رفتن به محتوای اصلی

١۴ روز اعتصاب غذا: وضعیت وخیم زندانیان سیاسی معترض
03.12.2014 - 14:45

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از روز پنج‌شنبه ٢٩ آبان‌ماه 1393، دە‌ها زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به «انحلال بند زندانیان سیاسی» و نیز «فشارهای وارده از سوی وزارت اطلاعات بر زندانیان و خانواده‌هایشان» دست به اعتصاب غذا زدند و با گذشت ١۴ روز این اعتصاب غذا کماکان ادامه دارد.
«خدیجه افشاری» خواهر ۴ تن از این زندانیان کُرد در گفتگوی تلفنی با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «در این مدت اجازه ملاقات ندادند و دیروز هم حال علی یکی از برادرانم که در اعتصاب غذا است، خوب نبوده و هم‌اکنون در وضعیت وخیم جسمی به سر می‌برد.»
وی با اشاره به اینکه «علی افشاری» در هنگام بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته، هم‌اکنون یکی از دست‌هایش فلج شده است. افشاری بنا به گزارش پزشکی از ناحیه کتف پای چپ مورد اصابت یک گلوله و از ناحیه دست چپ، مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته و موجب شکستگی دست چپش شده و همچنین غضروف گردن راستش به دلیل اصابت گلوله درآمده و همین امر موجب تنگه نفسی وی شده است.
«علی افشاری» متولد ۱۳۵۹، به همراه برادرش «حبیب‌الله افشاری» متولد ۱۳۶۷، اهل روستای «گوگجلو حبیبله» از توابع شهر «مهاباد» هستند که چند سال گذشته از سوی دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اعدام محکوم شده‌اند. حکم صادره در دی‌ماه دو سال گذشته به آن‌ها در زندان ارومیه ابلاغ شد که سال پیش دیوان عالی کشور حکم اعدام این دو برادر را که خواستار تجدید نظر در حکم شده بودند را تایید کرد. همچنین دو برادر دیگر آن‌ها پیش‌تر به نام‌های «جعفر افشاری» و «ولی افشاری» به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان محکوم شدند و این چهار برادر هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برند.
این چهار برادر به همراه ٢۴ زندانی سیاسی دیگر، از چهارده روز پیش برای داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای غیرانسانی، دست به اعتصاب غذا زده‌اند. اکنون با گذشت ١۴ روز و وخامت حال چند تن از آن‌ها، این اعتصاب همچنان در جریان است. با طولانی‌تر شدن مدت اعتصاب غذا، تاکنون مسوولان این زندان جز تهدید اعتصاب کنندگان، به خواسته‌های آن‌ها پاسخی نداده‌اند.
زندان مرکزی ارومیه سومین زندان بزرگ در ایران محسوب می‌شود، و در بند ۱۲ این زندان حدود ۸۲ زندانی نگهداری می‌شوند که دست‌کم ۳۰ نفر از آن‌ها سیاسی هستند. همچنین تعداد دیگری از زندانیان سیاسی که حدود ۵۰ نفر تخمین زده می‌شوند، در بندهای ۱۵ گانه زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برند.
اعتصاب زندانیان سیاسی کُرد، در حالی وارد چهاردهمین روز خود می‌شوند که این زندانیان گفته‌اند که تا حصول کامل خواسته‌هایشان به اعتصاب ادامه خواهند.
رعایت اصل تفکیک جرایم، ایجاد بند ویژه زندانیان سیاسی و ممانعت از فشار و تهدید خانواده‌ها در بیرون، از مهم‌ترین مطالبات اعتصاب‌کنندگان در زندان دریای ارومیه است.
در آخرین مراجعه ماموران به بند ۱۲، مسولان زندان در موارد متعدد، این زندانیان و به خصوص زندانیان محکوم به اعدام را تهدید کرده‌اند که در صورتی که اعتصاب خود را خاتمه ندهند، احکام اعدامشان صددرصد اجرا خواهند شد.
لیست کامل این زندانیان و احکام آنان :
۱. علی افشاری (اعدام) ۲. جعفر افشاری (۵ سال) ۳. ولی افشاری (۵ سال) ۴. حبیب افشاری (اعدام) ۵. مصطفی داوودی (۱۰ سال) ۶. کیهان درویشی (۳ سال) ۷. شیرکو حسن‌پور (۵ سال) ۸. محمد عبداللهی (اعدام) ۹. خزر رسولی‌راد (۵ سال) ۱۰. سامان نسیم (اعدام) ۱۱. امیر ملادوست (۴ سال) ۱۲. سیروان نژاوی (اعدام) ۱۳. جعفر میرزایی (۶ ماه) ۱۴. ابراهیم رضاپور (اعدام) ۱۵. محمد عبدالبخت (۲ سال) ۱۶. عبدالله اصغری (۶ ماه) ۱۷. عرفات اصغری (۶ ماه) ۱۸. علی احمد سلیمان (اعدام) ۱۹. سیدسامی حسینی (اعدام) ۲۰. عبدالله حمودی (بلاتکلیف) ۲۱. احمد تمویی (۱۵ سال) ۲۲. عثمان مصطفی‌پور (۳۴ سال) ۲۳. بهروز آلخانی (اعدام) ۲۴. مصطفی علی احمد (۱۱ سال) ۲۵. یوسف کاکه‌ممی (۹ سال) ۲۶. سیدجمال محمدی (اعدام) ۲۷. علیرضا رسولی (۳ سال) ۲۸. شورش افشاری (۵ سال) و ۲۹. منصور آروند (اعدام) که وی چند روز پیش به زندان مهاباد تبعید شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.