رفتن به محتوای اصلی

خشونت ، اسیدپاشی و زنان
23.10.2014 - 19:55

آمنه بهرامی از قربانیان اسید پاشی در واپسین لحظات قصاص مجرم:

"بگذر! هرگز نمی خواستم این کار را بکنم !"

اما امروز وی می گوید:

"پشیمانم که اسیدپاشم را بخشیدم . مردم! پشیمانم که اسیدپاش را بخشیدم!"

 

اسید پاشی از انواع اعمال خشونت شدید به شمار می آید که در مواردی منجر به مرگ فرد قربانی و یا تخریب و معلولیت جسمی – روحی وی تا آخر عمر می گردد. در واقع می توان گفت این عارضه یک نوع حمله است که نه با قصد قتل ، بلکه برای انتقام و نابودی آینده و زندگی اجتماعی فرد قربانی انجام می شود . با آنکه قرنها از شناخت اسید می گذرد ، اما عارضه ی اسید پاشی قدمت زیادی ندارد و در ایران به 60 سال پیش باز می گردد .

سوختن بافتهای بدن در اثر تماس با اسید ، تاثیرات مخرب و غیرقابل درمان بسیاری بر روح و روان و جسم فرد قربانی می گذارد . از اثرات جسمانی آن که معمولا ماندگار است می توان از اختلال در بینایی ، شنوایی ، نقص عضو و از بین رفتن ترکیب چهره و زیبایی پوست و .. نام برد. اما آسیب های روحی و روانی این پدیده نیز می تواند به افسردگی ، اختلالات تنش زای پس از رویداد ، اضطراب ، اعتیاد ، انزوا و در نهایت خودکشی منجر شود.

 

این روزها یکی از اخبار داغ رسانه ها و فضای مجازی ، ماجرای سریالی اسید پاشی در ایران و شهر اصفهان است که متاسقانه بار دیگر حاکی از اعمال جرایم سازمان یافته بر علیه زنان است. این اقدامات با پس زمینه ی اعتقادی و شایعاتی با مضمامین مرتبط با بدحجابی ، سبب بروز وحشت در میان زنان و نگرانی عمومی در سطح جامعه شده است. همزمان با این رویدادها سکوت و سهل انگاری مسئولان دولتی و اعتراضات مدنی مردم در تهران و اصفهان ابعاد تازی ای به این رویدادها بخشید. با آنکه در ایران جواب رد شنیدن از سوی خواستگار ، ازدواج مجدد همسر ، حسادت زنانه و .. از اصلی ترین دلایل اسیدپاشی است ،اما در موارد اخیر اصفهان تا کنون هیچ سرنخی در ارتباط با این زمینه ها یافت نشده است.

آیا دلیل بروز چنین اتفاقاتی چیست و چه کسانی و با چه انگیزه ای دست به چنین اقداماتی می زنند ؟ چرا زنان به عنوان قشر ضعیف در جامعه ایران بازهم قربانی می شوند و چه کسی باید از آنها دفاع کند؟

اسید پاشی یک ناهنجاری و عارضه ای روانی – اجتماعی است که با انگیزه های شخصی و یا اعتقادی غالبا جهت انتقامگیری و یا تنبیه انجام می شود . این اقدام وقیحانه در کشورهای جهان سوم و غالبا مذهبی ، شایع تر است و بصورت عام ، زنان جامعه را مورد آماج قرار می دهد.

در کشورهایی که از لحاظ توسعه اجتماعی و اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند بیشترین درصد خشونت علیه زنان و کودکان دیده می شود . به طور مثال می توان به افغانستان اشاره کرد که در دوره حکمرانی  طالبان مدارس تعطیل شد و اسید پاشی به صورت دختران به امری مرسوم تبدیل شد یا در بنگلادش که این خشونت به صورت خشونت خانگی شایع است ، اما در ایران خشونت بر علیه زنان تقریبا در همه موارد به وضوح یافت می شود که انواع تبعیضات و اعمال خشونت فیزیکی ، روحی ، جنسی و اقتصادی را در فرهنگ اجتماعی خود داراست و به سبب ساختار مذهبی نوع حکومت ، حمایتهای دولت و قانون در کمترین میزان خود است. با این وجود مسئولان صرفا موراد قانونی و مجازات را یادآوردی کرده و از معضلات فرهنگی – اجتماعی و چاره اندیشی ریشه ایی سخنی به میان نمی آورند.

به عنوان مثال عضو کمسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد اسید پاشی اظهار داشته : قوانین در این زمینه بسیار جامع است ، شاید گذشت اولیاء دم در موارد قبلی این فضا را ایجاد کرده باشد که برخوردها بازدارنده نبوده است ، لذا باید تناسب مجازات و عمل صورت گیرد . 

با آنکه قوانین حمایت از زنان در ایران بسیار ناقص و ناتوان است ، اما در بسیاری از موارد نیز، موانع شرعی به نواقص قوانین و محدودیتهای دولت مشروعیت می بخشد و نفود باورهای دینی بر فرهنگ جامعه به تحمیل این قواعد یاری رسانده و به یک عرف اجتماعی تبدیل کرده است.

ریشه کن شدن خشونت و اقداماتی از این دست و رسیدن به جامعه ای انسانی و آبرومند به دور از آزار و تبعیض زنان ، نیازمند تحولی فرهنگی – اجتماعی و سیاسی بنیادین و عظیم است. جنبش های اجتماعی و زنان باید خود را جهت مقابله و ایجاد تغییر در این شرایط  سازمان دهند و اراده تغییر را در سطح عموم جامعه نیز فراهم سازند ، در غیر اینصورت هر روز شاهد جنایانی از این دست با ابزارها و ورژن های جدید خواهیم بود و این شرایط اسفناک تداوم خواهد داشت. با امید روزی که زنان به عنوان هسته مرکزی خانواده و مولدان نسل آینده از حقوق و حمایتهای شایسته و برابر برخوردار باشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی
ویکی پدیا ، فارس نیوز ، تابناک

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.