رفتن به محتوای اصلی

عبدالله و کرزی در حال گفتگو بر سر امکان توافق در تقسیم قدرت افغانستان
18.10.2009 - 19:19

کابل – یک مقام آگاه با شمارش آرا گفته است که رییس جمهور کرزی از دستیابی به اکثریت قاطع در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ناکام مانده است. وی می گوید این مساله دو نامزد پیشتاز را وادار ساخته است به منظور جلوگیری از دور دوم انتخابات، به گفتگوهای تقسیم قدرت سرعت بدهند.

مقام هاي افغان می گویند قرار است نتایج بررسی آرای تقلبی انتخابات 29 اسد روز شنبه (دیروز) اعلام شود. انتظار می رود که مقام هاي کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد حمایت سازمان ملل متحد، آرای زیادی را باطل اعلام کنند که در آن صورت دور دوم انتخابات میان آقای کرزی و رقیب اصلی او عبدالله عبدالله در هفته ي آینده برگزار خواهد شد.

عبدالله عبدالله و حامد کرزی هم اکنون در حال گفتگو بر سر امکان توافق در تقسیم قدرت می باشند.

طبق اظهارات مقام هاي افغان و غربی در کابل، آقای کرزی و داکتر عبدالله به منظور پایان دادن به بحران سیاسی در حال معامله هستند تا از کشیده شدن انتخابات به دور دوم جلوگیری کرده و بر سر تقسیم قدرت به توافق برسند.

مقام ها می گویند، این معامله احتمالا به ایجاد یک پست برای داکتر عبدالله نخواهد انجامید، بلکه از آقای کرزی می خواهد که پست های کلیدی را در کابینه و دولت به اعضای تیم داکتر عبدالله بسپارد.

نمایندگان ستادهاي کرزی و عبدالله منکر هر معامله ای شده اند، هرچند هر دو جانب گفته اند که در اصول با این تفکر موافق اند. هر دو جانب از درگیر شدن در دور دوم که مشارکت پایین، خطرات امنیتی و تقلب می تواند اعتبار آن را از بین ببرد، خودداری می کنند. مقام هاي آگاه با این گفتگوها می گویند که رسیدن به توافق ممکن است بیش از یک هفته وقت بگیرد.

به گفته ي يك ناظر " فشارهای شدیدی از سوی جامعه بین المللی برای پذیرش این معامله وجود دارد." یک ناظر غربی انتخابات که با این روند آشناست، همچنان می گوید: "آن ها این را یگانه راه بیرون رفت از وضعیت خیلی دشوار می بینند".

با آماده شدن کمیسیون رسيدگي شکایات انتخاباتی برای ارایه نتایج بررسی هایش در مورد تقلب ها، گفتگوها شدت گرفته است. یک مقام آشنا با کار کمیسیون رسيدگي به شکایات انتخاباتی می گوید، کمیسیون شکایات انتخاباتی سه بار بررسي هايش را پیش از ارایه به کمیسیون مستقل انتخابات بررسي کرده است. کمیسیون مستقل انتخابات كه انتخابات را برگزار کرد، به طور گسترده متهم به جانبداری از آقای کرزی شده است.

این مقام می گوید بازنگری کمیسیون رسيدگي شکایات انتخاباتی روی سه مجموعه متمرکز بوده است: نتایج مراکز رای گیری که کمیسیون فکر می کند در آن ها تقلب شده است، شکایات در باره ي تقلب توسط افراد و شکایات مطرح شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان.

به گفته ي این مقام، پس از رسیدگی کمیسیون سمع شکایات به تقلب ها، آقای عبدالله 31 درصد و آقای کرزی 48 درصد آرا را از آن خود کرده اند که با این حساب آقای کرزی از کسب اکثریت آرا برای اجتناب از رفتن به دور دوم، ناکام مانده است.

این مقام می گوید، زمانی که کمیسیون رسيدگي به شکایات انتخاباتی "ای سی سی" نتایج رسیدگی به شکایات مطرح شده از سوی افراد و کمیسیون مستقل انتخابات "آی ای سی" را جمع کند، آرای آقای کرزی ممکن است بین 46 درصد و 48 درصد پایین آید.

یک مقام دیگر که ناظر رسیدگی به تقلب ها بوده است، می گوید: "صندوق های رای یکی بعد از دیگری، مملو از آرای تقلبی بود". وی با اشاره به مجموع آرای احتمالی کرزی بعد از رسیدگی به تقلب ها افزود: «اکثر این آرای تقلبی به نفع آقای کرزی بود. اگر این آرا بیرون انداخته شود، ما احتمالا بین 47 تا 49 درصد را خواهیم داشت".

برگزاری دور دوم می تواند به پايان يافتن بحران سیاسی کمک کند. این بحران اعتبار دولت افغانستان را خدشه دار ساخت و واشنگتن را وادار نمود که استراتژی اش را در افغانستان بازنگری کند. اما این همچنان می تواند بی ثباتی را در این کشور طولانی نماید، آن هم در زمانی که شمار تلفات نیروهای امریکایی در حال افزایش است و طالبان دامنه ي حضور شان را گسترش می دهند. مقام ها می گویند تعداد زياد مقام هاي انتخاباتی حداقل تا ماه نوامبر برای یک دور دیگر رای گیری، آماده نخواهند بود و شمارش آرای انتخابات بعدی و روند تایید آن، تا ماه جنوری ادامه خواهد یافت.

مقام هاي کاخ سفید می گویند که نامشخص بودن انتخابات افغانستان بر مذاکرات روی استراتژی جنگ [افغانستان] تاثیر گذاشته است. این اذعان به معنای تاخیر بیشتر در تصمیم گیری رییس جمهور اوباما در باره ي اعزام ده ها هزار نیروی اضافی به این کشور خواهد بود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می گوید " در حالی که امریکا منتظر دستور برگزاری دور دوم انتخابات است، رییس جمهور کرزی احتمالا برنده ي انتخابات خواهد بود".

خانم کلینتون در مصاحبه اش با "سی ان ان" گفت اگر آقای کرزی پیروز گردد، ایالات متحده امریکا به منظور مبارزه با فساد اداری احتمالا " اقدام هاي پاسخگوي" دولت کرزی را شدت می بخشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
وال استریت ژورنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.