رفتن به محتوای اصلی

فراخوان "جبهه متحد کرد" به آشتی ملی
21.09.2014 - 04:26

جبهه متحد کرد در تهران در بيانيه ای ضمن اشاره به شرايط عمومی کشور در زمينه های اقتصادی، اجتماعی و سياسی، راهکارهايی جهت برون رفت از اين وضعيت ارائه داده و از همه هم ميهنان ايرانی خواسته تا در هر جايگاه و جايی که هستند با اتکا به خرد جمعی، در راستای منافع ملی و احقاق حقوق شهروندی راهگشای تعديل و حل معضلات جاری و آتی جامعه باشند.
متن کامل اين بيانيه که نسخه ای از آن جهت انتشار به آژانس خبری موکريان رسيده است، به شرح زير می باشد:

فراخوان "جبهه متحد کرد" به آشتی ملی

هموطنان عزيز ايران، ملت شريف کرد
احزاب، سازمانها، گروهها و فعالين سياسی - اجتماعی
کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ايران

"جبهه متحد کرد" با درک شرايط تاريخی و حساس کنونی و نگرانی از تداوم شرايط تهديد آميز موجود ، خود را مسئول و متعهد می داند که عمق و جديت نگرانی های موجود را با مسئولين و افکار عمومی در ميان گذاشته و برای رهيافت غلبه بر بحرانهای فزاينده داخلی و مقابله با تهديدات روز افزون خارجی ، راه حل های پيشنهادی خويش را در معرض توجه و داوری افکار عمومی قرار دهد؛ باشد که بسيج وجدانهای بيدار و متعهد هموطنان و اتکاء به خرد جمعی ، راهگشای تعديل و حل معضلات جاری و آتی جامعه ، در راستای منافع ملی و احقاق حقوق شهروندان گردد.
در ابتدا بدون اينکه قصد داشته باشيم تابوت تاريخ را شکافته و با نيشتر زدن بر زخم ها و عقده های ديرينه باعث سر باز کردن آنها شويم ، تنها به بيان اين نکته که شما نيز می دانيد اکتفا می کنيم که عليرغم تمامی ستمها و تبعيض های ناروای ملی و اعتقادی اعمال شده بر عليه مردم کرد، دغدغه نسبت به آينده اين آب و خاک و تعلق خاطرمان به وفاق ملی و فراهم نمودن شرايطی عادلانه برای همه ايرانيان ، اگر از ساير هموطنان بيشتر نباشد کمتر نيست.

دولت های ايران، می توانستند با اتخاذ سياستی درست و با توجه و تقويت اين بخش از کردستان که در جغرافيای ايران مانده است، نقشی تاريخی، مثبت و تشويقی در سرنوشت همه کردها بازی کند. ليکن برعکس، نه تنها از سياستی عادلانه و برادرانه با کردهای ايران پيروی نکرده ، بلکه در برخورد با ساير کردها نيز کارنامه قابل دفاعی نداشته است.
***********
انتظار می رود به عقب برگرديم و با مقايسه آمال ، آرزوها و توقعات مردم از انقلاب و نتايج حاصله ، در خلوت با وجدان خود به اين سوالات که چه می خواستيم و چه شد ، پاسخ داده شود و عملا در راستای اقناع وجدان خويش و نياز های مردم ، حرکت و تلاشی در خور و شايسته صورت پذيرد .

