌ می شود.

6 ـ محو تمام اشکال و مظاهر ستم فرهنگی که‌ متضمن آزادی و احترام به‌ مذهب وزبان و آداب ورسوم و عقاید کلیه‌ ملتهای ایران است . برسمیت شناختن زبان کردی بعنوان زبان رسمی در تمام موسسات اجتماعی و اداری و آموزشی سر زمین کردستان با توجه‌ و تأکید بر این نکته‌ که‌ زبان فارسی کماکان زبان رسمی سرتاسر ایران خواهد بود .

7 ـ پیشرفت دادن بکشاورزی و صنعت در کردستان و تأمین چنان اولویتی که‌ متضمن جبران عقب افتادگی ناشی از ستم ملی باشد و قطع کامل نفوذ اقتصادی امپریالیستی و استعماری در سطح کشور و پایگاههای آن در کردستان .

8 ـ از حکومت موقت انقلاب اسلامی انتظار دارد که‌ در رابطه‌ با حل مسائل مربوط به‌ کرد وکردستان از تماس ومذاکره‌ و سازش با عناصر مرتجع و فرصت طلب خودداری کرده‌ و متوجه‌ باشد که‌ حل مسائل اساسی مردم تنها در چهار چوب توافق و تفاهم برادرانه‌ با نماینگان مردم مقدور است .

رئیس هیئت نمایندگی ـ سید عزالدین حسینی ـ دیوانده‌ره‌ 6.1.1358

حال بعد از گذشت بیش از سه‌ دهه‌ و این همه‌ تغییرات ودگرگونی در سطح جهان و بخصوص منطقه‌ ودستاوردهایی تاریخی خلق کورد که‌ اگر نگوییم مستقل می توان گفت کنفدرالیی باز در قسمتهایی از سرزمین تاریخی خودشان ، بر جنبش سبز وجناحهای پیشره‌و جامعه‌ ایران می باشد تا خود را با شرایط جدید موجود تطبیق داده‌ و از پیش بطور کلی خواستهای بر حق خلقهای تحت ستم ایران و بطور اخص کردها را برای ایجاد ایرانی نمونه‌ اگر واقعا خواستار ش هستند ، در برنامه‌ کارشان قرار بدهند .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.