رفتن به محتوای اصلی

نتانیاهو: اسرائیل خواهان خلع سلاح نوار غزه است
28.07.2014 - 12:36
تفسیر از:
اقبال اقبالی


*******

العربیه نوشت:

نتانیاهو در مصاحبه با شبکه خبری CNN درباره تحولات غزه گفت: «حماس تمام آتش بس های انسانی را نقض کرد. اعلام کرد که خواهان آتش بسی است که ساعت 2 به وقت محلی آغاز می شود اما اکنون همان آتش بسی که خود اعلام کرده است را نقض می کند.»

حماس و اسرائیل، به توافق آتش بسی برای شنبه 26 ژوئیه دست یافته بودند. این آتش بس برقرار شد. پس از آن اسرائیل اعلام کرد که با تمدید 4 ساعته آتش بس تا نیمه شب شنبه موافق است. بعد از این اعلام باردیگر یک مقام دولتی اسرائیل گفت که این کشور با تمدید 24 ساعته «آتش بس انسانی» بنا به درخواست سازمان ملل متحد، موافقت کرده است.

حماس اما اعلام کرد که تمدید آتش بس بدون خروج نیروهای ارتش اسرائیل از غزه بی معنی است و با آن مخالف است. شاخه نظامی این گروه فلسطینی پس از آن چند راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد که با واکنش نظامیان اسرائیلی روبرو شد. تا این که سرانجام ظهر یکشنبه حماس اعلام کرد که با آتش بس 24 ساعته ای که ساعت 2 آغاز می شود، موافق است. اسرائیل به این اعلام حماس پاسخ قطعی نداده است. 

بنیامین نتانیاهو در پاسخ به سوالی درباره این که شماری از وزرایش از احتمال توسعه عملیات نظامی در غزه سخن گفته اند، اظهار داشت: «درباره عملیات خاصی سخن نمی گویم. اما می گویم اسرائیل اقدامی پیش از اقدام آمریکا در صورت قرار گرفتن در معرض حملات موشکی یا ربوده شدن شماری از شهروندانش، انجام نخواهد داد. اسرائیل برای متوقف کردن این تهدید اقدام می کند. وارد جزئیات نمی شود اما تاکید می کنم که می خواهیم این خطر را از میان برداریم.»

تنش اخیر میان اسرائیل و فلسطینی ها پس از پیدا شدن جنازه سه جوان اسرائیلی آغاز شد که در کرانه باختری رود اردن ربوده شده بودند. اسرائیل حماس را متهم به دست داشتن در این حادثه می کند. اما حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، این اتهام را رد می کند.

درباره طرح های بین المللی پیشنهادی برای آتش بس، نتانیاهو گفت: «طرحی مصری وجود دارد که در حال حاضر تنها طرح پیشنهاد شده است. ما خواهان مد نظر قرار دادن دو مساله هستیم. نخست خلع سلاح نوار غزه و دوم فراهم شدن کمک های مادی و انسانی برای غزه. اما بدون خلع سلاح. کمک ها به سود مردم نخواهد بود و تنها به تقویت تروریسم خواهد انجامید.»

درباره این که عملیات نظامی اسرائیل در غزه، چه میزان از اهداف را محقق کرد، نتانیاهو گفت: «ما خواهان متوقف کردن شلیک موشک ها، خلع سلاح و نابودی تونل ها هستیم. سربازان ما در حال حاضر به دنبال تونل ها هستند. حماس پول های زیادی از قطر و شماری دیگر از کشورها دریافت کرد که گفته می شد از آن ها برای ساخت و ساز مدارس و بیمارستان ها استفاده می شود. اما می بینیم که از این اموال برای ساخت تونل ها، عبور پشت سر ما و حمله به ما استفاده می شود.»

نتانیاهو به حجم نگرانی های بین المللی ناشی از تلفات بشری در غزه اقرار کرد و گفت: «جهان به مساله ای که قلب ها را تحریک می کند واکنش نشان می دهد و این مساله اکنون تلفات بشری است. ما خواهان کشته شدن مردم نیستیم و غیر نظامیان را هدف قرار نمی دهیم، اما با دشمنی بی رحم مواجه هستیم که به پنهان شدن پشت غیر نظامیان دست می زند و مانع از خروج آن ها از منازلشان می شود چرا که می خواهد پشت تل هایی از جنازه پنهان شود.»

در پاسخ به سوالی درباره میزان کارآمد بودن ادامه حملات نظامی با وجود علم به حضور غیر نظامیان، نخست وزیر اسرائیل گفت: «ما تلاش می کنیم که مانع از آسیب دیدن غیر نظامیان شویم. حماس از آن مناطق آتش می گشاید، از مساجد، بیمارستان ها و مدارس. چه کاری باید بکنیم؟ آیا بدون حرکت بایستیم زیار آن ها پشت غیر نظامیان پنهان می شوند؟»

در نتیجه عملیات اسرائیل در نوار غزه تا کنون بیش از 1050 نفر کشته شدند که اکثر آن ها غیر نظامی هستند. اما در مقابل 42 اسرائیلی کشته شده اند که تنها دو نفر از آن ها نظامی هستند. 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.