رفتن به محتوای اصلی

ایده جوچه 주체사상 / راز «جوچه» اتصال به نقطه خارج از خود است
06.12.2014 - 23:32
 

 
این بحث در مورد ایده جوچه است که نخستین بار توسط کیم ایل سونگ بنیانگذار کره شمالی تدوین شده و در آن کشور حکم کتاب مقدس و آیه آسمانی دارد. «کیم ایل سونگ» که ۴۷ سال بر آن سرزمین حکومت کرد، اعلامیه معروفی دارد به نام 주체 جوچه (juche) که در سال ۱۹۵۵ در یک سخنرانی با مردم در میان گذاشت. عنوان سخنرانی وی این بود:
«از بین بردن دگماتیسم و فرمالیسم در کار ایدئولوژیک و استقرار جوچه»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با ایده جوچه «عصر جدید در توسعه تاریخ بشر» آغاز می‌شود
طبق این اعلامیه، ایدئولوژی‌ جوچه‌‌ انسان‌ را به‌ جای‌ اقتصاد، محور قرارمی‌دهد و روی‌ استقلال‌ تکیه‌ می‌کند.
کیم ایل سونگ گفته بود با ایده جوچه «عصر جدید در توسعه تاریخ بشر» آغاز می‌شود. جوچه یعنی اعتماد به نفس، یعنی استقلال. یعنی هیچکس جز خود من و دستهای من بار مرا بر نمی‌دارد.
ما باید خودمان از پس مشکلات خودمان برآییم. آمریکا دشمن ماست. شوروی و چین هم هر کدام به نوعی به بیراهه رفته‌اند. سرمایه ما ایده جوچه است. باید آنرا سرمشق قرار دهیم.
وی با بیان اینکه تاریخ بشر، تاریخ مبارزه است. (인류역사는 투쟁의 역사)
عنوان نمود که ایده جوچه با تاریخ مبارزه و پیکار توده ها برای دفاع از استقلال هم‌آهنگ است.
...
کم کم ایده جوچه که تلفیقى بود از مارکسیسم، ناسیونالیسم و اومانیسم، به مثابه یک انقلاب ایدئولوژیک و به‌عنوان یک نظام اندیشه‌اى طراحى و توسعه یافت و کیم ایل سونگ نقش تعیین کننده‌اى را که مارکسیسم براى ابراز تولید قائل است مردود شمرده، (و این نقش را) به انسان داد.
پس از آن قرار بر این شد که در کره شمالی، ایدئولوژى جوچه به‌عنوان یکى از متون درسی، در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس گردد، کتاب‌هاى گوناگونى درباره ان نوشته شود و آموزش آن در هر هفته یک روز براى همگان حکم یک وظیفه پیدا کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برج ۱۷۰ متری با ۲۵٬۵۵۰ بلوک
به مناسبت گرامیداشت تولد ۷۰ سالگی کیم ایل سونگ، در سال ۱۹۸۲ برج سنگى بسیار بلندى در مرکز شهر پیونگ یانگ ساخته و گشایش یافت که بر فراز آن مشعل ۲۰ مترى درخشانى به گونه‌اى نمادین نمایانگر پرتو افشانى ایدئولوژى جوچه بر سراسر جهان مى‌باشد.
ارتفاع این برج ۱۷۰ متر و شامل ۲۵٬۵۵۰ بلوک (۳۶۵×۷۰)، تعداد روزهای عمر کیم ایل سونگ و در واقع یک بلوک برای هر روز از زندگی رهبری است.
...
در قانون اساسی جدید کره شمالی، جوچه ایدئولوژی رهایی‌بخش اعلام شد. چه سرودها و ترانه‌ها که نساختند...
پس از آن هرگونه اشاره‌ای به ‌مارکسیسم-لنینیسم و کمونیسم (منهای اشاره به جوچه) از قانون اساسی حذف گردید. 
...
