رفتن به محتوای اصلی

دو نقطه نظر در باره آزادی یواشکی
21.05.2014 - 18:11

چندی پیش صفحه فیسبوک از طرف فردی بنام مسیح علی نژاد روز نامه نگار منتقد رژیم ایران مقیم لندن تحت عنوان آزدی یواشکی بازشده که در آ ن صفحه وی عکس از خودش بدون روسری بنمایش گذاشته بود . که بدنبال آن دختران و زنان ایرانی عکس های بدون رورسری تحت همین عنوان آزدای یواشی گداشتند . و حدودا تا مرز .0150.00 نفر لایک رسیده . و به تعداد آ ن افزوده خواهد شد .
وقتی از مسیح علی نژاد در تلویزیون من و تو فارسی مقیم لندن انگیزه و هدف ان را جویا شدند . وی اظهار داشت که که این فقط عقیده شخصی و فردی بوده است ونمیتواند برنامه از قبل تهیه شده باشد . و همچین هدف سیاسی معینی را دنبال نکرده است . وی بیان کرد وقتی با استقبال چشمگیری از زنان و د ختران مواجه شد تعجب کردم و آن را ادمه دادم . و در حال حاضر بعنوان کمپین اعتراض علیه حجاب اجباری درایران تبدیل شده است . وی براساس عقیده شخصی خود معتقد بود چرا زنان و دختران ایرانی نباید بتواند خارج از منزل در فضایی خلوت بدور از اختناق حکومتی ,روسری های خود را براشته تا با وزش باد به زیر موهایشان احساس شادی و نشاط بکنند و از هوای طبعیت لذت بیبرند . صرف نطر از چگونگی مطرح کردن این موضوع واینکه به چه شکلی اتفاق افتاده است , توانسته است به سوژه تبلغاتی مناسبی برای رادیو و تلویزیون , روز نامه ها , رسانه ها وشبکه های اجتماعی و احزاب و سازمانهای سیاسی داخلی و خارجی تبدیل شود . بنابراین پیرامون این موضوع نقطه نظرات مختلفی تا کنون بیان شده که جای بحث و گفتگو را همواره باز کرده است . من اینجا بطور کلی اشاره ایی مختصر به دو نطقه نظر مثبت و منتقد می پردازم . و در پایان نطرم را بیان خواهم کرد.
ابتدا از نطقه نظر مثبت افراد موافق به آن میپردازم , و سپس نقطه نظر منفی افراد منتقد مخالف در خصوص آزادی یواشکی ادمه می دهم .
در اینجا بطور کلی‌ و اشاره مختصر به دو نقطه نظر از موافق و مخالف آزادی یواشکی را بیان کرده و در پایان اظهار نظر فردی خود را ،کوتاه مطرح خواهم کرد .
۱:نقطه نظر مثبت افراد موافق با آزادی یواشکی : این افراد معتقدند که آزادی یواشکی در واقع ،با توجه به اینکه حکومت دیکتاتور دینی ،سالیان سال هست که با سرکوب و ایجاد جوّ اختناق ،در جامعه هیچگونه روزنه یی جهت تنفس آزادی‌های مدنی ,خصوصاً زنان جامعه را باز نگذاشته و کاملا بسته و مسدود کرده ،و فشار‌های زیادی را وارد نموده است ،بنابراین عده یی برای اعتراض به حجاب اجباری از طریق مجازی اقداماتی که بیشتر بی‌ خطر و بی‌ هزینه بوده است ،خواسته‌ها و مطالبات حداقل،درونی و واقعی‌ خود را به نمایش و مخاطب اصلی‌ هم حکومت و رژیم اسلامی ایران قرار داده اند ،موافقان بر این باور هستند که ،حداقل پیامش از این طریق به تمام مردم جهان این هست که حجاب اجباری خواست زنان جامعه ما ایران نیست و از طریق حکومت مستبد دینی به جامعه تحمیل شده است .و دیگر اینکه ماهیت رژیم زن ستیز اسلامی ایران را به مردم دنیا معرفی کرده و به حکومت‌های خارجی‌ دنیا تفهیم کنیم که حجاب اجباری جز مسائل فرهنگی‌ ما نیست ،و حکومت‌های خارجی‌ نباید جنایات رژیم‌های ظالم و ستمگر را تحت عنوان نسبیت فرهنگی‌ توجیه کنند .
۲: :نقطه نظر منفیافراد مخالف و منتقد با آزادی یواشکی : این افراد معتقدند که آزادی یواشکی در واقع با اصل آزادی مغایرت دارد و چون نمیتواند حکومت مطلقاً مستبد و خشن دینی را که ضدّ زن و و ماهیت ضدّ دمکراسی دارد را به عکس العمل وادار کند و همچنین باعث تغیراتی‌ در خصوص آزادی‌های مدنی بشود ،بیشتر شبیه یک جریان سطحی نگر و زود گذر در فضای مجازی سوزه تبلیغاتی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و غیر...شده باشد .در این خصوص یکی‌ از منتقدان بنام خانم ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار و حبس کشیده رژیم اسلامی ایران در نوشته‌هایش که از صدای آمریکا مطرح شد ،گفت که آزادی هزینه می‌خواهد و آزادی بدونه هزینه امکان پذیر نیست .وی در مضمون گفته‌هایش بطور کلی‌ اظهار داشت که ،آزادی یواشکی به اصل آزادی لطمه وارد می‌کند و در واقع آن را به انحراف خواهد کشید .
نتیجه گیری: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اینترنت و علم فناوری اطلاعات و نزدیکی‌ جوامع به هم ،شیوه‌های مبارزاتی تغییر کرده است ،اگر این مورد را یک شیوه مدرن تلقی‌ کنیم ،فقط در چار چوب جوامع مدنی و مترقی میتواند تاثیر گذار و روند بهتری داشته باشد .و این موضوع به معنای مخالف با آزادی یواشکی نیست ،بلکه هدف تفاوت جوامع مترقی و غیر مترقی یا (مدنی و غیر مدنی )می‌باشد .حداقل پیام این موضوع آزادی یواشکی ،رشد و بالندگی زنان جامعه ایران را به سمت مدرنیزه به جهانیان نشان خواهد .
به نظر من اگر بخواهیم آزادی را در یک جمله کوتاه معنی‌ کنیم ..این است که وقتی‌ انسان خود را از تمام قیدبند‌های ایدئولوژیکی و فکری ،مقدسات ساختگی و کش و مکش‌های اجتماعی منفعت طلبانه رها شده ببیند ،آزادی را با تمام وجود احساس خواهد کرد .آزادی را باید عین آزادی بخواهیم

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.