رفتن به محتوای اصلی

کوبانی هنوز سقوط نکرده است
02.10.2014 - 13:55

. از دیشب مقاومت کوبانی با شیوه‌های متفاوت وارد مرحله‌ی تازه‌ایی شده است.

کوبانی‬ هنوز سقوط نکرده،اما طبق آخرین توییت‌ها،داعش به دو کیلومتری شهر رسیده و جنگ خیابانی آغاز شده است.نکته‌ی غم‌انگیز ماجرا،به زودی تمام شدن مهمات کردها و محاصره‌ی شهر است.فردا شاید کوبانی قتلگاه داعش شود، چه هنوز حدود 30 درصد مردمان شهر در کوبانی‌اند.
سوال بزرگ داستان،تصاویری است که نشان می‌دهد دیروز و در روز روشن،اعضای داعش از مرز ترکیه عبور می‌کردند و به سمت کوبانی روانه می‌شدند.
ترکیه هنوز تصمیمی برای دخالت نگرفته و اوجالان تهدید کرده سقوط کوبانی خط قرمز مذاکرات صلح خواهد بود. از حملات هوایی آمریکا هم خبری نیست.
به قول یکی از کردهای حاضر در کوبانی در تماس با خبرنگاری در مرز ترکیه:
تنها دوست کردها،کوه‌ها هستند.متاسفانه کوبانی،کوهستان ندارد. منبع فیسبوک کوبانی

اوجالان خواستار دخالت ارتش ترکیه در کوبانی شد

عبدالله اوجالان، رهبر «پ ک ک» از دولت ترکیه خواست که برای مقابله با تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» در کوبانی و برای جلوگیری از سقوط این شهر دست به عملیات نظامی زند. گفته می‌شود که اوجالان سقوط شهر کوبانی را به منزله «پایان گفت‌وگوهای صلح میان کردها و ترکیه» دانسته است. رسانه ها.


اخبار ضد و نقیض از سقوط شهر کوبانی

در حالی که برخی شبکه های خبری از سقوط شهرکردنشین کوبانی ( عین العرب ) در شمال سوریه خبر می دهند، برخی دیگر از شبکه ها اعلام کردند اطراف این شهر درگیری های سختی درجریان است اما نیروهای گروه تروریستی 'داعش 'هنوز نتوانسته اند این شهر را به اشغال در آورند .

به گزارش ایرنا پایگاه خبری سازمان غیر دولتی 'ناظر حقوق بشر در سوریه' روز پنجشنبه نوشت، در حال حاضر درگیری های سختی میان داعش و کردهای محافظ شهر کوبانی در غرب این منطقه در جریان است اما نیروهای داعش هنوز موفق به اشغال این شهر نشده اند .

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، صبح امروز (پنجشنبه) نیروهای داعش با نیروهای کرد درگیری شدند و به سوی شهر کوبانی پیشروی کردند .

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی 'العربیه' عربستان که مواضع ضد دولت سوریه دارد، اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش نتوانسته است مانع پیشروی نیروهای داعش شود و این گروه کنترل شهر کوبانی را در دست گرفته است . منبع تابناک

دبی-العربیه.نت فارسی
گزارش های دوسویه در باره کنترل شهر کوبانی توسط داعش

گزارش های ضد ونقیضی در باره کنترل شهر عین العرب "کوبانی" توسط نیروهای داعش منتشر شده است . شهر کوبانی در منطقه کردنشین شمال سوریه قرار دارد که از چند روز پیش به محاصره داعش درآمده است.

برخی منابع از ورود نیروهای داعش به شهر کوبانی و کنترل خاکریز های دفاعی شهر خبر می دهند،  که نیروهای پیشمرگه در پشت آنها سنگر گرفته اند. 

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر سوریه، گفت که نیروهای داعش هنوز در 3 کیلومتر شهر کوبانی مستقر هستند.

از سوی دیگر فعالان اینترنتی با انتشار تصاویری از یکی از تپه های مشرف به شهر کوبانی در شبکه فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی، گفتند که نیروهای داعش در آستانه ورود به شهر کوبانی هستند.

با وجود حملات هوایی و بمباران مستمر مواضع داعش توسط جنگنده های ائتلاف به رهبری آمریکا، این گروه اما همچنان به پیشروی خود در مناطق کردنشین سوریه ادامه می دهد.

طی چند روز گذشته نبرد سختی میان داعش و پیشمرگه های کرد در اطراف شهر کوبانی واقع در شمال سوریه به وقوع پیوست. گروه داعش تلاش می کند که شهر کوبانی را تصرف کند.

هشدار "پ ک ک" نسبت به پیشروی داعش

فرمانده شاخه نظامی پ.ک.ک نسبت به رویدادهای کوبانی و ادامه حملات داعش در مناطق کردنشین سوریه هشدار داد.

مراد قاراییلان فرمانده شاخه نظامی پ.ک.ک در گفت وگو با شبکه تلویزیونی کُردی زبان Ronahi اعلام کرد:"داعش یک حمله ی استراتژیک و هدفمند را طراحی کرده و به دنبال آن است تا حملات خود را در کوبانی روز به روز گسترش دهد و رفته رفته تمام مناطق کردنشین سوریه را فتح کند. من هشدار می دهم و به همه می گویم اگر امروز کوبانی سقوط کند و به دست نیروهای داعش بیفتد، فردا همین بلا بر سر کرکوک نیز نازل خواهد شد. این یک فریاد است. از همه ی جوانان کُرد می خواهم به کمک قهرمانان صف مقاومت کوبانی بشتابند و با تمام توان از آن منطقه دفاع کنند".

قاراییلان در ادامه در مورد شرایط کنونی خاورمیانه و اقلیم کردستان عراق نیز گفت:"چنین به نظر می رسد که این جنگ، در کوتاه مدت به پایان نمی رسد و داعش مانند یک بمب ساعتی ولگرد در منطقه رها شده است. این گروه توانست با سوءاستفاده از تناقضات و اختلافات عراق، موصل را در اختیار بگیرد و مقادیر فراوانی سلاح، مهمات، خودروزهای زرهی و تجهیزات نظامی به غنیمت بگیرد و این اقدام آنها جان کردهای سوریه را بیشتر از پیش به خطر می اندازد. چرا که این سلاح ها، به شمال سوریه فرستاده شده است. شاید امروز حمله ای به اقلیم کردستان صورت نگیرد، اما تهدید در کمین است و آنان به اقلیم نیز حمله می کنند و کرکوک و شنگال و دیگر مناطق در خطر خواهد بود. داعش با جنبش مبارزاتی کردها خصومت دارد و همه ی ما باید این خطر و تهدید بزرگ را به درستی تحلیل کنیم.

کوبانی در آستانه سقوط

Missing media item.

کوبانی،‌‌ شهری کردنشین در شمال سوریه که از آخرین مناطق استراتژیک در نبرد پیش‌مرگه‌های کرد با جنگجویان گروه تروریستی "دولت اسلامی" به شمار می‌رود، در آستانه سقوط است. DW


 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.