رفتن به محتوای اصلی

یادداشتی بر به همایش چهارم اتحادِ جمهوریخواهانِ ایران
17.10.2009 - 16:19

● به مناسبت انتشار مطلب" به همایش چهارم اتحاد جمهوریخواهان ایران " در سایت ایران گلوبال خود را موطف به یادآوری به چند نکته دانستم: من به عنوان یک ایرانی در تبعید با داشتن یک رأی در میان 80 میلیون رأی ایرانیان، بیانیّه اتحاد جمهوریخواهان ایران را امضاءِ کردم. در دوران پیش از برگزاری همایش اوّل، آخر هفته ها با پیمودن 440 کیلومتر رفت و برگشت، در جلسات این اتحاد در شهر کُلن آلمان شرکت حضوری فعال داشتم. با گذشت چندین جلسه و تبادل نظرها با مهره های اصلی این اتحّاد از جمله جناب مهدی فتاپور و خانم سطوت و دیگران که لازم به نامیدن اسامی آنها نیست از نزدیک آشنا شدم. در همین جلسات از نزدیک افکار رادیکالِ دیدگاههایِ قومی تُرک آذری را لمس کردم.

● با وجود اینکه پس از مدّتی دریافتم که بیناد گذارانِ این اتحاد چه بیوگرافی سیاسی و اجتماعی دارند و چه اهدافی را دنبال میکنند، امّا به این امّید که شاید فرهنگِ سیاسی ایرانیان بعد از این همه اشتباهاتِ گذشتهءِ خود پند گرفته باشد و بنا به پرنسیپ دمکراسی میشود مسیر حرکتِ این اتحاد را عوض کرد، در همایش اوّل در شهر برلین آلمان شرکت و کاندید شورای رهبری این اتحاد شدم که رأی کافی را دریافت نکردم. جوّ غیر دمکراتیکِ حاکم بر این همایش مانند کودتایِ خامنه ای و احمدی نژاد در ریاستِ جمهوری، نقش مؤثری را در انتخاباتِ شورای رهبری همایش اوّل داشت. در برلین هم با سایر بنیادگذاران آشنا شدیم، بیاد دارم که برای خداحافظی با آقای رضا فانی یزدی همدیگر را در آغوش گرفتیم، بعدأ پشیمان شدم که چرا یک آخوندکِ بدون عمامه ای را در اغوش گرفته ام،

● همین جا اشاره کنم که اکثریتِ انتخاب شدگان در برلین از قوم تُرکِ آذری بودند در سند های تصویب شده میشود این ادعا را به اثبات رساند. تا آنجا که در حافظه دارم: [ بابک امیر خسروی، حسن شریعتمداری، بهزاد کریمی، مسعود فتحی، کمال ارس، بهروز خلیق، انصاری، خودِ آقای مهدی فتاپور بشکلی با آذری ها نسبت دارد، و سایرین ........، به همراه 2 خانم دیگر که لازم نیست که اسامی آنها را اینجا یاد آوری کنم]. از مجموع شورای رهبری و یا سیاسی که تعداد کل آن از 12 تا 14 نفر بیش نیست تا همین جا 9 نفر آن آذری هستند، آیا سایر نقاطِ ایران غیر از آذری ها الفبای سیاست و مسائل اجتماعی را هنوز درک نکرده اند ؟؟. گردش کار سایت اینترنتی اتحاد و برنامه ریزی انتخاب سخنرانان جلساتِ پالتالکی آن در کنترل کامل قوم آذری و افراد خود باختهءِ حزب توده، سازمان اکثریت، و اصلاح طلبان حکومتی بوده و هست.

