رفتن به محتوای اصلی

اصلاً چرا با «بالاترین »بودن خوب هست یا حتی بد هست!؟
12.01.2011 - 18:10

تقی

taghi@home.nl

«ایران گلوبال» و «فرهنگ گفتگو» مجددا به خانواده «بالاترین» بازگشت!

کیانوش جان خب حالا این ارتباط متقابل چی هست؟ آیا بر تعداد مراجعین به ایران گلوبال افزوده میشه و یا در کیفیت کار تأثیر گذاشته میشه؟ یا چی؟ فکر کنم گزارش چگونه گی بلوک شدن و مجدداً وارد گشتن، هنوز توضیح نمیده که اصلاً چرا با بالاترین بودن خوب هست یا حتی بد هست! بهرحال اگه فکر می کنی امر مثبتی اتفاق افتاده من هم به تو تبریک میگم. اما تا آنجائی که از همان اوایل شکل گیری بالاترین دیده بودم، از یک سو ادعائی بر آن...

... نصب شده بود که این سایت توسط کاربران اداره میشه و تداوم کارش هم با رأی دادن کاربران و توجه به لینک - و نه مضامینی که لینک ها دارند! - پیش برده میشه. بعدها و بدلیل نقش خاصی که وزارت اطلاعات و سایر دست اندرکاران محدودیت های اینترنتی در کنار گذاردن بسیاری از وبلاگ نویسان بازی کردند و از سوی دیگر اجبار به تغییر محل زندگی و خروج بسیاری از فعالین اجتماعی و غیره، و آخرالامر ورود پدیده ای تحت عنوان فیس بوک کار و بار بسیاری از این نوع سایت های پنهان شده در شعارهای ظاهری را محدود و حتی بشدت پائین آورد.

بالاترین و برعکس شعارهای اولیه اش، وجود افرادی تحت عناوینی مثل تنظیم کننده و مدیریت و غیره، در واکنش به قضایائی که در دو ساله اخیر تحت عنوان جنبش اجتماعی در ایران و سمت دادن آن به سوی تعبیر معینی و تبلیغ خاصی برای آن، بیش از پیش نشان داد که بالاترین یک سایت هست با سیاست های تبلیغی و تهییجی مشخص و مدیریت ویژه ای در ارتباط با باصطلاح مشتریان - و نه کاربران و اعضاء و از این قبیل.

راستش بسیاری از این سایت ها که تلاش میکنند نقش خاصی بعنوان یک رسانه عمومی ایفا کنند و بقولی خودشان را انعکاس رسانه ای کاربران نام میگذارند و آخرالامر مثل موسوی که تحت عنوان " رسانه خودتان هستید " بی مسئولیتی و عدم پذیرش نقش خود در جریانات را توجیه می کنند، احساس معینی را در بیننده دامن میزنند که بیشتر بی اعتمادی است. تصور اینکه عده ای مثل آدمها و بنگاههای خیریه وارد صحنه شده اند و تنها !!!؟؟؟ برای علائق و سلیقه شخصی خود سایتی راه می اندازند تا به دیگران خدمات بدهند، همیشه مورد سوء ظن بوده اند. رسانه شمائید اما باید در چارچوب آن سیاستی بگنجید که ما میخواهیم، میشود: رسانه مائیم و شما هم تهیه کنندگان مفت و مجانی مواد برای ما هستید.

خب، وضعیت شما قابل درک هست که میخواهید از مجاری بالاترین مراجعه کنندگان بیشتری را برای لینک ها و نوشته های خود پیدا کنید. بازی کلیک و رای و این قبیل قضایا ابلهانه ترین درک در امور رسانه ای است. مطلبی شاید فاقد هر گونه توجه و جذبه تهییجی و تبلیغی باشد؛ اما فی نفسه نمیتوان آنرا نوشته ای بی معنی در نظر گرفت. چنین چیزی را تعداد کلیک ها و یا رفتن به بالا در صفحه بالاترین نمیتواند تضمین نماید. بعبارتی دیگر، اگر کسی در فضای بالاترین بخواهد دنبال مطلبی جالب بگردد، نشان میدهد که وی برای خرید کتاب بجای مراجعه به کتاب فروشی و یا دیدن سایت هایی برای معرفی و توضیح درباره کتاب، رفته به فلان و بهمان حراجی و تنها بخاطر فلان و بهمان حراج بزرگ، نوشته کتابی را دیده و آنرا خریده باشد.

