رفتن به محتوای اصلی

واکنش‌ها به قتل امدادگر بریتانیایی توسط داعش
14.09.2014 - 14:38

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا،‌ قتل دیوید هینس، امدادگر بریتانیایی به دست گروه دولت اسلامی یا داعش را "شرارت محض" توصیف و آنرا محکوم کرد.

او وعده داد که از تمام توانش برای دستگیری قاتلان این شهروند بریتانیا استفاده کند تا عدالت در مورد آنها اجرا شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز با صدور بیانیه ای "قتل وحشیانه" دیوید هینس را محکوم کرده و با خانواده وی ابراز همدردی کرده است.

Missing media item.

آقای اوباما گفت که آمریکا شانه به شانه بریتانیا ایستاده است و تأکید کرد که مقابله با پیکارجویان گروه دولت اسلامی باید در چارچوب یک ائتلاف بین المللی باشد.

هم زمان،‌ وزارت امور خارجه‌ آمریکا اعلام کرده است که ژنرال جان آلن،‌ فرمانده سابق نیروهای بین المللی در افغانستان به سمت نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در ائتلاف جهانی علیه گروه دولت اسلامی منصوب شده است.

گروه دولت اسلامی شنبه شب (۱۳ سپتامبر) با انتشار ویدویی اعلام کرد که سر دیوید هینس، امدادگر بریتانیایی را بریده است.

گروه دولت اسلامی پیشتر دو خبرنگار آمریکایی به نام های جیمز فولی و استیون ساتلوف را نیز به خاطر حملات هوایی آمریکا به اهدافش در شمال عراق سر بریده بود.

جیمز فولی اولین خبرنگار آمریکایی بود که گروه دولت اسلامی سرش را برید

در پی انتشار ویدیوهای مربوط به قتل خبرنگاران آمریکایی رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در نظر دارد به اهداف گروه دولت اسلامی در سوریه نیز حمله هوایی کند.

ویدیوی جدید،‌ پیام به دیوید کامرون

گروه دولت اسلامی در ویدیوی سر بریدن دیوید هینس، فرد دیگری را هم نشان داده است که می گوید شهروند بریتانیاست و هشدار داده است که او را نیز خواهد کشت.

سخنگوی دولت بریتانیا می گوید که در پی انتشار این ویدیو، دیوید کامرون با احضار وزرا و مقام های امنیتی ارشد، یک نشست اضطراری "کمیته کبرا" (کمیته ویژه امنیتی کابینه بریتانیا) برگزار می کند.

اد میلیبند، رهبر حزب کارگر نیز با صدور بیانیه ای قتل‌‌ آقای هینس را مشمئز کننده و وحشیانه توصیف کرده است.

در این ویدیو مردی که لباس نارنجی بر تن دارد بر زمین زانو زده و مردی که لباس سیاه پوشیده، صورتش را پوشانده و چاقویی در دست دارد در کنار وی ایستاده است.

قربانی پس از آن که خودش را دیوید هینس معرفی می کند، خطاب به دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا می گوید که او را مسئول قتل خود می داند.

دیوید هینس، ۴۴ ساله، در ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی در استان ادلب سوریه ربوده شد

او می افزاید بریتانیا وارد ائتلاف ضد گروه دولت اسلامی شد همان طور که نخست وزیر سابق تونی بلر در زمان ریاست جمهوری جورج بوش با آمریکا برای حمله به عراق همکاری کرده بود.

او می گوید:‌ "متاسفانه این مردم بریتانیا هستند که در نهایت هزینه تصمیمات خودخواهانه پارلمان ما را می پردازند."

مرد قاتل که به نظر می رسد لهجه بریتانیایی دارد نیز می گوید:‌ "این مرد بریتانیایی باید هزینه قول تو دیوید کامرون برای مسلح کردن نیروهای پیشمرگه (کرد) علیه گروه دولت اسلامی را بپردازد."

دولت بریتانیا به نیروهای کرد عراق در نبردشان با نیروهای دولت اسلامی کمک تسلیحاتی کرده است.

BBC

Missing media item.

شورشیان گروه «دولت اسلامی» روز شنبه با انتشار ویدیویی گفت امدادگر بریتانیایی، دیوید هینز را گردن زده است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشته هنوز صحت ویدیوی منتشر شده داعش را تأیید نکرده، اما گفته تصاویر مربوط به آن با ویدیوهای اعدام جیمز فولی و استیون ساتلوف، دو خبرنگار آمریکایی، توسط آن گروه همخوانی دارد.

دیوید کاتورن هینز، ۴۴ ساله و پدر دو فرزند، اهل شهر پرت اسکاتلند بود. وی در اسفندماه سال ۱۳۹۱ هنگامی که برای یک سازمان امدادرسانی فرانسوی کار می‌کرد، در مرز ترکیه با سوریه ربوده شد.

ویدیویی که با عنوان «پیامی برای متحدان آمریکا» روی یوتیوب گذاشته شده، با تصویری از دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، شروع می‌شود که درباره همکاری با دولت عراق و پیشمرگه‌های کرد برای شکست دادن داعش صحبت می‌کند؛ سپس مردی نقاب‌پوش را نشان می‌دهد که بالای سر دیوید هینز ایستاده و خطاب به نخست وزیر بریتانیا می‌گوید:

«این مرد باید تاوان وعده‌های تو، دیوید کامرون، برای مسلح کردن پیشمرگه‌ها علیه دولت اسلامی را بدهد.»

دیوید هینز که در تصاویر منتشر شده، زانو زده و لباسی نارنجی رنگ برتن دارد، دیوید کامرون را مسئول مرگ خود می‌خواند، و لحظاتی بعد گردن زده می‌شود.

در پایان ویدیو، تصویری از یک گروگان دیگر به نام آلن هنینگ نشان داده می شود و مرد نقاب‌پوش می‌گوید «اگر دیوید کامرون به حمایت از مبارزه با داعش ادامه دهد، آلن هنینگ نفر بعدی است که اعدام می‌شود.»

نخست وزیر بریتانیا قتل این امدادگر را عملی شنیع و نفرت‌انگیز و شرارت محض خوانده و آن را محکوم کرده. وی گفته قاتلان آقای هینز را مجازات خواهد کرد:

«هر چه در توان داریم برای دستگیری قاتلان، و سپردن آنان به دست قانون و عدالت انجام می‌دهیم.»

بارارک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم «قتل سبعانه» دیوید هینز را به شدت محکوم کرده و قول داده که با همکاری دیگر کشورها «تهدید داعش علیه این کشورها، منطقه و جهان را از میان بردارد.» به گفته آقای اوباما:

«ایالات متحده اینک در اندوه و عزم و اراده، شانه به شانه کشور دوست و متحدش بریتانیا ایستاده است. ما با بریتانیا و شورای ائتلافی کشورهای منطقه و سراسر جهان همکاری می‌کنیم تا عدالت را در مورد عاملان این جنایات وحشیانه اجرا کنیم.»

به نظر می‌رسد فردی که در ویدیوی اخیر نقاب پوشیده و آقای هینز را گردن می‌زند همان کسی است که در ویدیوهای قبلی حرف زده و سر جیمز فولی و استیون ساتلوف را از یدن جدا کرده بود.

خانواده آقای هینز روز شنبه پیش از انتشار ویدیو از گروگانگیران دیوید خواسته بودند تا با آن‌ها تماس بگیرند.

صدای آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.