● با قبول تصمیماتِ گرفته شده در برلین، در جلساتِ اتحادِ جمهوریخواهان در شهر فرانکفورت آلمان که هر هفته یکبار نشست داشتیم به مدّت شاید یکسال و نیم با دیدگاههایِ این اتحاد برخورد کردیم. در این جلسات افتخار آشنایی با آقایان: خان بابا تهرانی و دکتر فریبرز بقایی و سایرین را داشتم. نظرات آقای تهرانی که موضوع رادیکال و چپ اتحاد هست و به اندیشهءِ توانمند دکتر بقایی و بطور کلی ایرانیان در این اتحاد بهایی داده نمیشود. به نظرات یک تُرک آذری که میتواند شاگرد آقای تهرانی و دکتر بقایی باشد و یا یک نفر از حزب توده که طبق معرفی خودش تخصصش کارگر یک کارخانهءِ چاپ در ایران بوده است بیشتر اهمیّت داده میشود و زیر بنای کار سیاسی قرار میگیرد و خواهد گرفت.

● در همان اوایل شکل گیری این اتحاد که در جلساتِ شهر کُلن آلمان آن شرکت میکردم، و هنوز ماهیّت و موضع گیریهای سیاسی افراد روشن نشده بود، از افرادِ سرشناس این اتحاد، همین جملهءِ امروز فرخ نگهدار را بیان داشت: " ما با جایگاهِ رهبر انقلاب مشکلی نداریم فقط میتواند بجای علی خامنه ای محمّد منتطری باشد". فردی که مرا در سفر همراهی میکرد با شنیدن این جمله جلسه را تَرک کرد و بیش از یک و نیم ساعت در حیاطِ ساختمان منتظر من ماند تا جلسه تمام شود که در تمام طول سفر بازگشت مرا به باد انتقاد گرفت که من ندانسته در جلسات وابسته به جمهوری اسلامی شرکت میکنم.

در نهایت زمانی گذشت تا بر من ثایت گشت که ساختار غیر دمکراتیک و ولایت فقیه مابانه آمیخته با روشهای درون حزبی حزب توده و سازمان فدایی اکثریّت، با اصول دمکراتیک امروز فاصلهءِ بسیار دارد و امکان تأثیر گذاری غیر از3 گروه: حزب توده، سازمان اکثریّت، و قوم آذری در این اتحاد غیر ممکن هست و علنأ طرفداری بعضی از مهر ه هایِ این اتحاد از نظام جمهوری اسلامی به روشنی بیان میشد. بیش از 90 در صد مباحثات در مخالفت با مشروطه خواهان، سلطنت طلبان و لیبرال دمکراتهای ایرانی بوده و هست، بدون آنکه نظام جمهوری اسلامی، رهبر انقلاب، و سایر اُرگانهای غیر دمکراتیک دستگاهِ ولایت فقیه را بطور جدی زیر سئوال ببرند.

از آن به بعد تصمیم گرفتم که با این اتحاد فاصله بگیرم، و در همایش دوّم آن که در شهر فرانکفورت آلمان بر گزار شد و تا محل سکونت من در آلمان که بیش از 16 تا 20 کیلومتر نیست هدفمند شرکت نکردم، گرچه غیر مستقیم بشکلی در خانه مرا به عنوان ادمینی و یا یکی از مسئولین بخش پالتالکی این جلسه مجبور کردند.

● هدف از بیانِ نوشتهءِ کوتاه در بالا این هست که عرض شود، نوشتهءِ 2 بخشی منتشر شده در سایت ایران گلوبالِ من که خطاب به همایش چهارم اتحاد جمهوریخواهان هست، بر اساس تجربیّات شخصی و مشاهدهءِ عینی اینجانب از ساختار، ماهیّت، و اهدافِ این اتحاد از نزدیک هست و در واقع یک امر تخیلی و تحلیل سیاسی نیست، بلکه بازتاب آنچه گذشته است و میگذرد میباشد.

