رفتن به محتوای اصلی

حکم «سنگسار» برای یک مرد ۳۲ ساله در ایران
01.08.2014 - 13:21
تفسیر از:
اقبال اقبالی


*******

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر به نقل از سایت بلاغ، جواد برهانی بدون ذکر نام این متهم مرد گفت که دادگستری قائم شهر این متهم ۳۲ ساله را به «دو بار اعدام، یکی با طناب دار و یکی رجم و سنگسار و ۱۵ سال حبس» محکوم کرده است.

رئیس دادگستری قائمشهر گفت: «بررسی پرونده این متهم ۳۲ ساله را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات دادگستری قائم‌شهر دانست که از سال گذشته در دادگاه کیفری استان مطرح شده بود.»

جواد برهانی بدون ذکر نام و مشخصات این متهم مرد گفت: «این مجرم انواع جرائم از جمله زنای محصنه، تجاوز به عنف، نگهداری چندین قبضه سلاح گرم و سرد و سلاح جنگی، نگهداری مشروبات الکلی و تجهیزات ماهواره‌ای را مرتکب شده است.»

حکم سنگسار در مواردی صادر می‌شود که فردی متأهل با فرد دیگری غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار کند و این رابطه با شهادت چهار شاهدی که دادگاه آنان را عادل تشخیص دهد یا چهار بار اعتراف فردی که مرتکب این عمل شده، ثابت شود.

حکم سنگسار در ایران به یکی از موضوعات پر سر و صدا در عرصه داخلی و بین المللی تبدیل شده است. در ماده ۸۳ قانون مجازات ایران، حد زنا در دو مورد رجم است: الف- زنای مرد محصن، یعنی مردی که دارای همسر دائمی است و با او در حالی که عاقل بوده جماع کرده و هروقت نیز بخواهد می‌تواند با او جماع کند و ب- زنای زن محصنه با مرد بالغ، زن محصنه زنی است که دارای شوهر دائمی است و شوهر در حالی که زن عاقل بوده با او جماع کرده است و امکان جماع با شوهر را نیز داشته باشد.

سازمان دیده ‏بان حقوق بشر در ژوئن ۲۰۱۳ طى بیانیه اى اعلام کرده بود «قوه قضاییه ایران نباید مواد قانون مجازات اسلامی پیشنهادی را که دربرگیرنده مجازات‏های ناقض ابتدایی‌ترین حقوق بشر چون اعدام از طریق سنگسار است اجرایی کند. در نسخه قبلی لایحه قانون مجازات اسلامی اعدام از طریق سنگسار برای جرم زنای محصنه حذف شده بود، اما شورای نگهبان در نسخه جدید این قانون بطور صریح مجازات سنگسار را درج کرده است».

طبق این گزارش عفو بین الملل «مقامات ایران در حال حاضر حداقل ۱۰ زن و مرد را در زندان نگاه داشته‌اند که به اتهام زنای محصنه، احتمالاً با مجازات اعدام از طریق سنگسار مواجه هستند. از سال ۱۹۸۰ تا کنون، حد اقل ۷۰ تن در ایران به طریقه سنگسار اعدام شده‌اند که آخرین مورد اعدام به وسیله سنگسار در سال ۲۰۰۹ گزارش شده است».

سارا لی ویتسون، رییس بخش خاورمیانه سازمان دیده ‏بان حقوق بشر گفته بود «اعدام به‌وسیله سنگسار مجازاتی هولناک است که باید از قوانین کیفری تمام کشور‌ها حذف شود. با اصرار ورزیدن بر حفظ سنگسار در قانون مجازات اسلامی، مقامات ایران ثابت می‌‏کنند که در رأس یک سیستم قضایی کیفری فرمان می‌رانند که بر پایه وحشت، شکنجه و بی‌عدالتی استوار شده است.»

سازمان دیده‏بان حقوق بشر پیش ‌از این از دولت ایران خواسته بود به مجازات سنگسار پایان دهد و نیز با هر گونه مجازات اعدام، تحت هر شرایطی، به عنوان یک مجازات ذاتاً ظالمانه و غیر معمول که اساسی‌ترین حقوق بشر را نقض می‌کند، مخالف است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.