رفتن به محتوای اصلی

بازداشت نوکیشان مسیحی در ایران ادامه دارد
06.10.2014 - 16:48

طبق گزارش های رسیده ،در تاریخ دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ برابر با – ۶ اکتبر ۲۰۱۴در یک کلیسای خانگی ،تعدادی از نو کیشان مسیحی توسط ماموران در شیرازبازداشت و عده ایی توانسته اند متواری شوند .در این گزارش که توسط فردی بنام ب….ارسال شده ،امده است که راس ساعت 2 بعداز ظهر، هنگامی که این افراد در یک کلیسای خانگی مشغول برنامه ریزی برای نیایش بوده اند با هجوم ماموران به این خانه مواجه شده اند .هنوز مشخص نیست که بازداشت شدگان توسط چه ارگانی و در چه مکانی بازداشت و نگهداری میشوند .

به گزارش « محبت نیوز» بر اساس گزارشی که شبکه خبری «فاکس‌نیوز» روز دوشنبه ۱۱ اوت منتشر کرد، دور جدید دستگیری‌ها، مسیحیان جنبش «کلیساهای خانگی» و به‌خصوص رهبران این جنبش را هدف قرار داده و این عملیات به فرار نوکیشان مسیحی به ویژه به صوفیه پایتخت بلغارستان و در خواست پناهندگی از کشورهای اروپایی انجامیده است.

به نقل از زمانه، نیکلای چیرپانلیف، رئیس آژانس دولتی پناهجویان دولت بلغارستان، به فاکس‌نیوز گفته که جامعه مسیحیان ایرانی در صوفیه، پایتخت این کشور رو به افزایش گذاشته است.

او افزوده است: «اکنون ۱۰۰ تا ۲۰۰ پناهجوی ایرانی اینجا هستند. آنها به خاطر حکومت مذهبی موجود در ایران در حال فرارند، زیرا در ایران به خاطر دین‌شان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.»

جنبش کلیساهای خانگی پس از استقرار دولت جمهوری اسلامی و به طور خاص از سوی مسیحیان نوکیش به راه افتاده است. بسیاری از آنان پس از تغییر دین خود از اسلام به مسیحیت، تحت تعقیب قضائی از سوی حکومت ایران هستند.

بنا به آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان ملل، اکنون دست‌کم ۴۹ مسیحی به خاطر باور دینی خود در زندان‌های ایران محبوس هستند.

نگرانی از گسترش روز افزون مسحیت در بین ایرانیان آنچنان بالا گرفته است که بسیاری از مراجع صاحب نام جمهوری اسلامی بارها از این وضع شکایت کرده اند و به هم لباسان خود هشدار داده اند که آمار گرایش به مسیحیت در بین جوانان حتی در شهر مذهبی نگران کننده است.

در حالی كه برخی از سایت های خبری مذهبی وابسته به حکومت ایران با درج اخبار کذب در حال تخریب آئین مسیحیت و اتهام ناروا به کشیشان و خادمین کلیساها در ایران هستند، با اینحال موج بیداری و افزایش گرایش به مسیحیت در شهرهای ایران رو به گسترش می باشد.

نگرانی از ترویج و گسترش كلیساهای خانگی در افکار و اظهارات سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز تاثیر گذاشته است آنچنان که چندی پیش در سفر خود به شهر قم مجبور شد تا در بین اظهارات خود دست به اعترافات ناخواسته بزند و از تصمیم نظام مبنی بر برخورد با عرفان‌های بدلی، عرفان‌های کاذب و مسیحیت خانگی یاد کند.

از سال ۲۰۱۱ اعمال فشار و محدودیت بر کلیساهای رسمی در داخل ایران به شکل جدی‌تری آغاز و همچنان ادامه دارد. دولت و مقامات امنیتی جمهوری اسلامی برای توقف دسترسی نوکیشان مسیحی ایرانی به مراسم عبادتی مسیحی تاکنون اقدام به تعطیلی و بستن بسیاری از کلیساهای فارسی زبان در تهران و شهرستانها نمودند، کلیسای فارسی زبان جماعت ربانی مرکز که بزرگترین کلیسای فارسی زبان تهران بود بدستور مقامات امنیتی در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری درهای خود را به روی فارسی زبانان بست.

