رفتن به محتوای اصلی

مذاکره بی‌سابقه آمریکا با بزرگ‌ترین حزب کردهای سوریه
19.10.2014 - 19:17

دویچه وله گزارش داد:

*******

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهر) اعلام کرد، یکی از نمایندگان وزارت خارجه این کشور چند روز پیش در "خارج از منطقه" با نمایندگان حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه ملاقات کرده است.

این حزب تماس‌های نزدیکی با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) دارد که واشنگتن، آنکارا و اتحادیه اروپا آن را در زمره "سازمان‌های تروریستی" به شمار آورده‌اند.

شاخه مسلح حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه نیز که "یگان‌های مدافع مردم" (YPG) خوانده می‌شود نقش تعیین‌کننده‌ای در دفاع از کوبانی، شهر کردنشین شمال سوریه دارد که هفته‌هاست در برابر حملات مداوم نیروهای افراطی "دولت اسلامی" (داعش سابق) ایستادگی می‌کند.

ساکی در پاسخ به این سئوال که آیا در این دیدار درخواست‌های ارسال فوری اسلحه به این حزب نیز مورد بحث قرار گرفت گفت: «من فکر نمی‌کنم که ما در چنین مرحله‌ای قرار داشته باشیم.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، وزارت خارجه آمریکا این موضوع را که فردی که با کردها گفت‌وگو کرده خود جان کری، وزیر خارجه آمریکا بود، نه تأیید و نه رد کرده است.

یکی از مقام‌های بلندپایه آمریکا که نخواست نامش فاش شود می‌گوید، این دیدار در پاریس صورت گرفته است. کری روز دوشنبه (۱۳ اکتبر) در پاریس، پایتخت فرانسه بود.

اخراج کردهای کوبانی از ترکیه

در همین حال یکی از قانونگذاران کرد ترکیه اعلام کرد، این کشور قصد دارد حدود ۱۵۰ عضو یک حزب بزرگ کردهای سوریه را اخراج کند.

ابراهیم آیهان، نماینده کرد پارلمان ترکیه از حزب مردم دمکراتیک (HDP)، مدافع کردها به خبرگزاری فرانسه گفت، این کردها که از شهر کوبانی به دلیل پیشروی‌های گروه تروریستی "دولت اسلامی" فرار کرده‌اند به ترکیه که قصد بازگرداندن آنها را دارد اعتراض کرده‌اند.

به گفته او، این‌ها به گروهی ۲۷۰ نفری از حزب اتحاد دمکراتیک یا شاخه نظامی آن، یگان‌های مدافع مردم تعلق دارند.

این گروه هفته گذشته با پیشروی‌های نیروهای "دولت اسلامی" از شهر تحت محاصره کوبانی فرار کرده و با عبور از مرز وارد ترکیه شدند.

مقام‌های ترکیه آنها را به ظن داشتن رابطه با حزب ممنوع "پ ک ک" بازداشت کرده و در موردشان تحقیقاتی انجام داده‌اند. علت رسمی بازداشت آنها بررسی هویت‌‌شان عنوان شده است. (بیشتر بخوانید: رسانه‌ها از حمله ترکیه به مواضع "پ ک ک" خبر می‌دهند)

ابراهیم آیهان، نماینده کرد پارلمان ترکیه گفت، عده‌ای از افراد این گروه شامگاه دوشنبه (۱۳ اکتبر) بعد از آزادی به کوبانی بازگشتند. ۱۵۰ نفر دیگر به نشانه اعتراض در سالن ورزش شهر مرزی سوروچ جمع شده و اعتصاب غذا کرده‌اند. به گفته او، این‌ها می‌خواهند نه به کوبانی و نه به منطقه‌ای دیگر در شمال شرقی سوریه بازگردند.

دولت ترکیه به تلاش‌های خودمختاری‌طلبانه حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه و یگان‌های مدافع مردم که شاخه مسلح آن است با نگرانی می‌نگرد و بیم آن دارد که این فعالیت‌ها "پ ک ک" را نیز به تلاش دوباره برای ایجاد دولت مستقل کرد ترغیب کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.