رفتن به محتوای اصلی

جلوگیری از استخدام بلوچ ها در آموزش و پرورش
14.09.2014 - 02:21

 

رییس شورای اسلامی شهرستان چابهار از عدم جذب نیروهای بومی در آموزش و پروش این شهرستان خبر داد.

«شهداد بلوچ» در این باره به ایلنا گفت: در حالی‌که نیروهای بومی منطقه توانایی‌های کافی و لازم را در زمینه‌ تدریس و مدیریت مراکز آموزشی منطقه دارند تا به امروز این مسئولیت‌ها به نیروهای غیربومی واگذار شده است.

این مقام مسئول با یادآوری بالا بودن نرخ بیکاری در منطقه بلوچستان اظهار داشت: در شرایطی که فرصت‌های شغلی مرتبط با آموزش و پرورش چابهار به افراد غیربومی که سابقه کاری آن‌ها در ‌‌نهایت به ۲ سال می‌رسد واگذار شده است، طبیعی است که شاهد نارضایتی نیروهای توانمند بومی باشیم.

عضو هیات رییسه شورای‌عالی استان‌های کشور ادامه داد: وضعیت کنونی تقسیم فرصت‌های شغلی در آموزش و پرورش چابهار در حالی است که طبق بخشنامه کشوری آموزش و پرورش افراد با سابقه‌کاری زیر ۱۵ سال حق احراز چنین پست‌هایی را ندارند.

بلوچ در تکمیل سخنانش افزود: بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر تنها ۳۰ درصد معلمان مقطع ابتدایی و ۱۰ درصد معلمان مقطع متوسطه مدارس چابهار را نیروهای بومی منطقه تشکیل داده‌اند که این به معنی واگذاری حداقل ۸۰ درصد از فرصت‌های شغلی آموزشی این منطقه به افراد غیر بومی (اهالی زاهدان و زابل) است.

رییس شورای اسلامی شهرستان چابهار در ادامه با تاکید بر این‌که توزیع ناعادلانه فرصت‌های شغلی موجود در آموزش و پرورش چابهار تنها به حرفه معلمی محدود نمی‌شود، ادامه داد: هم اکنون از ۱۱۴ مدیر شاغل در آموزش و پرورش شهرستان چابهار تنها ۲۵ نفر از نیروهای بومی منطقه انتخاب شده‌اند.

وی در عین حال افزود: از ۴۰ نفر نیروی اداری شاغل در اداره آموزش و پرورش شهرستان چابهار نیز تنها ۱۴ نفر نیروی بومی منطقه هستند.

بلوچ افزود: نیروهای آموزشی بومی منطقه نیز در واکنش به این رویه تبعیض‌آمیز طی نامه‌های اعتراضی مراتب نارضایتی خود را به اطلاع رییس‌جمهوری و مشاور ایشان در امور اقوام، استانداری، فرمانداری، دفتر امام‌جمعه، مجمع نمایندگان استان، شورای اسلامی شهر، دفتر حراست اداره کل آموزش و پرورش استان، دفتر بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان رسانده‌اند.

این مقام مسئول با یادآوری این‌که مطابق اصل ۱۹ قانون اساسی «مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردار بوده و رنگ،‌ نژاد، زبان و... سبب امتیاز نخواهد بود»، گفت: با توجه به این‌که شرایط پیش آمده در آموزش و پرورش شهرستان چابهار موجب نوعی مرزبندی افراد به خودی و غیرخودی شده است، از مسئولان استانی و کشوری خواست تا حداقل در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به این رویه تبعیض‌آمیز که موجب تاثیرات نامطلوب در امر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان منطقه شده است، خاتمه دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.