هيچ انسان مسئول و شرافتمندی نمی تواند نسبت به معضلاتی نظير عقب ماندن ايران از قافله رشد و پيشرفت در ميان کشورهای منطقه و جهان، وابستگی بی سابقه به واردات کالاهای مصرفی، کندی و تعطيلی کم سابقه توليد ملی، کاهش فاحش و نگران کننده ارزش پول ملی، فاصله طبقاتی بين دهک های بالا و پائين جامعه، فشار روز افزون بر کارگران، کشاورزان، حقوق بگيران، طبقه متوسط و پائين جامعه، گرانی روز افزون، بيکاری، بی آيندگی و افسردگی ميلونها جوان هم وطن، بالاخص دختران و پسران تحصيلکرده، فرار مغزها و سرمايه ها، بی تفاوتی و تضعيف احساس تعلق ملی، گسترش روز افزون فساد و اختلاس، انسداد فضای سياسی ، اجتماعی، فرهنگی، عصبيت فراگير اجتماعی و در يک کلام، حرکت در مسير فروپاشی اجتماعی و اخلاقی و ... بی تفاوت باشد.
***********
تحولات سياسی – نظامی در منطقه ، بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، تغييرات در سيستم سياسی کشورهای پيرامون ما و ادامه دخالتهای نظامی در منطقه خاورميانه، نشان از تداوم و گسترش اين حرکات و احتمال سرايت آن به کشور ما دارد. همکاری، هماهنگی و سکوت تائيدآميز بخشی از کشورهای همسايه با اين سياست ها، خطر ادامه اين دخالتها را دو چندان کرده و کشور و مردم ما را به درگيری مستقيم در اين ماجرا تهديد می کنند.
ارزيابی ما از شرايط کنونی بدينگونه است که : تحريم ها، تهديدات و اجماع بخش وسيعی از قدرتهای جهانی و سمت دهی افکار عمومی توسط رسانه ها، به بهانه های مختلف، کشور ما را با چالشهائی واقعا جدی مواجه ساخته است که در صورت عدم مديريت حکيمانه و واقع بينانه می تواند به فاجعه منجر گردد.
به اعتقاد ما اتخاذ سياستهای تنش زدا در داخل کشور،منطقه و جهان، می تواند بسياری از موانع موجود در راه ايجاد ثبات و پيشرفت کشور را تأمين نمايد. امری که متأسفانه ديپلماسی ضعيف ما نتوانسته است سياست های جهانی و منطقه ای را به سود منافع ملی هدايت کند.
ما ضمن اينکه استفاده از فناوری هسته ای را حق مسلم ملل جهان ، منجمله ملت ايران می دانيم ، گره زدن آينده و امنيت کشور و منافع استراتژيک آن را با چگونگی پيشبرد و مديريت آن ، در شرايط کنونی ، هزينه بر ، بحران زا و تنش آفرين ارزيابی کرده ، هزينه های آن را برای مردم و مملکت بسيار بيشتر از فايده آن می بينيم .
***********
به باور ما استقبال پرشور مردم ايران، از مشارکت در انتخابات خرداد ۷۶ و حرکت گسترده مردم در جريان انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ و تلاش آنها برای طرح مطالبات و حل مسالمت آميز مشکلات جامعه، در داخل خانواده بزرگ ايران، می توانست بستری مناسب برای تعديل تنش ها و وفاق ملی فراهم نمايد و با طراحی گفتمانی مسئولانه و عادلانه، گره گشای بخشی از بحرانها، دردها و گله مندی های ديرينه باشد، که شوربختانه نه تنها چنين نشد، بلکه اتخاذ سياستهای سخت افزارانه ، به وارد آمدن آسيب های جدی بر پيکر جامعه متکثر ايران منجر گرديد و شکاف دولت – ملت را عميق تر نمود.