در تبلیغات حکومتی از انقلاب در ایدئولوژی صحبت شده و گفته می‌شود که جوچه، آنرا متبلور می‌کند و جوچه شیوه‌ای نوین برای زندگی مردم کره شمالی است. مردم ما در محیطی زندگی می‌کنند که همه‌جایش به رنگ جوچه‌است. آن‌چه می‌شنوند، می‌گویند، حس می‌کنند، می‌بویند و می‌بینند، همه از ایده‌های جوچه رنگ گرفته‌است. این را دشمنان ما نمی‌فهمند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
جوهر و مضمون جوچه
تبلیغات رسمی در کره شمالی حاکی از این است که برای دست یابی به جوهر جوچه و خروج از قبر و محدودیت‌های خویش، برای اینکه روزمره نو و تازه بشوید باید به این باور برسید که هرچه دارید از خلق و از رهبری است.
در جوچه ذوب بشوید و دستتان را به دست «رهبر عزیز» بدهید. با پاهای او حرکت کنید تا در راه نمانید. اینطور تک تک شما جاودان می‌شوید. دستگاه ارزشی تان تغئیر می‌کند و شعله ای خواهید بود همانند شعله بالای برج جوچه که هیچکس نمی‌تواند خاموشش کند.
راز «جوچه» اتصال شما به نقطه خارج از خودتان است. پس برای غلبه بر ترس و یاس و ناباوری خود را به رهبری بسپارید تا آسمان پر از زیبایی و ستاره باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
خورشید درخشان به رهبر کبیر دلالت می‌کند
در تبلیغات حکومتی از موسیقی جوچه هم صحبت می‌شود و اینکه وسیله ای مهم برای وحدت سیاسی و ایدئولوژیک است.
در کره شمالی موسیقی ارکستری با ترکیبی از سازهای غربی و سازهای نوعاً کره‌ای اجرا می‌شود تا موسیقی‌ای را «خلق کند» که بر محدودیت‌های بیان هنری در هریک از این دو جهان موسیقایی فائق آید.
در تالارها، خوانندگان معمولاً کنار نوازندگان می‌نشینند. بعضی موارد، همه تماشاچیان در آوازخوانی همراهی می‌کنند تا تأثیر وحدت را نشان بدهند. برای مثال همه ترانه آریرنگ 아리랑 را که مردم کره عموماً از حفظ هستند، با هم می‌خوانند. همچنین است آهنگ‌هایی که در تکریم رهبر عزیز کیم ایل سونگ تدوین شده‌اند.
برنامه‌های آموزنده با تصاویری از ایشان، گل‌ها، و خورشید درخشان (که به رهبر کبیر دلالت می‌کند) آراسته می‌شوند.
...
موسیقی به کنار، در تبلیغات حکومتی گفته می‌شود معماری و ادبیات هم بی تاثیر از ایده جوچه نیست. برای مثال در «تالار معرفت عالیه خلق» که در مرکز پایتخت واقع است نمای بیرونی این ساختمان، فرم‌های معماری کره‌ای سنتی را نمایش می‌دهد، در حالی که هم‌زمان ساختار بنا سادگی امروزین و بهره‌وری را در خود دارد.
در مطبوعات رسمی کره شمالی، بیشتر داستان‌ها، شرح‌حال‌ها، و شعرها با پیام‌های ایدئولوژیک و سیاسی و مدح و ثنای رهبری همراه است.
در کره شمالی لازم است کتاب‌ (داستان‌)های معینی را همه بخوانند تا در جلسه‌های «روز مطالعه» هر هفته در محل‌های کار درباره‌شان بحث شود. در این روز عملاً همه کارمندان و شهروندان دیگر لازم است که در جلسه‌های برنامه‌ریزی‌شده بحث که توسط واحدهای اجرایی و برای مردم برگزار می‌شود، شرکت کنند. اینها همه از کارکرد جوچه است.
از زمان درگذشت رهبر کبیر در ۱۹۹۴، محبوب‌ترین محصول ادبی در کشور ما (کره شمالی)، مجموعه «همراه با قرن» یعنی خاطرات کیم ایل سونگ، رهبر عزیز ماست.
