رفتن به محتوای اصلی

اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان می‌شود
21.09.2014 - 15:14

دویچه وله گزارش داد:

اشرف غنی احمدزی (راست) و عبدالله عبدالله پس از امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی

اشرف غنی احمدزی (راست) و عبدالله عبدالله پس از امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی

توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان سه ماه پس از برگزاری دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بالاخره امضا شد. بر اساس این توافقنامه، برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری خردادماه افغانستان، رئیس جمهور می‌شود و مسئولیت اجرایی دولت آینده در اختیار نفر بعدی قرار خواهد گرفت.

طبق آخرین اخبار رسیده از کابل، تا کنون اشرف غنی احمدزی، وزیر دارایی سابق افغانستان، برنده انتخابات است و در نتیجه وی رئیس جمهور خواهد بود. پستی شبیه نخست وزیر که تا کنون در قانون اساسی افغانستان پیش‌بینی نشده بود هم در اختیار تیم عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان قرار می‌گیرد.

بر اساس توافقنامه یادشده، همچنین رئیس جمهور در رأس کابینه و مهم‌ترین پست سیاسی کشور و نخست‌وزیر که البته هنوز به این نام خوانده نمی‌شود، رئیس کابینه خواهد بود. افزون بر این، تمامی پست‌های مهم سیاسی، اداری و قضایی می‌بایست به طور مساوی بین دو طرف تقسیم شوند.

این که دولت ائتلافی جدید در عمل تا چه حد موفق باشد، در آینده مشخص خواهد شد.

مراسم امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان روز یکشنبه (۲۱ اوت/ ۳۰ شهریور) در کاخ ریاست جمهوری در کابل برگزار شد و حامد کرزی، رئیس جمهور کنونی افغانستان، سخنران و میزبان اصلی این مراسم است.

انتشار خبر امضای توافقنامه تشیل دولت وحدت ملی در افغانستان با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، ساعتی پس از امضای توافقنامه گفت: «امضای این توافقنامه سیاسی به پایان‌بخشیدن به بحران سیاسی در افغانستان کمک می‌کند و اعتماد به راه پیش رو را افزایش می‌دهد. ما از این توافقنامه پشتیبانی می‌کنیم و آماده‌ایم برای تضمین موفقیت دولت آتی با آن همکاری کنیم».

سخنگوی حامد کرزی به رسانه‌ها گفت که انتظار می‌رود ظرف یک هفته مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید برگزار شود. وی همچنین اظهار داشته که اولین انتظاری که از رئیس جمهور جدید افغانستان می‌رود امضای توافق امنیتی دوطرفه با آمریکاست که ماه‌هاست به تاخیر افتاده است. بر اساس این توافق از جمله مربیان نظامی خارجی تا پایان سال ۲۰۱۵ به منظور آموزش نیروهای محلی در افغانستان باقی می‌مانند.

در هفته‌های گذشته سازمان ملل و شماری از کشورهای غربی خواهان ایجاد دولت وحدت ملی درافغانستان شده بودند. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، نیز در آخرین سفر خود به کابل که روز ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) و بدون اطلاع قبلی انجام شد، تاکید کرد که دو رقیب انتخاباتی در افغانستان باید هر چه زودتر به توافق برسند و از "فرصت تاریخی موجود برای اولین انتقال دمکراتیک قدرت" بهره ببرند. او گفت، آلمان به پشتیبانی از افغانستان ادامه می‌دهد، به شرطی که این کشور دارای ساختار سیاسی باثباتی باشد.

ایالات متحده آمریکا نیز تهدید کرده بود که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات دو نامزد انتخاباتی افغانستان، کمک‌های مالی خود به این کشور را متوقف خواهد کرد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که ماه آوریل برگزار شد، عبدالله عبدالله برنده اصلی اعلام شد اما نتوانست اکثریت مطلق آرا را به دست آورد؛ به همین دلیل انتخابات به دور دوم کشیده شد.

اما در دور دوم انتخابات که ماه ژوئن برگزار شد، اشرف غنی احمدزی از رقیب خود پیش افتاد و به همین دلیل عبدالله او را متهم به تقلب در انتخابات کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.