رفتن به محتوای اصلی

وجدان جوهر انسانیت، بی وجدانی جوهر رذالت - بخش اول
13.08.2009 - 19:27

(بخش اول)

بسیار کم ، آدم پیدا می شود ،که در این دنیای بسیار پیچیده از منظر آگاهی علمی ، چه علوم تجربی و چه علوم انسانی ، به محدود بودن شناخت خود آگاه باشد. طرف باید به مقام سقراط برسد وبا شجاعت وشهامت اخلاقی ، به محدود بودن شناخت خود از جهان هستی اعتراف بکند. تازه آگاهی انسان در زمان سقراط از جنبه شناخت قوانین موجود در جهان هستی و جامعه بشری، نسبت به امروزبسیار محدود بود. امٌا ملاحظه می فرمائید ،که در ایران بلاکشیده ما ، خصوصأ بعد از انقلاب 1357 ، یک عدٌه موجوداتی پیدا شده اند ، که در فرهنگ استبداد حاکم ، از آنها با عنوان های :«علمای اعلام و آیات اعظام !!» یاد می کنند ، که گوئی این این حضرات به تمام علوم ارضی وسماوی تسلٌط دارند ،و مدٌ ت بیش از 30 سال است ،این حضرات با این «علوم و تخصٌص خود !» یک ملت 70 ملیونی را در هزاره سوم با ترور وحشت قتل و شکنجه و تجاوز به جان ، مال و نا موس مردم در وطن شان اسیر کرده و گرو گرفته اند. درد آور اینکه :حضرات مدعی اند که جانشین امام زمان هستند و با این امام رابطه دارند!

یکی از تکیه کلام های آخوند ها این جمله معروف است ،که می گوید: من عرفه نفسه قد عرفه ربه. این جمله عربی را می توان در فارسی چنین ترجمه کرد:کسی که به خود آگاهی رسید ، به خدا شناسی می رسد. یا ا ینکه می توانیم بگوئیم : آنگاه خدا را می شناسیم ، که خود را بشناسیم . یا خدا شناسی مشروط به خود شناسی است.

قبل از آنکه مفاهیم خود شناسی ، یا خود آگاهی را بطور نسبتأ گسترده در چهار چوب و محدودیت این مقاله مورد مطالعه قرار دهیم ، از همه هموطنان ، یک خواهش دارم ،و عملی کردن آن بسیار راحت است و اصلاأ هزینه ندارد. این خواهش و تقاضا من چنین است :از این تاریخ ببعد ، اگر هرکدام از شما هموطنان گرامی ، هر کجا از زبان هر آخوندی این جمله را که تاکنون طوطی وار یاد گرفته اند :« کسی که به خود آگاهی رسید به خدا شناسی می رسد.» را گفت ، همان لحظه از ایشان بپرسید خضرت آقا :خود شناسی یعنی چی؟چگونه انسان به خود شناسی می رشد؟ اگر یکی از این حضرات توانستند ، به این سئوال جواب قانع کننده بدهند ، تقاضا دارم ، من کم سواد راقم این سطور را نیز مطلع بفرمائید.پیشاپیش از شما و آن عالم ربانی که به تمام علوم ارضی وسماوی تسلط دارد تشکر می کنم

* * * * *

در دنیای باورها ، پدیده های علمی جایگاهی ندارند.

در تمام زبانهای دنیا که در حقیقت بیان اندیشه انسانی هستند، ضمن داشتن هزاران فعل ،این دو فعل :شناختن ،وباورکردن ، یا باورداشتن ، وجود دارند.

در زبان عربی ، که زبان دینی مسلمانان است ، برای شناختن ، افعال: علم ، عرف.و برای باور داشتن افعال: ظٌن ،تخیًل ، اعتقد، صد ق.بکار می برند

در دنیای شناخت علمی ،قانون علٌت ومعلول حاکم است، واین قانون جهان شمول است.به عنوان مثال تغیرظاهری آب آب از حالت مایع به یخ ،و یا بخار ، معلول تاثیر حرارت مجاور و محیطی است ،که آب در آن شرایط قرار گرفته است. این قانون برای دانشمندان جهان محرز و مسلم است.به همین جهت نیز اگر زمانی هم اگر دانشمندان روی یک نظریه علمی ، تا اثبات قطعی آن نظریه ، توافق نداشته باشند ، این دانشمندان ، طرفین مخالف نظریه خود را با انگ بی دین ، لامذهب ،کافر ، ناصبی ،مرتذ ، محارب ، اعدام باید گردد ،از میدان خالی نمی کنندبرای اینکه دنیای علم دنیای عقل و منطق و تبادل اندیشه است .