در پایان تأکید می کنم که ساختار پیچیده فیس بوک و طراحی چند هدفه آن چنان عرصه را برای چنین بلواهای اینترنتی و سایبری ایجاد کرده که نمیتوان منکر نقش خاص آن شد. تجمع اعضاء در گروه دوستان شخصی هر فردی و لینک های مختلط و تاگ کردن و انتقال موضوع و مطالب به دوستان خود و همه و همه تا جائی برای نمایش خود و عکس و نظر و چت روم و ... نه تنها فیس بوک را به جاذبه ای جدی بدل کرده، بلکه توانسته آنرا به یکی از پیچیده ترین پدیده های دهه گذشته و ادامه آن در دهه پیش روی بدل کند.

مدیریت بالاترین نه تنها میباید برای خطای خاصی که این دوره اخیر بدان دست زده ضمناً باید برای خود سیاست و اهداف روشنی را توضیح داده و دست از این عامی گری بردارد که انگار تنها و تنها منبع و اتکاء وی همین کلیک های کاربران است و بس. تمرکز اطلاعاتی و بازیگران بسیار هشیار و دقیق کارمندان آن نشان میدهد که قضیه را نباید فقط در محدوده یک عمل خیرخواهانه و تمایلات اجتماعی ساده خلاصه نمود.

کیا نوش توکلی

لینک اولین نامه تحت عنوان «سخنی با مهدی یحیی نژاد و عزیز آشفته پایه گذاران بالاترین!»

تقی عزیز ، از رابطه متقابل پرسیدی واینکه بالاترین می بایست شبکه اجتماعی باشد ویا یک سایت با خط و ربط سیاسی و دلیل مسدودیت ایران گلوبال چه بود؟ و اینکه چرا سرانجام رفع بلوک شدیدیم ؟ آیا با بالاترین بودن خوب است ویا بد؟ و....یا یکی از همکاران سایت مطرح کرد که خوب حالا که مشکل شما حل شد ؛ فکر می کنی دیگر انتقادی به بالاترین نیست ؟ وضیعت دیگر سایت ها و حساب کاربری آنان چه خواهد شد که همچنان مسدود مانده است؟ پاسخ ها یم را در ادامه بخوانید:

اخیرا فیس بوک بعنوان یک شبکه اجتماعی 50 مییارد دلار قیمت گذاری شد و یعنی هر کاربر فیس بوک 100 دلار قیمت گذاری شده است و ارزش فیس بوک در واقع به ستون سمت راست یعنی به آگهی های تبلیغی آن تعلق دارد یعنی همه ما در خدمت آگهی تبلیغی دنیای سرمایه داری...اینکه شما و یا من چه لینک هایی را در فیس بوک به اشتراک می گذاریم برای صاحب فیس بوک کوچکترین اهمیتی ندارد ...حالا بر گردیم به بالاترین ، دنباله و بقیه شبکه های اجتماعی ایرانیان که مثل سایر پدیده های شرقی و خاورمیانه ای سر جای خود نیستند؛یعنی اینکه شبکه اجتماعی نبایستی خطی و یک سویه باشند و از طرف دیگر با انقلابی که در وب سایت های نوع دوم ایجاد شده بود؛بالاترین اولین شبکه های اجتماعی ایرانیان ،این رسالت را بر عهده گرفت که کلیه سایت ها و وبلاگ های فارسی زبان را بهم پیوند دهد و لینک ها با ارای آزاد کاربران بعنوان لینک های داغ انتخاب شوند و این تحول در جنبش سیاسی ایران بسیار مهم بود چرا که تفاوت سیاست های سیاسی و بالاترین در سن وسال ، نسل و تفاوت در قضاوتهای آن نهفته است بطور مثال وقتی به کامنت های زیر مقالات منتشر شده در ایران گلوبال را با کامنت هایی که در زیر همین مقالات در بالاترین مقایسه می کنی ، بسادگی به تفاوت دیگاه های دو نسل پی می بری در حالی نسل انقلابی ها دائما مغز همدیگر را می سائیند و برخی مواقع حتی بجای مبارزه با رزیم با یکدیگر به مقابله بر می خیزند...اما کامنت جوان تر ها در بالاترین دقیقا با دست یابی به اهداف مشخص و ملموس با رزیم رادنبال می شود .هر چند همواره برای درست مبارزه کردن نیاز است که مبارزان با هم گفت و گو و نقد جدی با هم داشته باشند ولی در نسل انقلابی ها مبارزه مابین چنان حاد می شود که اغلب مبارزه با رژیم فراموش می گردد؛ نسل ما بجای نقد ، روشهای مخرب افشاء گری بی رحمانه علیه یکدیگر را متوسل می کنند ...آری هدف اساسی ام از پیوند با بالاترین این بود و هست که شکاف بین نسل ها کم شود و تجارب گذشته به آنان منتقل گردد و در مقابل خواستها و روحیات نسل جوان امروز از سوی ما درک شود ؛رابطه متقابل ایران گلوبال با شبکه های اجتماعی و بالاترین بدین معنی است.

پرسش دیگر از سوی کیومرث نویدی بود_ که دیشب تلفنی بهم گوشزد کرد _که شمایی که این همه انتقاد به بالاترین داشته اید ، حالا که مشکل ما حل شد در مورد بقیه وب سایت ها که همچنان از سوی بالاترین مسدود مانده است ؛ چیست؟

کاملا حق با کیومرث نویدی است بایستی آرزو کر که سایر سایت هاویا حساب کاربری بسته شده از سوی بالاترین باز گشایی شود .پیشنهادم این است که با گفت و گو دوستانه با مسئول بالاترین مشکل شان را حل نمایند ، نقد من همواره دوستانه بود در اولین نامه برای مهدی یحی نژاد از جمله نوشتم :

«گروه اینترنتی ما؛ همواره پشتیبان بالاترین بعنوان یک شبکه اجتماعی بسیارد مهم و اثر گذار در جنبش دمکراسی خواهی ایران _ بوده است ....اما منطق و دلائل دوستان برای ما ناروشن است ولی بنظر می رسد که این اقدام ناشی از اینست که ایران گلوبال تریبونی برای بازتاب نظرات گوناگون شده است. از نظر ما سانسور نظرات سیاسی و حتی سانسور صدای دشمنان مردم ایران، بستن راه آگاه‌گری بر مردم‌ است. »

سرپرست بالاترین در پاسخ پرسش ما در رادیو فردا نوشت که این سایت ها به دلیل تکراری و بی محتوای بودن مسدود شد ...در نامه بعدی به ایشان پاسخ دادم که :«ایران گلوبال به مانند صد ها سایت سیاسی _ خبری غیر دولتی ؛ طبیعتا بخشی توسط نویسندگان ثابت سایت برخی از مطالب ان بر گزفته از سایت های دیگر و و تعدادی هم توسط مدیریت و اعضای ایران گلوبال نگاشته می شود و روزانه اخبار و گزارشاتی هم توسط امیل از داخل و خارج بدستمان می رسد ؛بنابراین ما ناقص کپی رایت نیستیم و با نگاهی به سایت ایران گلوبال متوجه می شوید که منبع مطالب برگرفته به روشنی در آن ذکر شده است . » بنابراین پیگیری و نقد دوستانه ما با مسئولان بالاترین نتیجه داد و سرانجام این بار آقای یحی نژاد بود که علیرغم فشردگی کارهای روزانه از طریق امیل سایت پیغام ملاقات حضوری را داد که پس از گفت و گو مشکلات حل شد بنظر من دیگران هم می توانند با مسشئولین بالاترین تماس بگیرند بجای افشاگری های جنجالی ..راه گفت _ گو و نقد را در پیش بگیرند و من شخصا آرزومی کنم که چنین شود.