با همه اين احوال بايد هشدار داد که اينک، عليرغم سکوت و سکون ظاهری، کينه ها و عقده های فروخورده ای در اعماق جامعه تلنبار گشته که می تواند در آينده منشاء بحرانهای غير قابل کنترل داخلی گردد و طمع ورزان خارجی را نيز در پياده کردن برنامه هايشان اميدوارتر کند. امروز آينده ايران در گرو اتخاذ سياستی مدبرانه، مسئولانه و به دور از خشونت، تعصب و تنگ نظری است. يقينا فراهم نمودن شرايطی که روح نشاط و سرزندگی و اعتقاد و اعتماد به تغييرات عادلانه درون زا را در مردم زنده کند، تنها راه اساسی سد نمودن مطامع سودجويان و بيگانگان به نظر می رسد. راه حل های مشخص اين چاره جويی می تواند در دستور کار شخصيتها و نهادهای سياسی – اجتماعی درون و بيرون از حاکميت قرار گيرد.
***********
ما به عنوان "جبهه متحد کرد "، با درک شرايط و به دور از هرگونه خود محوری و تنگ نظری، اعلام می داريم که با شرکت در اين امر مهم و ارائه راه کارها و پيشنهادات مشخص و ملموس، در حرکتی ملی و گام به گام ، همراه با تمامی ايرانيانی که، در درون و يا برون از حاکميت، در مسيری آشتی جويانه و به دور از خشونت حرکت می کنند ، همراه و همدل خواهيم بود و دين خويش را به جامعه ادا خواهيم کرد.
از اين روی " جبهه متحد کرد "، نه صرفاً در جايگاه يک سازمان سياسی ، بلکه مهمتر از آن ، به عنوان حرکتی فکری و بستر ساز که ريشه در تفکرات و باورهای مردم مناطق کرد نشين دارد، خطاب به همه ی دلسوزان ايران، چه در داخل و چه در خارج از مرزهای کشور، راه حل های پيشنهادی خود را برای غلبه بر بحرانها و بی اعتمادی های داخلی و مقابله با تهديدات خارجی ارائه داده و آمادگی خود را برای مشارکت در هرگونه گفتگو و ارزيابی گزينه های پيشنهادی ديگر اعلام می نمايد.
با توجه به مراتب فوق ضروری می دانيم که مختصراً فهرستی از پيش نيازهای حرکت مطلوب جامعه به سمت اعتدال، آرامش و امنيت پايدار را از ديدگاه خود اعلام داشته، در معرض داوری هموطنان قرار داده و خواهان بذل توجه و انتقال آن به نهادهای ذيربط باشيم.
الف – در عرصه بين المللی :
۱- توجه واقع بينانه به تعادل قوا و آرايش نيروها در عرصه جهانی و منطقه ای.
۲- تلاش درجهت تنش زدائی در روابط بين الملل.
۳- گشودن باب گفتگوی سازنده و آشکار در چهارچوب منافع ملی، برای حل مناقشات با ساير کشور ها.
۴- عدم مشارکت در سياست های سرکوب کردها و تضييع حقوق آنها در کشورهای ديگر به عنوان متحدين استراتژيک ايران.
ب – در عرصه ملی :
۱- اعلام آشتی ملی .نقطه شروع اين حرکت انسانی و ملی می تواند با اقدام به توقف اعدامها ، آزادی زندانيان سياسی . دلجوئی و اعاده حيثيت از خانواده های آسيب ديدگان و جان باختگان ، تلاش برای جبران حداقل بخشی از مصيبت های وارده به آنها ، به نشانه حسن نيت حاکمان ، به عنوان گامی اساسی و مسئولانه تلقی گردد .
۲- دعوت از ايرانيان خارج از کشور و استقبال از سرمايه های مولد انسانی و مادی آنهائی که حاضراند با پذيرفتن قواعد بازی ملی، در تلاش برای آبادی، آزادی و دموکراسی و رفاه ملت بکوشند.
۳- اجرای قانون اساسی، در ارتباط با تأمين آزاديهای سياسی و اجتماعی، آزادی احزاب و انديشه های فکری و سياسی، به منظور فراهم نمودن زمينه های تبادل آراء و مشارکت آزادانه عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خويش.
۴- اصلاح نارسائی ها، تناقضات و ابهامات موجود در قانون اساسی در راستای رفع تبعيض از شهروندان، منجمله اقوام و مذاهب ايرانی و نحله های فکری. چرا که عدم توجه به حقوق اقليت ها، ضمن اجحاف به آنها، بزرگ‌ترين ظلم و تهديد برای اتحاد و همبستگی ملی است.
