رفتن به محتوای اصلی

فوری: ریحانه جباری در معرض خطر قریب الوقوع اعدام
29.09.2014 - 17:31

ریحانه جباری ۲۶ ساله، برای اجرای حکم اعدامش به زندان رجائی شهرمنتقل شده است. وی ممکن است فردا صبح زود اعدام شود. ریحانه به اتّهام قتل یکی از کارکنان سابق وزارت اطلاعات که او در دفاع از خود هفت سال پیش مرتکب شد به مرگ محکوم شده است. سازمان حقوق بشر ایران از همه کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با ایران می خواهد از تمام کانال‌های خود برای جلوگیری از این اعدام استفاده کنند.

Missing media item.

حقوق بشر ایران، ۷ مهر ماه ۱۳۹۳ : شعله پاکروان ،مادر ریحانه جباری ، ظهر امروز  از امکان اجرای حکم اعدام ریحانه خبر داد . وی در صفحه فیس بوک خود  نوشت: “  امروز حدود ساعت دو  ریحانه زنگ زد . گفت : الان به من دستبند زده ن و ماشینی دم در منتظره تا منو ببرن (زندان رجائی شهر) برای اجرای حکم .  به زندان رجایی شهر زنگ زدم . یکی گوشی رو برداشت . گفت بله اینجاست . اسمش توی لیست ما هست . جیغ زدم و گفتم چیکار کنم . گفت فردا صبح بیا جنازه شو تحویل بگیر . ”

سازمان حقوق بشر ایران مصرانه از جامعه بین المللی می خواهد که فورا به منظور متوقف کردن اعدام ریحانه وارد عمل شوند. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران  ، گفت: “واکنش‌های بین المللی ممکن است تنها امکان برای نجات ریحانه باشد. ما از همه کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با ایران می خواهیم از تمام کانال‌های خود برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام ریحانه استفاده کنند”.

ریحانه جباری در سال ۱۳۸۶ به جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، یکی از کارکنان سابق وزارت اطلاعات ایران بازداشت شد. پس از دستگیری، وی به مدت دو ماه در سلول انفرادی در زندان اوین تهران، جایی که او دسترسی به وکیل و یا خانواده‌اش را نداشت بسر برد. ریحانه بلافاصله پس از دستگیریش به این قتل اعتراف کرد، هر چند که او وکیلی نداشت که در زمان اعتراف او حضور داشته باشد. او اظهار داشت که قتل در دفاع از خود صورت گرفته است.

ریحانه جباری توسط دادگاه جنایی در تهران در سال ۱۳۸۸ به مرگ تحت عنوان قصاص محکوم شد. حکم اعدام در همان سال توسط دیوان عالی کشور تایید شد. به خانواده او در اسفند ۱۳۹۲ گفته شد که این حکم به اجرای احکام فرستاده شده است  و  بر اساس منابع غیر رسمی  قرار بود اعدام وی در تاریخ ۲۶ فروردین ماه اجرا شود. اما اعدام او به تعویق افتاد.

بر اساس گزارش‌های جمع آوری شده توسط سازمان حقوق بشر ایران از آغاز سال میلادی ۲۰۱۴ تا کنون دستکم ۵۵۰ نفر در ایران اعدام شده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
سازمان حقوق بشر ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.