رفتن به محتوای اصلی

اسکار اینترنت، برای معترضان ایرانی
21.11.2009 - 12:16

سازمان «وبی اواردز» (Webby Awards)، استفاده از خدمات توییتر توسط معترضان ایرانی را به عنوان یکی از لحظات تاریخی سال ۲۰۰۹ اینترنت معرفی کرد.

این سازمان، ۱۰ لحظه تاریخی اینترنتی در دهه اخیر را اعلام کرده است که یکی از آنها استفاده معترضان ایرانی از توییتر است.

وبی اواردز، جوایزی هستند که از سال ۱۹۹۶ هر ساله توسط «فرهنگستان بینالمللی هنرها و علوم دیجیتال» اعطاء میشود. این جوایز را «اسکار اینترنت» نیز نامیدهاند.

چهاردهمین جایزه وبی اواردز در ماه آوریل ۲۰۱۰ در ۱۰۰ مقوله اهدا میشود.

لحظات تاریخی سالهای دهه اخیر که از سوی این سازمان معرفی شدهاند، عبارتند از:

گسترش فهرست شبکه ارتباطی کریگ به بیرون از شهر سانفرانسیسکو (۲۰۰۰)، آغاز بهکار بخش تبلیغاتی گوگل (گوگل ادووردز (۲۰۰۰)، آغاز بهکار دانشنامه ویکیپدیا (۲۰۰۱)، تعطیل شدن تارنمای نپستر؛ سایت دریافت رایگان موسیقی (۲۰۰۱)، گوگل آیپیاو ؛آزادسازی سهام گوگل برای عموم (۲۰۰۴)، انقلاب ویدئویی برخط (۲۰۰۶)، دسترسی غیر دانشجویان به فیسبوک و آغاز بهکار توییتر (۲۰۰۶)، به بازار آمدن تلفنهای چندرسانهای همراه آیفون (۲۰۰۷)، مبارزات انتخاباتی ایالات متحده (۲۰۰۸) و اعتراضات انتخاباتی ایران (۲۰۰۹).

در بخش اعتراضات انتخاباتی ایران در بیانیه وبی اواردز به عنوان توضیح آمده است:

«هنگامی که انتخابات سال ۲۰۰۹ ریاستجمهوری در ایران، نتایج مشکوک به بار آورد، مخالفان به سراغ توییترها رفتند و بدینوسیله، انقلاب توییتر زاده شد. توییتر بهواقع چنان برای سازماندهی تظاهراتها حیاتی شد که وزارت خارجه ایالات متحده از این شرکت خواست تا وقفه برنامهریزی خود برای نگهداری سایت را به تعویق بیندازد. این اعتراضات همچنین مزیت توییتر به عنوان یک وسیله اعتراضی کلیدی را نشان داد: از آنجا که بیشتر کاربران از طریق یک تارنمای مرکزی به آن وارد نمیشوند، سانسور آن تقریباً محال است.»

توییتر (Twitter) یک شبکه گسترده و محبوب ارتباط اینترنتی است. این شبکه همراه با شبکه اجتماعی اینترنتی فیسبوک به مهمترین وسایل ارتباط جمعی در ایران به ویژه در میان جوانان تبدیل شده و نقش اطلاعرسانی مهمی در انتخابات اخیر و ناآرامیهای متعاقب آن داشته است.

بنا بر اعلام سازمان وبی اواردز، این ۱۰ لحظه اینترنتی نشان میدهند که اینترنت، باعث دور زدن نظامهای قدیمی شده و قدرت بیشتری به توده مردم داده است. دیوید-میچل دیویس، مدیر وبی اواردز میگوید: «اینترنت، قصه اصلی دهه ماست، زیرا محرکی برای تغییر شد. نه تنها تغییر در زندگی روزمره، بلکه در همهچیز از تجارت گرفته تا ارتباطات، سیاست و فرهنگ پاپ.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.