رفتن به محتوای اصلی

اکثريت مردم اسکاتلند خواستار استقلال هستند
07.09.2014 - 09:16

نتایج برخی نظر سنجی ها حاکی از حمایت بیشتر مردم اسکاتلند از جدایی کشورشان از بریتانیا است. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر ، نظر سنجی ها در اسکاتلند در حالیکه تنها دو هفته به همه پرسی برای جدایی این کشور از بریتانیا باقی مانده است حاکی است بیشتر مردم اسکاتلند خواهان استقلال کشورشان از انگلیس است. نتایج بررسی ها حکایت از آن دارد که اینک فاصله میان موافقان و مخالفان جدایی اسکاتلند از انگلیس ، شش درصد است.

« الکس سالموند » نخست وزیر اسکاتلند گفت: بدیهی است که این خبر خوبی است. منظورم این است ما در نقطه نقطه کشور در حال پیروزی در این مبارزه انتخاباتی هستیم. بدون شک برنده این رقابت ما خواهیم بود.

وی ادامه داد : آندسته از شهروندانی که پیش از این مخالف جدایی بودند اینک برای آینده اسکاتلند به صف موافقان پیوسته اند.

« جیم مورفی » نماینده مجلس نیز گفت: نگرانی بیشتر من در خصوص پول واحد کشور پس از جدایی از انگلیس است. تعیین نرخ بهره بانکی ، پرداخت هزینه های خدمات عمومی ، مدارس و مراکز بیمارستانی برعهده که خواهد بود.

پرفسور « کالین رالینگز» نیز افزود : مبارزات انتخاباتی در همه پرسی ها بسیار مهم هستند. مردم اسکاتلند تا حدودی در خصوص آینده کشورشان نگرانند.

 نتایج جدیدترین نظرسنجی ها حاکی از آن است که درصد حامیان استقلال افزایش یافته و احتمال اینکه این موضوع به تأیید اسکاتلندی ها برسد به شدت افزایش یافته است. بر اساس یک نظرسنجی مستقل که به تازگی انجام شده، 47 درصد از اسکاتلندی ها اکنون موافق استقلال هستند و میزان موافقان تنها شش درصد با مخالفان فاصله دارد. این در حالی است که یک سال پیش، این فاصله حدود 24 درصد و به نفع مخالفان جدایی اسکاتلند از انگلیس بود. برخی از ملی گرایان اسکاتلندی اکنون می گویند با توجه به افزایش سریع حامیان استقلال، این انتظار می رود که تا ماه ژوئیه درصد حامیان از مخالفان پیشی بگیرد. قرار است همه پرسی برای استقلال اسکاتلند در ماه سپتامبر برگزار شود.

در همین زمینه، هفته گذشته «آلیستار کارمایکل»، وزیر امور اسکاتلند در کابینه انگلیس  به«اتحاد گرایان» (حامیان حفظ پادشاهی متحد) هشدار داد پیش از آنکه دیر شود، دست به اقدامی بزنند. وی گفت: «همه باید بدانند که این یک رقابت جدی است و بعید نیست که ملی گرایان بتوانند به پیروزی برسند». روز گذشته نیز دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، در جریان اجلاس حزب محافظه کار این کشور از مردم اسکاتلند درخواست کرد تا علیه استقلال رأی بدهند. وی همچنین در سخنان خود به انتقاد از الکس سالموند، نخست وزیر اسکاتلند پرداخت که از جمله حامیان استقلال این کشور به شمار می رود.

 

کامرون در این سخنان ضمن رد انتقادات موجود مبنی بر اینکه جبهه حامیان حفظ اتحاد با انگلیس، عملکردی منفی از خود در اسکاتلند نشان داده، وعده داد که «از دیدگاه های مثبت برای آینده پادشاهی متحده استفاده شود». در همین حال، انتظار می رود سالموند در جریان مراسم «هفته اسکاتلند» در نیویورک، انتقادات تند و تیزی را متوجه سیاست های فرهنگی و اجتماعی دولت انگلیس کند. به هر حال، به نظر می رسد در حالی که هنوز موضوع همه پرسی شبه جزیره کریمه و جدایی این منطقه از اوکراین یکی از بحث های داغ بین المللی است، در آینده ای نزدیک انگلیس نیز شاهد اتفاقی مشابه خواهد بود که در قالب جدایی اسکاتلند از این کشور نمود پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بابک آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.