رفتن به محتوای اصلی

پاسخ بیشرمانه دادسرای انقلاب به مادر یک زندانی سیاسی
شما گفتید دخترتان به خاطر پخش اعلامیه مجاهدین بازداشت شد
03.08.2014 - 03:15

مادر زهرا زهتابچی، که در مهر ماه 1392 دستگیر شده است در گفتگو با مسیح علی نژاد از برخورد بیشرمانۀ مسؤولان دادسرای انقلاب با وی پرده برداشت. زمانی که وی از مسؤول دادسرای انقلاب می پرسد که چرا دخترش 9 ماه است در بازداشت انفرادی به سر می برد، مسؤول مزبور می گوید: " کسی را نداریم پیش او ببریم می خواهید یک مرد بفرستیم پیشش؟ "
فاطمه ربانی می گوید: " تا الان سکوت کردم که با پیگیری های داخل کشور دخترم آزاد شود... من واقعا دیگر بریدم که متوسل شدم به رسانه ها تا بتوانم از حقوق بشر کمک بگیرم چون اینجا در این نه ماهه هر جا رفتم به هیچ وجه جوابم را ندادند. خیلی جاها برخورد تند کردند. من خواهش و التماس کردم که این دختر فقط چند تا عکس چسبانده ولی الان زندگی اش دارد از هم می پاشد. ما هر چقدر با آنها خوش رفتاری کردیم ولی من و دخترش هر جا رفتیم جواب نداند. "

مشروح این گفتگو: 

مطلع شدم که فرزند شما الان نه ماه در انفرادی است. ممکنه است خودتان شرح بدهید چه اتفاقی افتاده است؟

من فاطمه ربانی هستم مادر زهرا زهتاب چی. دخترم مهر ۹۲ روز عید قربان زندانی شد تا الان سکوت کردم که با پیگیری های داخل کشور دخترم آزاد شود. چون دخترم متاهل است دو تا دختر دارد، همسر جوان دارد یک مقدرا برای شان سنگین بود من خوددراری کردم برای اطلاع رسانی.

دختر شما کارشناس ارشد جامعه شناسی پژوهشگر علوم اجتماعی بوده دقیقا با چه اتهامی او را بازداشت کردند؟

علت بازداشت این بود که چند عکس و اعلامیه از شهدای مجاهدین را پخش کرده و حالا من نمی دانم چند تا عکس بوده ولی در حد همین پخش عکس و اعلامیه بود. من می خوام بدانم جرم چند عکس چسپاندن نه ماه توی انفرادی ماندن است. دخترم چهل و پنج ساله است مگر چه کرد.

پیگیری هایی که در داخل انجام دادید چه نتیجه ای داد؟

من واقعا دیگر بریدم که متوسل شدم به رسانه ها تا بتوانم از حقوق بشر کمک بگیرم چون اینجا در این نه ماهه هر جا رفتم به هیچ وجه جوابم را ندادند. خیلی جاها برخورد تند کردند. من خواهش و التماس کردم که این دختر فقط چند تا عکس چسبانده ولی الان زندگی اش دارد از هم می پاشد. ما هر چقدر با آنها خوش رفتاری کردیم ولی من و دخترش هر جا رفتیم جواب نداند. دخترش جوان است و تازه می خواهد امسال لیسانس بگیرد. دخترش براش خیلی سخت و سنگین بود اما باز هم به خاطر مادرش پیگیری کرده ولی هیچ جوابی ندادند. خیلی دادسرای انقلاب رفتم پیش آقای خدابخشی گفتند به من ربطی ندارد. رفتم پیش آقای ناصری یک طوری جواب داده که من از گفتنش شرمم می آید و گفتم آیا جواب یک مادر هفتاد ساله را اینطوری می دهید؟

می توانم بپرسم چه جوابی دادند؟ 
من گفتم آخر برای چی دخترم باید انفرادی باشد. آن موقع که رفتم پیش آقای ناصری. من هفته ای یکی دوبار من می رفتم اوین هیچ جوابی نمی دادند. و اصلا محل نمی گذاشتند، ولی یک بار که جوابم را داد یک حرف زشتی به من زد . گفتم آخر چرا دخترم در انفرادی تنهاست، گفت ما کسی را نداریم پیشش بفرستیم می خواهید یک مرد بفرستیم پیشش. گفتم آخر جواب یک مادر هفتاد ساله این است؟ خلاصه من خودم کارم در اثر فشار به بیمارستان کشید.

شما گفتید دخترتان به خاطر پخش اعلامیه مجاهدین بازداشت شد می خواهم بپرسم آیا خانواده شما سیاسی بودند؟

سال ۶۰ قبل از اینکه سازمان مجاهدین وارد فاز نظامی بشود شوهرم بازداشت شد. یعنی نوزده خرداد بازداشت شد و شب سی خردد شوهرم را با پانزده نفر دیگر اعدام کردند و آنها اعلام کردند که شوهرم جز کسانی بوده که سی خردا شلوغ کرده بودند درحالی که شوهرم نوزده خرداد بازداشت شده بود. یازده روز بود که در اوین بود و بدون اطلاع و بدون حتی یک تلفن بدون هیچی ما خبر اعدامش را از تلویزیون شنیدیم. من خودم چهارتا بچه داشتم. یک خانواده مذهبی سنتی که ناخودآگاه خبر اعدام را از تلویزیون شنیدم. دخترم کوچکم فقط پنج سال داشت. در طول این چند ساله ما مشکلات فراوانی داشتیم. خودم دو بار دستگیر شدم، پسرم دستگیر شد. خودم اصلا سیاسی نبود شوهرم سیاسی نبود شوهرم دو سال زمان شاه محکوم به حبس بود. حالا دخترم حالت انتقام جویی داشته. به خاطر اینکه می گوید من سیزده سالم بوده پدرم را کشتند، چرا به چه دلیل؟ خواهرم پنج سالش بود که پدرم را کشتند. رفتم به آقای صلولتی گفتم مگر شما خودتان خانواده ندارید، مگر خودتان زن و بچه ندارید خب این بچه من هم الان خانواده چهار نفره اش از هم می پاشد به من عیدی بدهید و بچه ام را آزاد کنید گفتند یک ماه یک ماه و نیم دیگر آزاد می شود ولی تا حالا هیچ خبری نیست الان هم هر چقدر می روم می گویند وقت ندارند…


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا
برگرفته از:
https://soundcloud.com/frl-journalist/masih_alinejad_zahra_zehtabchi

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.