رفتن به محتوای اصلی

کتاب الکترونیک، انقلابی در صنعت چاپ و نشر
29.11.2009 - 14:26

گفتگو با آرش درمبخش

در چهارچوب پیشرفت های تکنولوژی و سرعت روز افزون پدید آمدن فن آوری های نوین ، پدیده ای جدید با عنوان کتاب الکترونیکی انقلابی را در صنعت نشر و چاپ پدید آورده است. برای بررسی دقیقتر این پدیده با آرش درمبخش مدیر بخش سیاسی انتشارات cherche midi در پاریس به گفتگو پرداختم. آرش درمبخش جزو معدود ناشرانی است که با آغوش باز از انقلاب کتاب الکترونیکی استقبال می کند و از آن به عنوان دشمن نویسندگان و ناشران یاد نمی کند.

با رواج هرچه بيشتر تاثير کامپیوتر در کوچک ترین مسائل روزمره انسان ، جهان با سرعت هرچه بيشتر به دنيای الكترونيکی و ديجيتالی تبديل می شود.

صنعت چاپ و نشر کتاب نيز از اين امر دور نمانده است و ظهور eBook يا كتاب الكترونيكی صنعت چاپ و نشر را دستخوش تحولی عظيم كرده است.

بدین ترتیب در سال های اخیر ناشران منابع مرجع مثل دائره المعارف ها و واژه نامه ها سعی کرده‌اند تا علاوه بر جلد چاپی ، انتشارات خود را از طریق شبکه جهانی اینترنت در دسترس علاقمندان قرار دهند.

کتابهای الکترونیکی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی کتابهای الکترونیکی، شکل چاپی ندارند و فقط در قالب دیجیتالی منتشر می‌شوند. همه فرآیند نشر کتاب از زمان تألیف تا قرار گرفتن در محیط وب، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.این بخش از عرصه نشر کتابهای الکترونیکی هنوز با مشکلات حقوقی، معنوی، و اقتصادی روبه‌رو می باشند.

بخش دوم از کتابهای الکترونیکی در محیط وب ، در واقع شکل الکترونیکی نسخه‌های چاپی منتشر شده به شمار می‌آیند که ناشران آنها را از طریق اینترنت به صورت کتابهای الکترونیکی به فروش می رسانند.

حال از چند ماه دیگر بزرگان صنعت اینترنت نیز وارد این بازار خواهند شد و به طور مثال شرکت Google از اواسط سال 2010 کتابخانه الکترونیکی خود را با بیش از 500 هزار جلد کتاب افتتاح خواهد کرد ، کتابخانه ای که به گفته کارشناسان به سرعت از مرز 2 میلیون کتاب الکترونیکی خواهد گذشت.

آرش درمبخش مدیر بخش سیاسی انتشارات cherche midi در پاریس.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
RFI

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.