رفتن به محتوای اصلی

صبح امروز: اعدام در ملأ عام به اتّهام اعمال غیر اخلاقی‌
27.11.2014 - 17:31

حقوق بشر ایران، ۶ آذر ماه ۱۳۹۲: به گزارش رسانه‌های رسمی‌ ایران بامداد امروز سه‌ نفر در شهر‌های مشهد و جغتای خراسان رضوی در ملا عام به دار آویخته شدند.

خبرگزاری فارس با گذاشتن تیتر “قاتل ۲۰ ساله”  از اعدام مردی خبر داد که توسط اولیای دم مورد بخشش قرار گرفته بود ولی‌ به اتّهام “ارتکاب اعمال غیر اخلاقی‌” صبح امروز در جقنای اعدام شد.

فارس نوشت: هدادستان جغتای علی اکبر رحیمی صبح امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با حکم این جوان اظهار کرد: به موجب حکم صادره از شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی که مورد تأیید شعبه یازدهم دیوان عالی کشور قرار گرفته است، آقای «م.ق» به اتهام قتل عمد به قصاص نفس و همچنین به جهت ارتکاب اعمال غیر اخلاقی محکوم به اعدام شد. دادستان جغتای افزود: با توجه به اینکه اولیای دم مقتول بر حسب رضایت‌نامه رسمی از قصاص نفس صرف نظر و رضایت خویش را اعلام کردند در ارتباط با این پرونده قرار موقوفی اجرا صادر شد و در نتیجه در ارتباط با مجازات اعدام به علت اعمال غیر اخلاقی، محکوم تقاضای عفو کرد که تقاضای وی در کمیسیون استان خراسان رضوی مردود شناخته شد و مورد مخالفت قرار گرفت.

خبرگزاری فارس به جزئیات اعمال غیر اخلاقی‌ اشاره‌ای نکرد اما سایت عصر ایران اتّهام این فرد را تجاوز به عنف اعلام کرد.

 

سایت عصر ایران نیز از اعدام دو نفر دیگر در ملأ عام در مشهد خبر داد. بنا به این گزارش این دو زندانی با نام های “علی – م” و “علی – ق” قبلاز دستگیری توسط نیروی انتظامی دست به جرم هایی نظیر شرارت ، سرقت به عنف، اوباش گری و قتل زده بودند و باعث اخلال در نظم عمومی ، رعب و وحشت مردم و سلب آسایش هموطنان شده بودند.

 

سازمان حقوق بشر ایران موج جدید اعدام‌ها در ایران را شدیداً محکوم کرد. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفت: جامعه جهانی‌ باید در قبال اعدام‌های بیرویه واکنش نشان دهند. علاوه بر غیر انسانی‌ بودن، این اعدام‌ها بر اساس اتهامات نا مشخص و دادرسی غیر عادلانه اجرا میشوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
سازمان حقوق بشر ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.