اما در جهان باورها، علت و معلول جایگاهی ندارند.به عنوان یک مثال ساده ، یک عده باور دارند که عدد 13 نحس و بد یمن است!چرا ؟ به چه دلیلی ؟طرف هیچ دلیل عقلانی ندارد، ولی سخت بر آن باور می کند.اگرهیمن باور را در یک بعد جهانی گسترش بدهیم ، می ببینیم چگونه یک مشت آدم های شارلاتان و حقه باز ، از این باور های معصومانه یک جامعه ، خصوصأ جوامع عقب مانده از جنبه علمی سوء استفاده کرده و انواع فرقه های مذهبی ، دینی را برای اهداف شخصی و گروهی خود می سازند و از این طریق برجان و مال ناموس پیروان معصوم خود مسلط می شوند.در عراق اشغال شده توسط نیروهای بیگانه ، که حتی دنیا علنأ از طریق تلویزیونها دید که این نیروهای اشغالگر به جان ، ناموس زن و کودک و مرد، عراقی مظلوم تجاوز می کنند، چرا رهبران مذاهب شیعه و سنی در عراق ، پیروان خود را با وعده های بهشتی آن دنیا به جان هم انداخته اند و با بمب گذاری و عملیات انتحا ری فتوی کشت و کشتار همدیگر را می دهند ؟ این کدام خدائی الرحمان و رحیم است که قتل و کشتار انسانهای بی گناه و مظلوم اظهار خشنودی میکند؟

.اگر بخشی ازساکنان اروپا ، بعد از قرنها قربانی دادن، توانسته است ، خود را ازچنگال دژخیمان دادگاه های انگزیسیون رها سازند ، این آزادی از چنگال استبداد دینی پاپ ها و کشیشان به آسانی بدست نیامده است.با این همه باز هم دین فروشان مکٌار کلیسا دست از حیله و نیرنگ برنمی دارند.آخرین تئوری متکی برجذ میت ذاتی دین که کلیسای کاتولیک منتشر کرده است ،این چنین است : باور های دینی با منطق عقلی و علمی همخوانی دارند.علم می تواند برای درک بهتر از دین به دین کمک بکند.

در صورتیکه روش و متودولوژی باور دینی ، با نحوهً اندیشه علمی مطلقأ در تضاد هستند.برای اینکه علم جهان هستی را زیر سئوال می برد و از کوچکترین ذرات متشکل طبعیت تا کهکشان لایتناهی و جهان هستی را زیر سئوال می برد ، در صورتیکه ادیان در درون یک مشت جذٌ مٌیات ، بسته شده اند.به عنوان مثال دست دله دزد را می برند ولی حاکمان دزد ، که ثروت های مملکت را چاپیده اند و در عرض 10 سال«از طریق اسلامی !» ثروتی معادل 162 ملیارد تومان اندوخته اند ، در جواب روزنامه نگار می گویند این ثروت من نیست ، من امانت دار امام زمان هستم این ثروت متعلق به امام زمان است!(فرمایشات آقای صادق محصولی وزیر کشور اسلام ناب محمدی)

جهان مسیحیت این ذات جذ میت خود را در تکفیر گالیه(متولد 1564-مرگ 1642) علنأ نشان داد.گالیله که دنبال کشفیات ستاره شناس دیگری ، بنام کپرنیک (متولد 14736مرگ 1543) را ادامه می داد ،ونظریه معروف هلیوسانتریسم (Héliocentrisme- نظریه ای در فیزیک نجومی که کپرنیک واضع آن است ،که برعکس باور ادیان که جهان خاکی را مرکز جهان هستی می داند ، هلیو سانتریسم ، خورشید را مرکز منظومه شمسی می داند که سایر کرات دور آن تحت قوانین معین و منظم می چرخند.گرچه امروز سایر کرات و منظومه های دیگری نیز کشف شده اند ، با وجود این ، از اعتبار علمی این نظریه کاسته نشده است.خود گالیله در طول حیات خود چهار ستاره ای را که دور ژوپیتر در گردش هستند را کشف کرد ) با نظریه کلیسای کاتولیک ، ونظریه اسلام کاملأ در تضاد بود و هنوز هم در تضاد است.نظریه ادیان در رابطه با جهان هستی بر نظریه غلط بطلمیوس پایه گذاری شده است که خورشید دور زمین می چرخد و وعمر جهان هستی ، بیش از شش و یا هفت هزار سال نیست و زمین مسطح و مرکز جهان هستی است!ادیان نظریه داروین ، اصل تکامل انواع و تنازع بقا را تا امروز مطلقأ رد می کنند!

