رفتن به محتوای اصلی

واکنش ها به پنهان سازی اتمی تهران
25.09.2009 - 18:17

هشدار شدید سه دولت غربی به ایران

• در حالی که جمهوری اسلامی رسما وجود یک کارخانه ی غنی سازی دیگر در ایران را تایید کرده است، سران کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه با ابراز خشم از پنهانکاری هسته ای ایران، به این کشور هشدار دادند که اگر تا دو ماه دیگر به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند با تحریم های شدیدتری مواجه خواهد شد. احمدی نژاد در واکنش به این اظهارات گفت: یعنی همه ی اطلاعات آقای اوباما، از همین جنس است! ...

بی بی سی: سران کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه با ابراز خشم از پنهانکاری هسته ای ایران، به این کشور هشدار دادندکه اگر تا دو ماه دیگر به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند با تحریم های شدیدتری مواجه خواهد شد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه ۳ مهر (۲۵ سپتامبر) در دقایق آغازین جلسه افتتاحیه اجلاس گروه ۲۰ در پیتسبورگ (آمریکا) در حالی که در کنار نیکلا سارکوزی (رئیس جمهوری فرانسه) و گوردون براون (نخست وزیر بریتانیا) ایستاده بود گفت: "اینجا هستیم که اعلام کنیم که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه دیروز در وین شواهدی دقیق به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرده اند که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران سال ها است که در حال ساخت تأسیسات پنهانی غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم بوده است".

او گفت که دولت ایران تازه در روزهای اخیر، سال ها پس از آغاز عملیات ساخت این تأسیسات، در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی به وجود آن اشاره کرده است.

آقای اوباما برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را حق ایران دانست اما گفت که اندازه و مشخصات تاسیساتی که تا کنون از آژانس بین المللی انرژی اتمی پنهان شده، با یک برنامه صلح آمیز جور در نمی آید.

رییس جمهور آمریکا گفت که این نخستین باری نیست که ایران در برنامه هسته ای خود پنهانکاری می کند.

او ایران را به زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی متهم کرد و برنامه هسته ای این کشور را یک "رویارویی مستقیم" خواند.

آقای اوباما گفت که نتیجه اقدامات دولت ایران، محروم شدن مردم این کشور از فرصت هایی است که استحقاق آن را دارند و این اقدامات ثبات و امنیت منطقه و جهان را به خطر می اندازد.

او افزود: "اکنون زمان آن رسیده که ایران فورا با عمل کردن به الزامات بین المللی در جهت بازگرداندن اعتماد جامعه جهانی اقدام کند".

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که همچنان به تعامل "جدی و معنی دار" با ایران از طریق گفت و گوهای گروه ۱+۵ با این کشور پایبند است و تأکید کرد که این گروه قصد دارد در این مذاکرات نشان دهد که قوانین بین المللی "وعده های توخالی" نیستند.

او با اشاره به دیدار روز اول اکتبر میان ایران و گروه ۱+۵ گفت: "ایران باید در این ملاقات آماده همکاری کامل و جامع با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای برداشتن گام های محکم در جهت ایجاد اعتماد و شفافیت در مورد برنامه اتمی اش باشد".

آقای اوباما در عین حال تأکید کرد که پیشنهادات تشویقی که گروه ۱+۵ به ایران ارائه کرده بود، در صورت التزام ایران به تعهدات بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل، همچنان معتبر خواهد بود.

سخنان سارکوزی و براون

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه هم که بلافاصله پس از آقای اوباما سخن گفت، بار دیگر هشدار داد که "ایران جامعه جهانی را به ورطه ای خطرناک می کشاند".

او آشکار شدن وجود تأسیسات غنی سازی اعلام نشده در ایران را "نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی" خواند و گفت که از آژانس انتظار دارد تحقیقاتی کامل، سختگیرانه و دقیق را در مورد این تأسیسات آغاز کند.

آقای سارکوزی گفت: "در مذاکرات ژنو باید همه چیز در نظر گرفته شود. نمی توانیم به رهبران ایران اجازه دهیم در حالی که تأسیسات هسته ای این کشور در حال کار است، زمان بخرند".