این اثر هرشب به صورت‌های مختلفی در تلویزیون معرفی می‌شود؛ از جمله با تصویر بانویی که با لباس سنتی کره‌ای دارد این مجموعه‌ها را می‌خواند. دانشجویان و کارمندان مرتباً درگیر بررسی این مجموعه و تحلیل‌های دانشگاهی درباره ارزش‌های ادبی این اثر عظیم هستند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
ورزشکار باید با هدف افتخارآفرینی برای رهبری تمرین کند
جدا از موسیقی و معماری و ادبیات، ورزش هم نباید از ایده جوچه برکنار بماند. در همه ورزش‌ها، آن‌چه به آن روش جوچه خوانده می‌شود، به کار گرفته می‌شود. این روش تضمین می‌کند که در هرجور تمرین ورزشی، آمادگی روحی و ایدئولوژیک یک مولفه کلیدی است و شایستگی فیزیکی و مهارت‌های ورزشی کافی نیست. ورزشکار باید با هدف روشن افتخارآفرینی برای رهبری تمرین کند.
ورزشکار باید به تربیت ذهن هم به اندازه تربیت بدن اهمیت بدهد. چرا؟ چون بنا بر ایده جوچه فقط وقتی که ذهن و بدن در هم‌سازی و هارمونی باشند، می‌توان راز ورزش را فهمید. مفهوم هم‌سازی و هارمونی بین بدن و ذهن با چشم‌انداز کنفوسیوسی هم سازگار است؛ این آموزه کنفوسیوسی که «وقتی روح بر نفس فائق آید، چیزی نیست که نشود به‌اش رسید».
...
از تاثیر ایده جوچه در پزشکی و درمان بیماری های سخت هم صحبت شده‌است. گفته می‌شود که در کره شمالی هر بیمارستان هم به تجهیزات پزشکی غربی و هم به تجهیزات پزشکی شرقی مجهز ‌است و برنامه آموزشی دانش پزشکی شامل هردو می‌شود. یعنی این دو شیوه بیش از آن‌که جداجدا با هم سروکار پیدا کنند، در هم آمیخته شده‌اند. به «سنتز» جزئیات این دو دانش، پزشکی جوچه گفته می‌شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
ایده جوچه باعث شد بیماری‌ام درمان شود
در سخنان رهبری ادعا شده که پزشکی جوچه عامل اصلی رسیدن به «امید به زندگی» است. یک بیمار سرطانی معروف گفته بود، ایده جوچه باعث شد تا بیماری‌ام درمان شود.
وی «کیم هیونگ یو»، نماینده سابق کره شمالی در سازمان ملل بود که در سال ۱۹۹۷ بیمارستانی در نیویورک تشخیص داد سرطان ریه دارد، گروه پزشکی در نیویورک پیش‌بینی کرده بود که او ۶ماه بیشتر زنده نمی‌ماند.
ولی کیم هیونگ یو دو سال و نیم بعد در نوامبر ۱۹۹۹ در راس یک هیئت عالیرتبه از کره شمالی به آمریکا بازگشت و در یک کنفرانس خبری اعلام نمود:
دیگر حتی یک سلول سرطانی هم در بدن من نیست. وقتی دوسال و نیم پیش آمریکا را ترک می‌کردم، هیچ‌کس به بازگشتم فکر نمی‌کرد؛ ولی امروز به دلیل باور من به ایده جوچه و به لطف رهبر بزرگ رفیق کیم جونگ ایل위대한 령도자 김정일동지 زنده هستم. این‌ها همه به خاطر پزشکی جوچه‌، انقلاب در ایدئولوژی و ایده جوچه است.
ادعا می‌شود که در کره شمالی جنبه‌های دیگر زندگی مردم (رقص، روش‌های کشاورزی، لباس‌ها، و حتی مدل‌های آرایش مو) هم بی تاثیر از ایده جوچه نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
زمان با تولد کیم ایل سونگ آغاز می‌شود
ملموس‌ترین جنبه جوچه، معرفی‌ تقویم جدید در کره شمالی ‌است. که بر اساس آن، زمان با تولد کیم ایل سونگ آغاز می‌شود.