اما با تمامی این فشارها و محدودیت ها «استقبال از برنامه های تلویزیونی مسیحی، استفاده وسیع از وب سایت های مربوط به ترویج مسیحیت و تماس های تلفنی که ایرانیان از داخل کشور با این رسانه ها برقرارمی کنند، بخصوص از شهرهای مذهبی ایران همگی نشان دهنده تشدید استقبال مردم در گرویدن به آئین مسیحیت است.»حتی در تازه ترین خبرها

شهرام قائدی، حشمت شفیعی و عماد حقی سه نوکیش مسیحی در فولادشهر اصفهان بازداشت شدند.

به گزارش بام،ارگان خبری بنیاد اکبر محمدی شهرام قائدی، حشمت شفیعی و عماد حقی سه نوکیش مسیحی در تاریخ ۵ مهرماه در فولادشهر اصفهان بازداشت شدند. و تا کنون از سرنوشت این سه نوکیش مسیحی اطلاع دقیقی بدست نیامده است.به گزارش محبت نیوز در سال های گذشته در شیراز روند بازداشت نوکیشان مشهود است .

به گزارش « محبت نیوز »، روز دوشنبه 20 خرداد 1392 برابر با (10 جون 2013) شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز احکام محکومیت «مجتبی سیدعلاالدین حسین»، «محمدرضا پرتویی (كوروش)»، «وحید حکانی» ، «همایون شکوهی» را به وکیل این چهار نوکیشان مسیحی ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش هر چهار نفر این افراد از نظر دادگاه با اتهام شركت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمان‌های مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی متهم ردیف اول شناخته شدند و هر یک به 3 سال و هشت ماه زندان حکم قطعی محکوم شدند .

در این میان آقایان «مجتبی سیدعلاالدین حسین» و «همایون شکوهی» جدای از حکم بدوی هریک به 8 ماه حبس تعلیقی و خانم » فریبا ناظمیان و پسر 17 ساله» ایشان » نیما شکوهی» نیز هریک به دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیدند.

گفتنی است این حکم پس از ابلاغ ظرف مدت بیست روز پس از صدور، قابل پیگیری و اعتراض در دادگاه تجدید نظر می باشد.

پس از اعلام حکم و رای صادره از سوی دادگاه هم اکنون کلیه تماس های تلفنی این نوکیشان مسیحی از داخل زندان قطع شده است و این افراد اجازه هیچگونه تماس تلفنی با خانوادههای خود را ندارند.

این درحالی است که طی ماههای اخیر موضوع «انتخابات ریاست جمهوری» به سر فصل عنوان خبری رسانه‌ها و مطبوعات تبدیل شده و بسیاری از خبر‌ها ازجمله موارد مربوط به نقض حقوق بشر در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

بازداشت کشیش «روبرت آسریان» در مورخ 31 اردیبهشت ماه سالجاری (برابر با 21 می 2013) از رهبران شورای کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران در حین اجرای مراسم دعا توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی رژیم جمهوری اسلامی و پس از آن تعطیلی نابهنگام این کلیسا که از آن به عنوان بزرگترین کلیسای فارسی زبان در ایران نام برده می‌شود از سلسله اقداماتی است که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی در زیر سایه انتخابات جمهوری اسلامی به این کار اقدام نمودند.

به نظر می‌آید « نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با آگاهی از وضعیت موجود برای پیش بردن اهداف خود طی یک ماه و نیم گذشته که بحث انتخابات داغ و همه نگاه‌ها به این موضوع معطوف شده است، بیشترین فشار‌ها و آزار را بر شهروندان غیرمسلمان ایران وارد کرده‌اند. سرگرم بودن مردم و رسانه‌ها در کارزار انتخابات، بهترین زمان برای حاکمیت محسوب می‌شود تا بسیاری از پرونده‌های معوقه اقلیت‌های دینی را به جریان اندازد.

لازم به ذکر است این نو کیشان مسیحی ساکن شیراز در ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ ( برابر با ۸ فوریه ۲۰۱۲ ) پس از شناسایی و یورش به جلسه كلیسای خانگی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که پیش از این نیز «مجتبی سیدعلاالدین حسین» و «همایون شکوهی»در (اردیبهشت سال ۱۳۸۷) برابر با ( ۱۱ مه ۲۰۰۸) به همراه ۸ تن از دیگر نوكیشان مسیحی ساكن شیراز به اتهام ایمان و باورهای مسیحی بازداشت و از سوی دادگاه به ۵ سال حکم تعلیقی محكوم شده بودند.

منابع ….http://mohabatnews.com/index.php?option=com_…

http://www.akbarfoundation.org/fa/%D8%B3%D9%…

http://www.mohabatnews.com/index.php?option=…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمد زمانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.