رفتن به محتوای اصلی

عدم جرم انگاری خشونت خانگی
24.11.2014 - 10:01

 

کانون شهروندی زنان: به «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان» نزدیک می شویم. در این روزها در تمام دنیا، خواهران مان به انواع و اقسام مختلف، مخالفت شان را با خشونت علیه زنان نشان می دهند. مطلب حاضر توسط شیما قوشه و به مناسبت «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان» به نگارش درآمده که آن را با عکسی از اعتراض اش به خشونت علیه زنان همراه کرده است. شما هم می توانید با انتشار تصاویر خود با موضوع «سِلفی های نه به خشونت علیه زنان» در وبلاگ و صفحات شخصی خود و یا ارسال آن برای ما، اعتراض خود را نسبت به خشونت ابراز کنید. پس هر جا هستیم با انتشار یک عکس، یا نوشتن یک روایت از قربانیان خشونت و با هر وسیله ممکن ، سکوت در مقابل خشونت علیه زنان را بشکنیم: 


عدم جرم انگاری خشونت خانگی

خشونت علیه زنان می تواند به شکل های مختلف و از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت اتفاق بیافتد.

یکی از شکل های مرسوم و تکرارشونده ی آن، «خشونت خانگی» است که توسط مردان خانواده نسبت به زن اعمال می شود و متاسفانه آمار بسیار بالایی دارد اما از طرف دیگر راه های پیگیری و مجازات عاملان آن بسیار سخت و طاقت فرساست به طوری که اغلب زنان عطای پیگیری حقوقی را به لقایش می بخشند.

عدم جرم انگاری «خشونت خانگی» یکی از دلایل این پیچیدگی است چرا که در صورت وقوع می بایست طبق قواعد عمومی جرایم و مجازات ها مورد رسیدگی قرار بگیرد و راه های اثبات آن، همان است که در قانون برای دیگر جرایم قید شده است؛ مثل اقرار، شهادت و غیره. در حالی که عموماً این جرایم در چهاردیواری خانه اتفاق می افتد و شاهدی برای آن وجود ندارد. 

بهترین راه برای کم کردن آمار این نوع جرایم، جرم انگاری دقیق و مشخص آن مانند جرم انگاری خاص «کودک آزاری» است و البته می بایست از لحاظ ثبوتی سهل گیرانه باشد. با این کار شاید بتوان از وقوع جرایم متعدد علیه زنان در خانه پیشگیری کرد و در عین حال، شخص خشونت ورز به دست عدالت سپرده شود.

امید است با تغییرات اساسی در ترکیب نمایندگان مجلس آینده و ورود زنان برابری طلب و مردانی که به زن به عنوان یک انسان برابر با خویش احترام می گذارند، شاهد تصویب قوانین حمایتی بیشتری نسبت به زنان باشیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
https://www.facebook.com/women.citizenship.center
کانون شهروندی زنان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.