رفتن به محتوای اصلی

آخرین اخبار از نبرد در کوبانی
20.09.2014 - 23:37

Missing media item.

 

شکست‌های سنگین و پی‌درپی داعش در رویارویی با نیروهای مدافع خلق در کانتون کوبان طی چند روز گذشتە از سوی رسانه‌های جهان بە شکلی گسترده پوشش داده شد. خبرگزاری فرانسه و چندین خبرگزاری بین‌المللی, روزنامه‌ها و وبسایت‌ها اخبار مربوط به پیروزی نیروهای مدافع خلق در کوبانی را انعکاس دادەاند. 

****
خبرگزاری فرانسه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش کردە کە در کوبان 35 عضو داعش کشته شده‌اند. آنها همچنین از جان باختن 14 مبارز کرد نیز خبر دادەاند. 
خبرگزاری فرانسه در ادامە گزارش خود با اشارە به اینکه نیروهای ی.پ.گ در کوبان کوه‌هایی را که تحت کنترل داعش بودند، به تصرف درآورده و می افزاید که در ماه ژوئیە، قریب 800 شهروند کرد از ترکیه برای نبرد علیه داعش به غرب کردستان رفته‌اند.
این گزارش خبرگزاری فرانسه در روزنامه‌ها و وبسایت‌های دیگر فرانسوی هم بصورت گسترده منتشر شد. «لیبراسیون» گزارشی با سرتیتر «داعش با کردها و عشایر سنی در جنگ است» منتشر کردە و در آن آوردە که به مدت یک هفته است داعش تلاش می‌کند شهر حسک را اشغال کند اما موفق نشده است.
فیگارو هم گزارشی با سرتیتر «درگیری‌های سنگین میان کردها و جهادگرایان» منشر کرد . این روزنامه فرانسوی نوشتە ، کردها کاری کرده‌اند که داعش ابتکار عمل را از دست دهد.
به گزارش رسانه‌های بلژیکی در درگیری‌های کوبانی چندین عضو داعش کشته شدند که یکی از آنها اهل بلژیک است. شماری از خبرگزاریها از جملە بلگا, «آر‌تی‌ال اینفو» , و چندین سایت خبری دیگر هم به این موضوع پرداختند.
اخبار مربوط به جنگ در غرب کردستان و کوبانی در رسانه‌های کانادایی هم انعکاس گستردەای داشتە است. از جملە، روزنامه «لاپرس» خبری با سرتیتر«دو جبهه دیگر علیه جهادگرایان» منتشر کرد و گفت مبارزان کرد و عشایر علیه داعش جنگی گسترده آغاز کرده‌اند.
روزنامه الوطن الجزایر هم در همین رابطە گزارشی منتشر کردە و در آن بە 35 کشتە داعش اشآرە کردە است. 

شروع مقاومت از سه روز پیش در کوبانی

 

رزمندگان کرد برای دفاع از کوبانی وارد سوریه شدند

صدها رزمنده کرد برای دفاع از یک منطقه کردنشین که پیکار جویان گروه حکومت اسلامی به آن حمله کرده اند، ازترکیه وارد سوریه شده اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، گروه ناظربرحقوق بشر درسوریه و مقامات کرد روز شنبه گفتند رزمندگان به کوبانی سرازیر شده اند. جنگ در آنجا موجب شده است کردها از جامعه بین المللی  درخواست کمک کنند.

محمد صالح مسلم،  رئیس اتحادیه دمکراتیک کرد سوریه گفت «کوبانی با شدید ترین و وحشیانه ترین حمله در تاریخ خود روبرو است.»

او در پیامی که برای خبرنگاران فرستاد گفت «کوبانی  از تمام کسانی که از ارزش های انسانی و دمکراتیک دفاع می کنند، می خواهد  بی درنگ به حمایت آن برخیزند.  ساعت های آینده تعیین کننده است.»

آسوشیتد پرس می گوید  حرکت صدها رزمنده کرد به داخل سوریه، شدت جنگ در منطقه کوبانی را ، که با ترکیه هم مرزاست، منعکس می کند.

رزمندگان کرد سوریه دردو سال گذشته  موفق شده بودند پیکار جویان  گروه حکومت اسلامی را عقب نگاهدارند.  حتی در شمال عراق با آنها جنگیدند، و گذرگاهی برای عبور هزاران عراقی فرقه ایزدی باز کردند.

Missing media item.

اما جهت جنگ در اوائل سپتامبر تغییر کرد، و پیکار جویان گروه اسلامی با استفاده از تسلیحات و خودروهای زرهی که از سربازان عراقی  گرفتند، اینک درمنطقه کوبانی پیش می روند.

