رفتن به محتوای اصلی

احتمال قطع همکاری جمهوری آذربایجان با ایران
16.08.2010 - 19:01

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از سفر تانیر یلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به نخجوان می‌نویسد، بین روسای شرکت خط لوله‌ی نفت وگاز ترکیه‌‌ "بوتاش" و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان "سوکار" برای سوآپ گاز آذربایجان از خاک ترکیه به نخجوان، توافقنامه‌ی احداث خط لوله‌ی گازی ایغدیر- سدرک امضاء شد. طول این خط لوله حدود‪ ۲۰۰كيلومتر خواهد بود.

جمهوری آذربایجان به دلیل عدم ارتباط زمینی با نخجوان، از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران این ارتباط را برقرار می‌کرد. ایران نخستین تامین‌کننده‌ی گازی نخجوان است. اما کارشناسان اکنون تاکید می‌کنند با احداث خط لوله‌ی ترکیه به نخجوان نقش کلیدی ایران عملا از بین می‌رود.

در بیانیه‌ی شرکت دولتی نفت آذربایجان- سوکار هدف از انعقاد قرارداد احداث خط لوله ایغدیر- سدرک، تامین امنیت انرژی نخجوان و تنوع مسیر تامین گاز این جمهوری خودمختار اعلام شده است. درعین حال این شرکت خبر قطع صادرات گاز به ایران را نیز تکذیب کرده است.

بنظر دالغا خاتین اوغلو، روزنامه‌نگارمقیم باکو و مدیر بخش فارسی خبرگزاری "ترند نیوز"، مساله‌ی نخجوان در مناسبات ایران و آذربایجان بزرگترین امتیاز ایران محسوب می‌شد. تا به‌حال ایران در ترانزیت کالا، تامین نیازهای گازی و برقی و انتقال مسافرین از باکو به نخجوان از طریق خاک خود نقش فعالی را برعهده داشت. خاتین اوغلو بر این باور است که توافقنامه‌ی شرکت دولتی نفت آذربایجان با ترکیه عملا به توقف صادرات گاز آذربایجان از طریق ایران به جمهوری خودمختار نخجوان خواهد انجامید.

دکترین نظامی جدید جمهوری آذربایجان و موضوع ایران

احتمال قطع صدور گاز آذربایجان به ایران پس از تصویب دکترین نظامی جدید آذربایجان در پارلمان این کشور مطرح می‌شود.

دالغا خاتین‌اوغلو از خبرگزاری ترند نیوز می‌گوید، از ایران در دکترین نظامی آذربایجان بطور غیرمستقیم به عنوان تهدید نام برده شده است.

وی در گفت‌وگو با دویچه‌وله دراین باره خاطر نشان می‌سازد: «من دکترین نظامی آذربایجان را مطالعه کردم. بسیاری از موارد بصورت غیر مستقیم علی‌الخصوص به ایران اشاره شده است. در بند ۱۱ بخش دوم این سند به "ساخت و اشاعه‌ی سلاح‌های کشتارجمعی" توسط دولت‌ها و تشکلات غیر دولتی اشاره می‌شود، که بنظر من می‌تواند سپاه پاسداران ایران باشد، که به عنوان تهدید امنیت ملی آذربایجان قلمداد شده است».

مخالفت جمهوری آذربایجان با هژمونی ایران

دالغا خاتین اوغلو در ادامه‌ی صحبت‌هایش به بند مربوط به "تعهدات آذربایجان در قبال امنیت بین‌الملل" هم اشاره می‌کند که بنظر او به خطر ایران در این بند نیزغیرمستقیم اشاره می‌شود. وی دراین‌باره هم می‌گوید: «آذربایجان پیش از این یک محموله‌ی اتمی روسی راکه به ایران منتقل می‌شد، در گمرک خود نگاه‌داشت. در بند تعهدات بین‌المللی صراحتا گفته می‌شود که آذربایجان برای جلوگیری، انتقال سلاح‌های کشتارجمعی تمامی تلاش خود را خواهد کرد».

مسئله "اشاعه‌ی سلاح‌های کشتارجمعی در میان کشورهای همسایه آذربایجان" به‌نظر این کارشناس فقط می‌تواند ایران باشد. این کارشناس نتیجه می‌گیرد، جمهوری آذربایجان نگران اتمی شدن ایران و هژمونی این کشور در منطقه است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.