رفتن به محتوای اصلی

دختر نوجوان یزیدیت از اسارت داعش فرار کرد
15.11.2014 - 18:27
برگردان:
راشل زرگریان

 

دختر نوجوان یزیدیت 15 ساله در ماه آگست گذشته در عراق بهمراهی دو تن از خواهرانش توسط اعضای داعش ربوده شدند. پس از اینکه از اسارت فرار کرد به تعدادی از وابستگان خود پیوست. او از وحشت حرف میزند. میگوید: مادرم بمن گفت: با آنها بروم که مرا نکشند.

 ילדים יזידים, ממתינים למזון ושתייה במחנה פליטים בדוחוק, עירק (רויטרס)

 کودکان یزیدیت در صف آوارگان منتظر غذا و آب هستند. (تصویز از رویترز)

این نوجوان در مصاحبه با "نیویورک تایمز" میگوید: همه دقایقی که من و دو خواهرم با هم بودیم, نتوانستم دست خواهر بزرگترم را که 19 ساله است رها کنم. "الف" یکی از بین هزاران دختر و زن یزیدیت است که درشمال عراق در اوایل آگست توسط اعضای دولت اسلامی ربوده شدند. او همچنین یکی از تعداد معدودی است که موفق به فرار شد. "الف" قصه ترور و وحشت را با خود آورده, میگوید: بسیاری از دختران فروخته میشوند وبه اجبار آنها را ازدواج میدهند. برخی از این اسیران به کشور سوریه وکشورهای دیگری که اعضای داعش در آنجا فعالیت دارند, فرستاده میشوند که با جنگجویان داعش ازدواج کنند.

 

יזידים שנמלטו מבתיהם בעיר גואר ממתינים במחסום לשוב לעיר, 18 באוגוסט (רויטרס)

 یزیدیتهائی که از خانه هایشان از شهر گوار فرار کردند که شاید به خانه هایشان برگردند از سه ماه گذشته (تصویز از رویترز)

ماجرای سخت و وحشتناکی که "الف" در سوم آگست گذرانده فراموش نشدنی است. در آن روز بسیاری از دختران و زنان  که همراه اعضای خانواده سوار ماشین شدند که به کوههای مقابل پناه ببرند وسط راه  توسط اعضای داعش متوقف شدند. در اینجا کودکان و دختران نوجوان وهمینطور پسران نوجوان وزنان جوان, همگی توسط داعشیها از بقیه اعضای خانواده جدا شدند. دخترانی که مجرد بودند به ترتیب وبطور فشرده وارد سه اتوبوس شدند. آنها را به شهر موصول بردند. "الف" میگوید: همه آن دقایق را فقط گریه کردم. دست هردو خواهرهایم را بسختی گرفته بودم. هنگامیکه به شهر موصول رسیدیم ما را به ساختمانی سه طبقه بردند. سپس اعضای داعش وارد شدند که بین دختران, همسر انتخاب کنند. برخی از مردان بیش از یک نفر را انتخاب کردند. در آغاز با کسی که مرا انتخاب کرد نمیخواستم بروم. اما پس از اینکه اسلحه اش را روی گلوی خواهر بزرگترم قرار داد, موافقت کردم.  خواهر کوچکترم که فقط 12 سال دارد با چشمان حیرت, حیرتی از ترس و وحشت صحنه را تماشا میکرد. احساس کردم که در آن لحظات او از هر نوع احساس خارج شده وبی تفاوت دیده میشد. این آخرین بار بود که او را دیدم. از سرنوشت او وخواهر بزرگترم هیچ اطلاعی ندارم.

"الف" اضافه میکند: پس از گذشت دو هفته هربار شاید هشت بار مرا به جاهای مختلف بردند. بیشتر اوقات نمیدانستم کجا هستم. اما یکروز متوجه شدم که وارد مرز سوریه شده ام. دریکی از همین جاها که اقامت داشتم دیدم چگونه اعضای "دولت اسلامی" برسر قیمت دختران اسیر, چانه میزنند. درست مثل بازار حراجی. در اینجا اکثر دخترها یازده ساله بودند که مجبورشان کرده بودند لباس اسلامی بتن کنند.

 

"الف" این دختر شجاع یزیدیت میگوید: بار اول همراه چند دختر دیگر سعی کردم فرار کنم اما شکست خوردم. پس از دستگیری, داعشیها مرا بعنوان رهبر باند مقصر شناختند وبشدت کتک خوردم ودر سلولی کوچک زندانی شدم. سپس یکی از اعضای داعش مرا آزاد کرد وبه خانه اش برد. او بمن گفت که با من ازدواج میکند. در آنجا چند دختر دیگر هم بودند. تهدید عروسی اجباری, مرا بفکر خودکشی انداخت. اما بخود گفتم شاید که دو باره فرار کنم.

دریکی از نیمه شبها "الف" با دختر نوجوان دیگری از راه پنجره کوچکی که به طرف حیاط خانه هدایت میشد فرار کردند. آنها راه تاریکتر را انتخاب کردند که کسی متوجه نشود. پس از راه طولانی در تاریکی شب, در دهکده ای خانه ای را دیدند. بطرف درخانه رفتند و آنرا بصدا در آوردند. جوانی عرب در را باز کرد و آنها را به خانه برد. فردای آنروز آن جوان عرب, آنها را به خانواده ای کرد در منطقه کردنشین سوریه برد. پس از گفتگو بین جوان عرب و خانواده کرد قرار شد که در مقابل سپردن هر دختر, 3700$ به او بدهند. در مصاحبه با "الف" سئوال شد که چرا آن جوان عرب زندگی خود را بخطر انداخت وشما را به خانواده محترم کرد سپرد؟ او میگوید: نمیدانم شاید که او به پول احتیاج داشت.

לוחמי דאעש בכובאני, 8 בספטמבר (רויטרס)

 اجنایت علیه بشریت  اعضای داعش در شهر کوبانی در سوریه (تصویز از رویترز)

خوشبختانه "الف" به تعدادی از فک و فامیلهای خود پیوست. اما متاسفانه پدر و مادرش و دوخواهرانش هنوز در اسارت بسر میبرند و هیچ اطلاعی از اینکه زنده هستند یا نه, در دست نیست. "الف" به فامیلهایش گفت: در ساعات روز حواس پرتی دارد و هنگام شب وحشت بر میگردد وبی نهایت دردناک است. طبق گزارش منتشر شده توسط دیده بان حقوق بشر "Human Rights Watch", غیرفعال کردن, ربودن, کشتار وسوء رفتار سیستماتیک که توسط داعشی ها در اقلیت یزیدیتها مرتکب شدند کاملا جنایتی علیه بشریت است. تاکنون بین 5000 تا 7000 یزدیت های بیگناه توسط دولت اسلامی ربوده شده اند. دنیا باید به کمک یزیدیت ها بشتابد.

15.11.2014

انتشار و یا کپی فقط با ذکر نام نویسنده و مترجم مجاز است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

راشل زرگریان
برگرفته از:
news.walla.co.il

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.