کلیسا گالیله را زنده زنده در مقابل میدان کلیسا نسوزاند ، بلکه او را تا آخر عمراش در روستائی بنام Arcetri در ایتالیا علنأ در تبعید و بدون امکان ملاقات با دیگران نگاه داشت، که مبادا پایه های قدرت پاپ ها با نیروی علم و اندیشه دانشمندان ، فروریزد! ولو اینکه پاپ ژان پل دوم رسمآ در 31 اکتبر 1992، به اشتباه کلیسا در محاکمه گالیله اعتراف کرد .

اماٌ همان دستگاه کلیسا در همان زمان ، دانشمند دیگری را بنام ژیوردانو برینو-متولد 1548-مرگ 1600 - (Giordano Bruno) را که با شروع تحصیلات خود در الهیات ، در نهایت به علوم نجوم ، فیزیک و فلسفه رسیده بود ،و دیگر نمی توانست جذ میات کلیسا را قبول بکند ، دادگاه انگیزیسیون ، بعد از 8 سال محاکمه ، و انواع آزار و شکنجه در17 فوریه در شهر رم ،در میدان (Compo de Fior) زنده زنده این انسان فرهیخته را سوزاند و ننگ ابدی را برای خود خرید.

من راقم این سطور، 35 سال پیش وقتی که برای اولین بار شهر تاریخی رم را بازدید می کردم ، برحسب تصادف با یک ایتالیائی ساکن رم در همان میدان آشنا شدم که به زبان فرانسه تسلطٌ کامل داشت. وقتی که در بارهً ژیوردانو برینو وزند گی درد ناک این انسان متفکر ، با هموطن این دانشمند صحبت میکردم، آنروز آن مرد دنیا دیده ای ایتالیائی که سنٌی بالاتر از 60 سال داشت ، سخنی بر زبان آورد ، جای دارد که با مشاهده وضع ایران امروز و شرایطی که ملت ایران زیر یک نظام جهل و استبداد ، بنام جمهوری اسلامی زندگی می کنند ، این سخنان را با هموطنان ام در میان بگذارم.

آن مرد ایتالیائی گفت : فکر نکنید که کلیسا ، دست از سبعیت و توحش خود بنام دفاع از دین دست کشیده است.اگر امروزجسارت نمی کند که دست به چنین جنایت ها در ایتالیا بزند ، بخاطر این است ،که ملت ایتالیا آگاه شده است وملت اجازه نمی دهد در ایتالیا کلیسا دست به چنین جنایت ها بزند، چنین کاری بکند،و گرنه همین امروز ، همین کلیسا ، در افریقا ، در آمریکای لاتین ، دست در دست دیکتاتور های نظامی جانی و فاسد کشورهای این مناطق گذاشته ، وبنام دین ،و مبارزه علیه کمونیست ها به معنی مبارزه علیه بی دینی ، بدترین جنایت ها را انجام می دهد !

بعد از گذشت 35 سال از آن تاریخ ، این سئوال را از همه هموطنان خود ، چه با دین ، چه بی دین ، چه روحا نی ، چه غیر روحانی ،می پرسم . کدام یک از ما ها باور می کردیم ، که روزی می رسد ، ما ایرانیان در زیر نظام « اسلام ناب محمدی » زندگی خواهیم کرد ، که انسان های مظلوم ، بی سلاح ،اسیرو در بند این حاکمان جنایتکاراسلام ناب محمدی آقای خمینی ، قبل از کشتن و دادن انواع شکنجه ها به آنها چه دختر وپسر تجاوزجنسی بکنند! آیا شما روحانیون حکومتی ، که حد اقل تاریخ عاشورا را می دانید ، کجا خوانده اید که قشون یزید ، به زنان و دختران حضرت حسین امام سوم شعیان بی حرمتی کرد؟(اشاره به نامه آقای مهدی کروبی ، به آقای علی اکبر رفسنجانی در رابطه با جنایات ایکه مدافعان اسلام ناب محمدی بر جوانان این مملکت روا داشتند) .

* * * * * *

وجدان ، به معنی خود آگاهی یا خود شناسی .