گزارش اسوشیتد پرس بنقل از یک مقام کرد حاکی است در حالی که جنگ ادامه دارد، رزمندگان کرد چند روستای دیگر را برای مسلم ساختن ایمنی ساکنان آنها تخلیه کرده اند. از روز جمعه دست کم ۴۵ هزار کرد سوریه  وارد ترکیه شده اند.

روز جمعه، مسعود بارزانی  رئیس دولت خود مختار اقلیم کردستان عراق،  هشدار داد حملات گروه حکومت اسلامی  به منطقه کوبانی در شمال سوریه، «تمامیت ملت کرد را تهدید می کند و شرف، حیثیت و موجودیت  مردم ما را هدف گرفته است.»صدای آمریکا.
آخرین اخبار از کوبانی( تا این ساعت) 

 «-ارتش بشار اسد از هر گونه کمک های تسلیحاتی به نیروهای مردمی کوبانی (کردستان سوریه) برای مبارزه با داعش خودداری می کند...
واحدهای مدافع خلق: در جنگ های دو روزه دستکم هشتاد و شش تروریست در کوبانی کشته شدند.
-لشکرکشی زمینی با توپ و تنک و حملات موشکی داعش به کوبانی از سه طرف ادامه دارد.
دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ شبه نظامی کرد از ترکیه وارد سوریه شدند تا به کردهای این کشور در مقابله با شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، کمک کنند. 
- داعش بیش از ۶۰ روستای کرد  را در شمال سوریه تصرف کرده و شهر کوبانی را به محاصره  در آورده است. و نزدیک به 800 
نفر از اهالی این منطقه بدونقدرت دفاعی در محاصره داعش گیر افتاده اند و هر لحظه امکان دارد فاجعه ای انسانی و نسل کشی اتفاق بیفتد.

سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه: اعضای مسلح گروه داعش 11 کرد، از جمله دو پسر نوجوان، را در روستاهای اطراف کوبانی اعدام کرده اند.
- کوبانی در پنجمین روز حملات جنایت آمیز داعش کماکان ایستاده است . داعش با توپ و تانک و موشک و سلاح های سنگینی که در دست دارد در جبهه های جنگ کوبانی با زنان و مردان مبازری روبروست که با سلاح های ساده در برابر آنها می جنگند. تا ظهر امروز چهل و پنج 45 تروریست دیگر داعش در جریان نبردها کشته شده اند  ... شماری از مبارزان واحدهای مدافع خلق نیز در این نبردها جان باخته اند ...» منبع فیسبوک کوبانی.
انور مسلم اعلام کرد که داعش قصد دارد پروژه ی قتل عام کردهای شنگال را در کوبانی هم اجرا کند.کوبانی در برابر داعش تسلیم نمی شود . 
کسی انتظار آن را نداشته باشد که مردم کوبانی در برابر داعش تسلیم شوند. ما با تمام وجود در برابر این گروه تروریستی مقاومت می کنیم و حاضریم جان خود را برای حفظ این منطقه فدا کنیم.مدافعین ما، فرار نمی کنند و در برابر هر تهدیدی حاضرند از مردم و آب و خاک خود دفاع کنند. می خواهم اعلام کنم که داعش، توان ورود به کوبانی را ندارد و از همه ی کردها به ویژه کردهای ترکیه می خواهیم به کمک ما بشتابند.مسلم در پایان از نظام بین الملل و نهادهای جهانی خواست برای ارسال کمک های بشردوستانه به کوبانی، اقدامات لازم را انجام دهند. کورد پرس.

 

بیش از ۶۰ هزار سوری 'به ترکیه گریختند'

 

 15:20 گرينويچ - شنبه 20 سپتامبر 2014 - 29 شهریور 1393

 

از زمان باز شدن مرز دو کشور، هزاران پناهجوی سوری به ترکیه پناه برده‌اند

همزمان با پیشروی گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش سابق) در مناطق شمالی سوریه، مقامات رسمی ترکیه اعلام کرده‌اند که در طول ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم ۶۶ هزار نفر که بیشتر از کردهای سوری هستند، وارد ترکیه شده‌اند.

ترکیه روز جمعه، ۱۹ سپتامبر، به سوری‌هایی که از بیم تهاجم گروه دولت اسلامی به محدوده مرزی دو کشور گریخته بودند، کلیکاجازه ورود داد.

گفته شده است که بیشتر این سوری‌ها، از ساکنان شهر کوبانی هستند. گروه دولت اسلامی هفته گذشته با اشغال چندین روستا در اطراف کوبانی، آن شهر را به طور کامل کلیکدر محاصره گرفت.

در حدود سه سال گذشته و از زمان آغاز اعتراضات علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، بیش از ۸۴۷ هزار سوری به ترکیه پناه برده‌اند.