او گفت ایران تا ماه دسامبر فرصت دارد که فعالیت های هسته ایش را متوقف کند و در غیر این صورت با تحریم های بیشتری رو به رو خواهد شد.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا هم در این جلسه گفت: "سطح فریبکاری دولت ایران و گستردگی آنچه ما گمان می کنیم نقض تعهدات بین المللی باشد به حدی است که تمام جهان را در بهت و خشم فرو برده است".

نخست وزیر بریتانیا دولت ایران را به"فریبکاری های زنجیره ای" متهم کرد و گفت جهان آماده اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است.

احمدی نژاد: چیزی را پنهان نکرده ایم

در همین حال محمود احمدی نژاد در گفتگویی در نیویورک مدعی شد که حکومت ایران چیزی را پنهان نکرده است.

به گزارش ایرنا، وی روز جمعه در نشستی با مقامهای ارشد هفته نامه تایم تصریح کرد که ایران در بحث انرژی هسته ای چیزی برای مخفی کردن ندارد و از همتای آمریکایی خود خواست اشتباهات بزرگ نکند.

بنابر این گزارش، یکی از سردبیران تایم در این نشست از احمدی نژاد پرسید قرار است تا دقایقی دیگر باراک اوباما به همراه روسای جمهوری فرانسه و انگلیس ایران را به ساختن تاسیسات اتمی پنهانی متهم کنند, نظر شما در این باره چیست؟

احمدی نژاد جواب داد: یعنی تمام اطلاعاتی که به اوباما می دهند از همین جنس است؟ من اگر مشاور اوباما بودم حتما او را از این کار نهی می کردم چون اشتباه بزرگی است و ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد.

وی گفت: ما در چارچوب مقررات آژانس کار می کنیم و طبق مقررات فعالیتهای خود را در موعد مقرر به اطلاع آژانس می رسانیم و خود ما این کار رامی کنیم.

وی اظهارداشت: کسی ما را مجبور نکرده است.

احمدی نژاد گفت: البته من نباید این توصیه ها را به اوباما بکنم چون به طور طبیعی اشتباهات او به نفع ما است اما دوست داریم رییس جمهوری کشوری مثل آمریکا اشتباهات فاحش نکند.

احمدی نژآد افزود: اگر اسناد منتشر شود آن موقع یک مورد به موارد دیگری که دولت آمریکا باید از ملت ایران ایران عذرخواهی کند اضافه می شود.

وی تصریح کرد: مطمئن باشید که اینطور خواهد بود و همه چیز روشن است.

این سردبیر تایم از رییس جمهوری پرسید به عبارتی ایران این اظهارات سه مقام را رد می کند و احمدی نژاد پاسخ داد: تاسیسات هسته ای ایران پنهان نیست. مگر دولت آمریکا باید از فعالیتهای ما مطلع شود. باید صبر کنیم ببینیم اوباما چه می گوید و بعد صحبت می کنیم.

ساخت کارخانه جدید غنی سازی سوخت هسته ای در ایران

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گزارش های مبنی بر وجود یک مرکز غنی سازی تازه در ایران را تایید کرد و با انتشار بیانیه ای از وجود چنین کارخانه ای خبر داد.

به گزارش ایرنا، متن کامل بیانیه دکتر علی اکبر صالحی به این شرح است:

بسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ و برخورداری از حقوق مسلم خود در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای، در یک گام موفق جدید، نسبت به ایجاد تاسیسات کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت هسته ای دیگری اقدام نموده است. این تاسیسات که در ایجاد آن، تمامی جوانب از جمله پدافند غیرعامل رعایت شده، هم اکنون در حال ساخت است.

فعالیت های این تاسیسات در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود.

سازمان انرژی اتمی ایران این گام موفق بزرگ را که در جهت پیشرفت و توسعه این صنعت است، به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم عزیز و گرامی ایران تبریک عرض می نماید.

علی اکبر صالحی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
اخبار روز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.