رفتن به محتوای اصلی

"غیرت شیرین" تلخ است+ویدئو
14.07.2014 - 07:20

 

خبرگزاری فارس
"غیرت شیرین....؟!!!"  فیلم تبلیغاتی فریبکارانه و ضد زنی است که به تازگی و در ایام ماه رمضان خبرگزاری فارس پخش کرده.  
فیلم به ظاهر مستند، زندگی دختری ده ساله را تصویر می کند که پدرش "کلیه درد" دارد و مادرش مریض است و شیرین ده ساله و با "غیرت"  لباسپسرانه می پوشد و کلاه سر می گذارد و تا  نیمه شب  در خیابان های شهر پرسه می زند، زباله ها را می جوید و با پولی که از باز یافت بدست می آورد  مخارج خانواده را تامین می کند. شیرین در پاسخ سوال گزارشگر که چقدر در آمد دارد می گوید:"اگه بشه... روزی ده تا پانزده هزار تومان" و با این پول  مخارج خانواده را تامین می کند. شیرین در برابر کنجکاوی "گزارشگر"  اعتراف می کند که این پول کافی نیست ولی نیم گامی هم عقب نشینی نمی کند از این ادعا که؛ دارد "خرج خونه، کرایه خونه و پول برق و آب" خانواده را تامین می کند.
در این برنامه تماشاگر کاملا  کودن فرض می شود.  تمام تلاش خبرگزاری فارس بکار برده می شود تا ماجرا کاملا جدی و واقعی جلوه داده شود.  با اینهمه کارگردان در لحن دیالوگ ها سنگ تمام نمی گذارد. لحن شیرین جیغ  می زند که دارد دیالوگی را روخوانی می کند.
فیلم اینگونه آغاز می شود؛ مرد میانسالی که نقش گزارشگر به او واگذار شده همراه رانندۀ در ماشینی نشسته اند و در تاریکی نیمه شب دنبال شیرین در خیابان های تهران می گردند. گزارشگر ظاهرا شیرین را یافته و شروع می کند به گفتن دیالوگی  که بیانگرتمام تلاش کارگردان است  تا به تماشاگر بقبولاند شیله پیله ای در کار نیست. مثلا گزارشگر بعد از مدتها جست و جو شیرین را در خیابان یافته و می گوید "...فکر کنم خودشه... یواش بیا عقب....برو...برو... برو... برو...بیا کنارش ...فکر کنم همین باشه ...یواش...برو عقب... برو عقب ...برو برو برو....."
 
این صحنه را دوباره می بینم و به ناچار لبخند می زنم. چققققققققققققدر آدم می تواند در ساختن یک فیلم تبلیغاتی کودن باشد....یا مردم را کودن فرض کند...
 
بالاخره گزارشگربا شیرین گفت و گویی را آغاز می کند که شبیه روخوانی تئاتر است. پاره ای از دیالوگ ها را اینجا نقل می کنم .
مجری از "شیرین"  می پرسد: "چکاره می خوای بشی؟"
شیرین:  "من یه دختریم که زباله جمع می کنم . من نباید توقعم بالا باشه که فردا دکتر بشم یا مهندس بشم"
مجری: "پس می خوای چکاره بشی؟ "
شیرین: "بهر حال می خوام  یه فرد مفیدی بشم که فردا مردم بگن بابا این یه کاری کرد برا این جامعه...برا دین اسلام..."
 
کنار زباله ها و در این حیث و بیث ... مجری از بچه می پرسد "تو ماه رمضون روزه می گیری؟" شیرین باز رو خوانی میکند و با لحنی کشدار می گوید: " بله ...واجبه به هر مسلمونی....با اینکه کار می کنم ...سخته برام...ولی هر سال می گیرم..."
 گزارشگر می پرسد: "چه آرزویی داری"  و شیرین طفره می رود...چون با اینکه هشتش گرو نه اش است برای خودش آرزویی ندارد و برای "جامعه" آرزوهایی را بیان می کند. گزارشگر باز سوال می کند: "آرزو برا خودت" ....بچۀ ده ساله پس از کمی تردید می گوید:"عاقبت به خیری!"   مجری اصرار اصرار که "یه چیزی بگو!  مثلا می خوای یه شهری بری ....یه جایی بری....کدوم شهرو دوست داری؟"
شیرین:" دوست دارم اگه قسمت شد ...با مادرم و پدرم و ایشالله در آینده همسرم برم مشهد"  ....بعد فیلم که تمام مدت موزیک متن بی ربط و نفس گیری را برای رسیدن به اوج هیجان پخش می کند این بار گنبد "امام رضا" را نشان می دهد و مردی آوازی شبیه نوحه سر می دهد...مجری از دختر می پرسد: "به دختر هایی که همسن و سال تو هستند و قدر نعمت رو نمی دونند چی می خوای بگی؟" شیرین :" از اصراف کردن بگم... از بی حجابی بگم... از بی احترامی به پدر و مادر بگم ...دختر باید خیلی چیزا رو رعایت کنه تا پسر بچه"   
 آخرفیلم شیرین یک گونی گنده تر از هیکلش را می اندازد رو کول و در پاسخ تعارف مجری که کیسه را بذاربا ماشین ببریم برات، با لحنی مصنوعی که حاکی از "روخوانی" است می گوید : "نه عمو جون دیگه عادت کردم ....عادتو نمیشه ترک کرد"
فیلمنامه نویس دیالوگ هایی را در دهان کودک 10 ساله می گذارد که در این دوره و زمانه زنان چهل و پنجاه سالۀ کم سواد بکار می گیرند.
 
"زندگیه دیگه ...کاریش نمیشه کرد"...یا در پاسخ به این سوال که چه آرزویی برای خودت داری می گوید "عاقبت به خیری!"   و  :" دوست دارم اگه قسمت شد ...با مادرم و پدرم و ایشالله در آینده همسرم برم مشهد" در پاسخ سوال کلاس چندمی: "امسال به امید خدا پنجمم رو تموم کردم قبول شدم"
نقل و نبات گزارشگر برای تشویق شیرین و بزرگداشت تلاشش تشبیه و هم طراز دانستن او با مرد است.
 
وقتی بچه می گوید خرج دارو های پدر و خرج خانه و آب و برق را می پردازد، گزارشگر می گوید: "یه پا مردی پس شیرین کوچولو!" وقتی شیرین می گوید مدرسه می رودو معدلش 18 است و می پرسد بده؟ گزارشگر پاسخ می دهد " نه خوبه ...خوبتر از اون غیرتته...غیرت یه دختر که اینقدر مردونه است... اینقدر بالاست" 

در ضمن آدمیزاد گمان می کند فیلم را ساخته اند تا خانواده ها عبرت بگیرند در صورت پیری و بیماری و بیکاری،هیچکس پاسخگو نیست و بهتر است فرزندان بیشتری  بیاورند تا سنگینی کیسه های زباله بر دوش های بیشتری تقسیم شود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.