از آنجا که این اتحاد برنامهء همایش چهارم خود را اعلام کرده است تا در آن جنبش سبز ایران را مسموم و به امراض گذشتهءِ تاریخی و سیاسی مبتلا کند، به عنوان یک شهروند ایرانی وظیفهءِ ملّی و دمکراتیکِ خود دیدم که اقدام به این نوشتهءِ 2 بخشی کنم تا امضاءِ کنندگان این بیانیّه و سایر ایرانیان را متوجّه خطرات بر خاسته از اهدافِ چنین اتحادهایی را بازگو کرده باشم، باشد که هر دیدگاهی و یا برداشتی نامناسب و تندِ اجتماعی در کارنامهءِ من یادداشت شود که ما را باکی نیست. ما ایرانیان به راحتی میتوانیم بر حقیقت ها سر پوش گذاریم ولی هنوز به آن بلوغ فرهنگِ سیاسی نرسیده ایم که جرأت بازگویی آنها را داشته باشیم و از آن بدتر واقعیّتها را نمی پذیریم، آنقدر ضعف درونی و از بی اعتمادیِ بخود در رنجیم که اشتباهاتِ تاریخی خود را نمی پذیریم و اصلاح نمیکینم تا چه رسد به پوزش خواستن از آنها در برابر ملّتی. البته هستند کسانیکه پی برده اند و در صدد جبرانِ اشتباهات گذشته برآمدند که واقعأ قابل تقدیر هستند.

● بر اساس اصول دمکراسی، لینکهای این نوشتهءِ 2 بخشی منتشر شده در سایت ایران گلوبال برای همایش و سایت اینترنتی اتحادِ جمهوریخواهان، برای آقایان : خان بابا تهرانی، دکتر فریبرز بقایی، مهندس رضا سیاوشی و دکتر امیرحسین گنج بخش، و برای سایر افراد دیگر، همچنین برای سایت "ایران امروز" [ که سر دبیر آن یک تُرک آذری دو آتشه هست و برای شرکت در همایش اوّل از فرانکفورت تا برلین در کنار هم در قطار نشسته بودیم و خوشبختانه بخیر گذشت !] برای سیاست " اخبار روز" برای سایتِ " تلاش" که در این نوشتار از آنها نام برده شده بود فرستاده شده است. از همه مهمتر این نوشتار برای دو نفر که از آنها که نامشان به روشنی در نوشته یادآوری شده:

1- برای آقای مهدی فتاپور فرستاده داده شده است و توضیح داده ام که چنین بر خوردهایی در یک دمکراسی مدرن معمول هست و از ایشان خواهش کرده ام که آنرا شخصی نگیرند، موضوع سرنوشتِ یک سرزمین و ملّتی خیلی خیلی بالاتر از این مسائل و تعارفارفاتِ عاطفی بیجا هست 2- برای آقای فرخ نگهدار علاوه بر یاد آوری و خواهش که مسائل را شخصی نگیرند، اشاره کرده ام که مسائل بسیار حادتر از آنچه در این نوشتار آمده را در ایرانِ دمکراتیکِ فردا در هر نشست و جلسه و یا دادگاهی رو در رویِ ایشان مطرح خواهم کرد که وظیفه دارند پاسخگو باشند.

● من امضاءِ خود را از اتحاد جمهوری خواهان پس نگرفته ام و نخواهیم گرفت و از دور عملکردِ این اتحاد را زیر نظر داریم. در حضور خوانندگانِ سایت ایران گلوبال حاضر هستم تمام مطالبی که در این نوشتهءِ 2 بخشی آمده در همایش چهارم در حضور شرکت کنندگان و امضاءِ کنندگانِ بیانیّهءِ اتحادِ جمهوریخواهان بطور علنی بیان کنم تا اگر تناقضی در آن هست، مسئولین این اتحاد فرصت داشته باشند بدون پشتوانه بودنِ آنرا در حضور جمع به اثبات برسانند. امّا از قبل اعلام میکنم که از مدتها پیش در روز دوشنبه 19 اِکتبر وقتی به مناسبتِ موضوعی شخصی رزرو شده است و مطمئن نیستم که آیا میتوانم در همایش شرکت کنم یا نه ؟ ولی برای وقتهای دیگر چه بصورت حضوری و چه بصورت پالتالکی در خدمت خواهم بود.

آگاهی و هوشیاریِ شهروندان در هر جامعه ای ضامن پاسداری از دمکراسی و عامل انتخاب بهترین گزینه ها برای تداوم و سربلندی آن جامعه و کشور و دستِ رَد بر سینهءِ کج اندیشان عمومی گذاشتن خواهد بود.

Nasser.karami@gmx.de

|اکتبر|2009| آلمان|

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.