asar

من هم موافقم . بده بستوونی در کار نبوده است . کمی راستر شدن که اسمش بده بستون نیست . من هم میدانم که فرهنگ جنگی با نیروی مخالف درست نیست ولی فرهنگ مدارا با نیروهای اصلاح طلب داخل رژیم اگر کارائی داشت خاتمی از همه زرنگتر بود . اینکه یه شبه برسی به اصلاح طلبی رژیم و بعد با همه گفتمان کنید موضوعی بده بستانی نیست . روشنفکر چیزی برای دادن ندارد به جز قلم و طرز فکرش . به هر حال مبارک باشد . فقط مراقب باشید از فرط عدم جنگندگی با تفکر حاکم بر ایران یه وقت کاندید و رقیب احمدی نژاد در ایران نشوید

یک کاربر اخراج شده!

مبادا چیزی از قلع و قمع کاربران بالاترین توسط همین مهدی یحیی نژاد بنویسی ها کارت درست شد برو کلاهت رو بنداز بالا!

کیا نوش توکلی

دوستان گرامی ..هیج چیز در ایران گلوبال عوض نشده است و همچنان مطالب آن با رنگ ها و طیف ها سیاسی متفاوت در اینجا چاپ می شود .داستان این بود ، شخصا به بالاترین انتقاداشتم و هنوز هم دارم . ولی بالاترین دشمن نیست که بخواهیم دشمنانه باهاش برخورد کنیم نگاه من چه در نامه هایی که برای مسئولان آن نوشته بودم و چه در گفت گو با دوستان دیگر، این نظر را بازتاب دادم .بنابراین کمی مثبت فکر کنیم .داستان این بود که پس از نامه نگاری های متعدد ، سرپرست سایت آقای مهدی یحی نژاد توسط امیل با من تماس گرفت وقرار گذاتشتیم و در یک گفت و گو ی نیم ساعته سوء تفاهم ها بر تطرف شد.جنبش سیاسی ایران باید یاد بگیریم هر اختلافی را ابتدا با «جنگ» شروع نکنیم و طرف خود را «دشمن» نپنداریم برای مشکل پیش آمده با گفت وگو شروع به حل کنیم. بنابراین « دایی جان ناپلئون» بازی را کنار بگذاریم ، همیشه در کار ، دوستی ،زندگی خانواده گی ، سیاست ، و خلاصه جامعه اختلاف پیش می اید ، وقتی بحرانی شروع می شود باید آن را مدیریت کرد . مذاکره دیشبم با آقای یحی نژاد نتیجه و حاصل چنین تفکری بود .در مورد کسانی که نا حق در بالاترین بلوک شدند بایستی با نامه نگاری و گفت و گو مشکل را حل کنند. بنابراین هیج بده بستونی در کار نبوده است.

فرزان فرامرزی

کیانوش جان واقعا خبر خوبی بود و باعث خوشحالی اعضای ایران گلوبال. به امید موفقیت های بیشتر

پاسخ ایران گلوبال

جناب asar اطلاعات شما ناد نادرست و قضاوت شما غیر منصفانه است . ایران گلوبال تا کنون 3 بار فیلتر شده است که دو بار تغییر ادرس داد و اکنون همچنان فیلتر است.

asar

مبارک است . ایران گلوبال باید یک سری کارهایی میکرد تا دوباره برگردد و این کارها انجام شد . یک سری حذف شدند . یک سری جدید و مواضع و مطالب .....رنگین سبز وارد شدند و بالاخره هر کسی حق داره به فکر منافع خودش باشه . توی ایران هم که این سایت فیلتر نیست . مبارزه یعنی همین . همه رو داشته باشی و همه هم تو رو داشته باشن . امام خمینی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.