قبل از اینکه به این بحث فلسفی در باره وجدان به معنی خود آگاهی ، یا خود شناسی ،که در واقع جوهر انسانیت انسان است ،و این وجدان در مفاهیم مختلف با معنی مختلف در جامعه شناسی مورد استفاده قرار می گیرد ، چون :وجدان انسا نی –وجدان اجتماعی – وجدان طبقاتی – بپردازیم ، قبلأ لازم است با تکیه بر نوشته شخص خود آیت الله سید علی خامنه ای ،رهبر ولایت مطلقه فقیه مورد مطالعه قرار بدهیم

در یکی از سایت هامتعلق به حاکمیت استبداد دینی نظام حاکم در ایران (www.islamnab.ir) به مقاله ای برحورد کردم ، با عکس آیت الله سید علی خامنه ای ، در حالیکه کتابی دردست دارد ، مطالبی را در باره کتاب خوانی و خصوصأ علاقه ایشان به کتاب بینوایان اثر معروف ویکتور هوگو که از آن خیلی تعریف وتمجید می کند مشاهده کردم. لذا لازم دانستم نه تنها خوانندگان ایرانی را با اندیشه و برخوردرهبر نظام ولایت مطلقه ایرانیان امروز، آشنا بکنم ،و هم نشان بدهم که ایشان نه ویکتور هوگو را می شنا سند،ون چیزی از کتاب بینوایان درک کرده اند.برای اینکه ایشان اگر ویکتور هوگو رای می شناحتند و کتاب بینوایان را درک کرده بودند، نه وارد دستگاه حاکمیت نظام استبداد دینی می شدند، ونه در دوران خلافت اش ، ایران به نسبت جمعیت اش، اولین کشور اجرای اعدام در دنیا شناخته نمی شد.ویکتور هوگو ایمان به خدا داشت، ولی از تما م دستگاه کلیسا متنفر بود.ویکتور هوگو مخالف حکم اعدام بود . برای ویکتور هوگو وجدان انسان جوهر انسانیت انسان است، در صورتیکه بی وجدانی ، یعنی رذالت واستبداد ،ایدئولوژی حاکم در ولایت مطلقه فقیه است.

به نوشته های رهبر ولایت مطلق در باره رمان بینوایان ، ویکتور هوگو، و کتاب خوانی از زبان سایت اسلام ناب،ذکر شده در بالا نظری می اندازیم.

(...) در میان رمانهائی که(رهبر ) می خواند ، گاهی بعضی هایشان را بسیار می پسندد، مانند بعضی از نوشته های رومان رولان و جنگ وصلح تولستوی و نیز بعضی کار ها چنان شگفت زده اش می کرد ،که می پنداشت ارزش آن را دارد بار دیگر آن را بخواندو می خواند. مانند بینوایان ویکتور هوگو:

این بار امیرالموًنین ایران معاصر ولی مطلقه فقیه به عنوان ادیب و متخصص رمانتیسم قرن نوزدهم فرانسه ، به سخن می آید و چنین می فرماید:« به نظر من بینوایان ویکتور هو گو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است.من همه رمانهای طول تاریخ را نخوانده ام،شکی در آن نیست .اما من مقدار زیادی رمان خونده ام –که مربوط به حوادث قرنهای گوناگون هم هست.بعضی رمانهای خیلی قدیمی را هم خواند ه ام.مثلإ فرض کنید( مثلأ فرض کنید چه صیغه ایست؟ خواند ه اید یا نخوانده اید؟) امیر ارسلان هم خوانده ام .الف لیله وهزار یک شب را هم خوانده ام.وقتی نگاه می کنم به این رمانی که که ویکتور هوگو نوشته ، می بینم این چیزی است ، که اصلأ هیچکس بتواند بهتر از این بنویسد، یا نوشته باشد و معروف نباشد و مثل منی که در عالم رمان بوده ام این را ندیده باشم یا اسمش را نشنیده باشم....من می گویم بینوایان یک معجزه است در عا لم رمان نویسی در عا لم کتاب نویسی .واقعأ یک معجزه است...من به همه جوانها توصیه می کنم –نه حالا که دارم با شما صحبت می کنم- بار ها این را گفته ام زمانی که جوانها زیاد دور بر من می آمدند قبل از انقلاب بار ها گفته ام که بروید یک دور حتمأ بینوایان را بخوانید.این بینوایان کتاب جامعه شناسی است ،کتاب تاریخی است. کتاب انتفادی است کتاب الهی است کتاب محبت وعاطفه وعشق است (مرکز اسناد از سایت اسلام ناب)

(بخاطر این است که حضرت والا جامعه شناس هم هستید و مسائل جامعه را با کشت و کشتار گلوله و اعدام ،زندان و شکنجه وتجاوز به نوامیس این ملت حل می کنید!!!تأ کید از ما است).