۵- اجتناب از اعمال محدوديت های استصوابی.
۶- فراهم نمودن شرايط برای انتخاباتی آزاد و عادلانه که در آن شايستگی و وزن نيروهای سياسی – اجتماعی واقعاً موجود در جامعه ، مشخص گشته و هر جريانی ضمن برخورداری کامل و برابر از حقوق اجتماعی، در چهارچوب اعلاميه جهانی حقوق بشر، به تناسب وزن خود، در مشارکت اجتماعی و مديريت سرزمين خود حضور يابند.
۷- تمرکز زدائی از قدرت، از طريق تقسيم عادلانه مديريت کلان کشور در بين همه ايرانيان و سپردن مديريتهای محلی به مديران توانمند بومی.
۸- استفاده از نظرات کارشناسان حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سياسی.
ج – در عرصه محلی :
۱- به رسميت شناختن حقوق سياسی ، اجتماعی ، عقيدتی و فرهنگی اقوام مختلف ايرانی که بعضاً در قانون اساسی جمهوری اسلامی نيز تصريح شده اند.
۲- توجه جدی به زبان، ادبيات و ويژگی های فرهنگی مناطق مختلف کشور و فراهم نمودن امکانات آموزش زبانهای مادری برای رشد و شکوفائی فرهنگ غنی و ملی همه ايرانيان.
۳- لغو نگاه امنيتی به اقوام ايرانی ، از جمله کردها، که سبب ايجاد نگرانی و تنش های دائم التزايد گشته و زندگی آرام ، مولد و پر نشاط را برای مردم اين ديار غير ممکن کرده است.
۴- توجه به منابع طبيعی و ظرفيت های کار و فعاليت های اقتصادی، امکانات ژئوپوليتيک، ژئواکونوميک و ساير توانمندی های اين مناطق که ناديده گرفته شده اند.
۵- ايجاد تعادل در تخصيص منابع و سرمايه های ملی بين مرکز و حاشيه و مخصوصا مناطق مرزی، جنگ زده و عقب نگاه داشته شده، به منظور زدودن آثار تبعيض و جنگ.
۶- رفع موانع گزينشی در مديريت و مسئوليت ها برای پيروان عقايد و مذاهب مختلف بالاخص پيروان اهل سنت و يارسان ( اهل حق) در ارگانهای دولتی و نهادهای حکومتی و تأئيد صلاحيت آنها برای نمايندگی در نهادهای انتخابی.
۷- فراهم آوردن شرايط بهره مندی پيروان آئين های مختلف از حق احداث مراکز مذهبی ، آموزشی ، فرهنگی و انتشار کتب و نشريات مربوطه و حق دفاع آنها از ارزشهای آئينی خود .
************
بعد از تجربه جنگی تحميلی و فاجعه آميز که ۸ سال به طول انجاميد و آثار و عواقب انسانی و اجتماعی و اقتصادی آن هنوز پا برجاست، شبح دائمی تحميل جنگی ديگر ، هنوز بر سر مردم ايران سايه افکنده است . مردم ايران سالهاست، هر لحظه در هراس از جنگ خانمان برانداز ديگری به سر می برند که ابعاد و اثرات فاجعه بار آن قابل تصور نيست. وظيفه تاريخی همه ماست که با درايت و از خود گذشتگی، از گرايش رويدادها به سوی بروز چنين فاجعه ای پيشگيری کنيم.
ما اعتقاد راسخ داريم که تنها با توسل به خرد جمعی و توجه عملی به راهکارهای صاحبنظران ، کارشناسان و مصلحان اجتماعی است که راهی به سوی اميد و روشنائی گشوده شده و جامعه به سمت آرامش و تعادل پايدار پيش خواهد رفت. در غير اينصورت کشور ما در چنبره بحرانهای مزمن و پی در پی گرفتار خواهد ماند و مسئوليت اصلی عواقب مخرب آن به عهده جريانات و کسانی است که انحصار قدرت و خود رأيی پيشه کرده ، منافع آنی و آتی مردم ايران را ناديده می گيرند.

به اميد آينده ای سرشار از صلح، آزادی و عدالت فراگير
جبهه متحد کرد
دی ماه ۱۳۹۱

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.