روستاها 'در تسخیر'

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه، ۲۰ سپتامبر، با اشاره به حجم گسترده پناهجویانی که خود را از سوریه به ترکیه رسانده‌اند، گفت که هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند یک‌شبه چنین تعداد قابل توجهی را "بپذیرد، آنها را در امان بگیرد و برایشان سرپناه فراهم کند، بدون آن که با مشکلی روبه‌رو شود."

ترکیه روز جمعه، ۱۹ سپتامبر، به مهاجران سوری اجازه ورود داد

دیدبان حقوق بشر سوریه، از گروه‌های سوری فعال در زمینه حقوق بشر که در بریتانیا مستقر است، گزارش داده که دست‌کم ۳۰۰ پیکارجوی کرد به جمع شبه‌نظامیانی پیوسته‌اند که در حال مقابله با پیشروی گروه دولت اسلامی در شمال سوریه هستند.

رامی عبدالرحمن، از اعضای دیدبان حقوق بشر سوریه گفت: "(گروه) دولت اسلامی، کوبانی را همچون یک غده در بدن، مانعی در مسیر خود می‌بیند."

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که اگر گروه دولت اسلامی شهر کوبانی را اشغال کند، می‌تواند کنترل بخش گسترده‌ای از نوار مرزی با ترکیه در شمال سوریه را در اختیار بگیرد.


 چرا باید از کرد‌های سوریه در مقابل ِ داعش حمایت کرد؟ 
Missing media item. 

 « جنگ، از دید نیروی میدانی کرد‌ها، معطوف به زندگی است. هیچ پروژه بلندپروازانه زمینی و فرازمینی را دنبال نمی‌کند. جنگ، بیانگر ِ عطشی است که دختران و پسران کرد برای یک زندگی آزاد، دموکراتیک، برابر و عادلانه دارند. در چنین جنگی، زندگی غایب نیست. رنگهای شاد حضور دارند. دست بند‌ها و گردنبندهای رنگارنگ دختران خودنمایی می‌کند. حتی جنگیدن مقابل خشن‌ترین گروه جهادی جهان، باعث نشده لبخند‌هایشان زدوده شود. آن‌ها در سنگر، آواز می‌خوانند. همراهِ اسلحه، ساز‌هایشان را هم می‌برند. حتی دخترجوانی که تیرخورده و پزشک در حال درآوردن تیرهایشایش است، به دوربین لبخند می‌زند و برای آنانی که او را می‌بینند سرود می‌خواند. در چنین جنگی، رقص غایب نیست. دختران و پسرانِ جوان بعد از کشته شدن دوستانشان، با هلهله و شادی و رقص دسته جمعی آنها را بدرقه می‌کنند.

پدران و مادرانِ چریک‌های جوان کرد، احساس شرمگینی نمی‌کنند. هر خانواده‌ای حداقل دختر یا پسری دارد که در میدان جنگ حاضر است. و این حتی ارزش محسوب می‌شود. بیشتر این جوانان در زادگاه و شهر و منطقه خودشان می‌جنگند. برخلافِ داعش که اعضای آن‌ها عمدتا از کشورهای دور و نزدیک به سوریه گسیل شده‌اند. و خانواده‌هایشان معمولا در هیچ کجای معماری این جنگِ خونین حضور ملموسی ندارند. و نسبتِ مشخصی هم با این جنگ ندارند. یکی از برجسته ترین رهبران کردستان سوریه صالح مسلم، علاوه بر اینکه پسر کوچکش را در جنگ با داعش از دست داده، پسر بزرگش هم اخیرا زخمی شده. دخترش هم در میدان جنگ حاضر است. و این در مبارزات مردمی خاورمیانه ای که اغلب رهبران، فرزندانشان را از مختصات جنگی دور می کنند، یک نقطه عطف محسوب می شود.

جنگی که بین کردهای سوریه و داعش در جریان است، جنگ دو زیبایی‌شناسی است. یکی زیبایی‌شناسیِ متصل به ماورالطبیعه و دیگری زیبایی‌شناسیِ متصل به زمین و زندگی. یکی غریبه با رقص و آواز و رنگ و هنر، دیگری شیفتهِ رقص و آواز و رنگ و هنر. یکی نگاهش به مرگ و به حیاتِ بعد از مرگ است، دیگری نگاهش معطوف به زندگی و حیات آزاد. در یکی از این پارادایم‌ها، زن فقط «ابژه سکس» است و در دیگری شعار همیشگی این است: «زن، زندگی، آزادی». یکی گریزان از دیالوگ و ضدِ پارادایم‌های زمینی، دیگری حامی همزیستی مسالمت آمیز.

اکنون شاید بد نباشد یک بار ِ دیگر به پرسش اول برگردیم: چرا باید از کرد‌های سوریه در مقابل ِ داعش حمایت کرد؟ » فیسبوک کوبانی.


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.