سایت اسلام ناب به این دٌر افشانی ها از زبان امیر الموًنین ایران معاصر ولی مطلق فقیه ،ادامه می دهد و می نویسد:(...) با جدی تر شدن درسهای سطح حوزه از سرعت رومان خوانی کاست ، امٌا هرگز این ارتباط قطع نشد.امروز هم رهبر انقلاب در کنار همه کاری های بزرگ و حساسشان در اوقات فراغت از مطالعه رومانهای قابل اعتنا دریغ نمی کنند.خصوصأ رمانهائیکه با مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نوشته شده باشد، مورد توجه ایشان است .با این همه توصیه دارند :«خواندن رومان بصورت کنترل شده چیز خوبی است»

آقای خامنه ای می فرمایند:«خواندن رومان به صورت کنترل شده بوسیله مسئولین نظام جهل چیز خوبی است .واضافه می کند ...ومی فرماید (...) البته رمان مثل آبی که در خاک نرم نفوذ می کند و همه جا را می گیرد ، وقت را پر خواهد کرد.بشدت باید با این حالت مبارزه بشود.خواندن رومان به صورت کنترل شده .کنترل شده که می گویم به دو معنی است .یکی اینکه چه رومانی را بخوانیم ودیگر اینکه چقدر بخوانیم.(...)

رهبر ولایت مطلقه فقیه اینجا رسمآ به تاکید به جمله رمان کنترل شده ، به سانسور دولتی اشاره می کند ، که گریبانگیر نویسند گان وناشران ایران امروز است.در عین حال از این نوع «پریشان گوئی های های داهیانه » خوب می توان فهمید ، که حضرت ایشان نه محتوی فکری و نه پیام ویکتور هوگو را از لابلای اثر فنا ناپذیر این نویسنده فهمیده است و هم اینکه این نوع تعریف از خود که اهل کتاب و مطالعه بوده است نیز کاملأ خود نمائی بیش نیست . در زبان توده مردم فرانسه یک ضرب المثلی است ، که می گوید :«فرهنگ بمانند مربٌا است ، هر اندازه که طرف کم مربٌا داشته باشد ،بیشتر روی نان اش می مالد.*آقای علی خامنه ای این فضل فروشی کاذب را حتی به رخ وزیرسابق امور خارجه فرانسه ، آقای رولان دوما هم که در چهار چوب ماموریت رسمی خود به ایران آمده بود نیز می کشید.

در سوٌم و چهارم ماه مه 1991 رولان دوما وزیر امور خارجه وقت فرانسه برای پاره ای از مذاکرات دیپلماتیک به ایران آمده بود. در ملاقاتیکه رهبر نظام ولایت مطلقه همراه با آقای علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه سابق ایران و مشاور سیاسی فعلی آقای خامنه با رولان دوما داشتند، آقای خامنه ای از رولان دوما می پرسد :آقای دوما ، شما با داشتن نام خانوادگی دوما ، با نویسنده معروف قرن نوزدهم فرانسه نسبت فامیلی دارید؟رولان دوما در جواب می گوید : نه ، نام فامیلی دوما در فرانسه نام بسیار معمول و رایج است. البته هدف آقای خامنه نشان دادن به اصطلاح سطح گسترده فرهنگ و دانش خود ونوعی فضل نمائی بود که آری من الکساندر دوما را می شناسم ،و رمان های معروف آن نویسنده را خوانده ام ، و در همان هفته ، این بار آقای خامنه ای به عنوان امام جمعه تهران دوباره این فضل فروشی را در خطبه ها پیش از نماز پیش کشید واز ارزش ادبی و اخلاقی اثر معروف ویکتور هو گو، یعنی بینوایان مطالبی فرمودند

* * * * * * *

وجدان فردی و اجتماعی ویکتور هوگو در تقابل با وجدان فردی و اجتماعی آقای سید علی خامنه ای

(ادامه دارد).

*-La culture c’ est comme la confiture ,moins on en a plus on l’étale .

- ترجمه: فرهنگ بمانند مربا است ، هر آندازه که طرف کم مربا داشته باشد ، همان اندازه ، بیشتر به نان اش می مالد.

به عبارت دیگر آدم های کم فرهنگ بیشر فرهنگ و دانش کم اشا ن را به رخ این و آن می کشند.

اقتباس با ذکر نام نویسنده و سایت کاملأ آزاد است. پاریس 12اوت 2009.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.