سالی که او متولد شد، ۱۹۱۲، اولین سال جوچه‌است. بنابراین امسال (سال ۲۰۱۴ میلادی)، صد و دومین سال جوچه محسوب می‌شود..
 این رفتار، به‌مانند استفاده از سال تولد عیسی مسیح به عنوان سال مبنا در تقویم‌های غربی است.
آیا واقعاً مردم کره شمالی‌ در جوّی زندگی می‌کنند که همه‌جایش به رنگ جوچه است؟ یعنی آن‌چه می‌شنوند، می‌گویند، حس می‌کنند، می‌بینند و می‌بویند، از ایده‌های جوچه و رهبری کیم ایل سونگ رنگ گرفته‌است؟
در این صورت، به منظور تصورکردن فرایند چنین اشباع‌سازی فرهنگی، باید چنین محیط و جوی را برای زندگی در زمینه یک انقطاع کامل از جهان بیرونی تجربه کند.
 
 
پانویس
کیم ایل سونگ اولین رهبر کره شمالی (از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴) بود. وی از جوانی به علت همجواربودن شبه جزیرهٔ کره با اتحاد جماهیر شوروی و تماس هایی که با چینی‌های طرفدار کمونیسم داشت، تحت تاثیر آنان قرار گرفت و به مبارزات مسلحانه علیه ارتش ژاپن روی آورد. سال ۱۹۳۵ به تأسیس ارتش آزادیبخش (ضد ژاپنی) اقدام کرد و در چندین عملیات به ژاپنی‌ها ضربه زد. ارتش ژاپن در صدد برآمد وی و همرزمانش را به تور بیاندازد اما بطور کامل موفق نشد. کیم ایل سونگ در سال ۱۹۴۰ راهی شوروی شد و در سال ۱۹۴۱ به ارتش سرخ پیوست.
...
پس از شکست ژاپن و اشغال قسمت شمالی کره توسط ارتش شوروی در سال ۱۹۴۵، کیم ایل سونگ دوباره به کره برگشت و توانست در سال ۱۹۴۸ «جمهوری دمکراتیک خلق کرهٔ شمالی» را تشکیل دهد و در سال ۱۹۴۹ به کمک استالین قدرت خود را توسعه بخشد. شبه جزیره کره میدان تاخت و تاز ارتشهای بیگانه شده بود و آمریکا نیر در آنجا دخالت می‌کرد.
در سال ۱۹۵۰ با انگیزه متحد کردن شبه جزیرهٔ کره به منطقهٔ جنوبی حمله کرد و توانست تا سئول پیش برود ولی با ورود ارتش ایالات متحده آمریکا به جنگ، کیم ایل سونگ مجبور به عقب نشینی شد و سرانجام در سال ۱۹۵۳ قرارداد آتش بس را پذیرفت و شبه جزیرهٔ کره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم گردید و مرز بین کره شمالی و کرهٔ جنوبی بسته شد.
وی در سن ۸۲ سالگی در سال ۱۹۹۴ در کرهٔ شمالی در گذشت. پس از وی فرزندش کیم جونگ ایل به رهبری کرهٔ شمالی برگزیده شد.
...
رهبر «نوین» کره شمالی در آوریل ۲۰۱۴ از یک مجسمه ساز چینی خواستند تا تندیس بنیانگذار کره شمالی ساخته شود، اما با قدی بلندتر از قد واقعی وی!
کیم ایل سونگ حدود ۱/۷۳ متر قد داشت اما پیکر وی با قد ۱/۸۹ متر ساخته شد و آن مجسمه‌ساز (ژانگ) لقب «هنرمند خلق» گرفت و گفته شد آن انسان خلاق جوهر و مضمون جوچه را گرفته است.
 
منابع
سخنرانی کیم ایل سونگ در دسامبر ۱۹۵۵ با عنوان:
«از بین بردن دگماتیسم و فرمالیسم در کار ایدئولوژیک و استقرار جوچه»
사상사업에서 교조주의와 형식주의를 퇴치하고 주체를 확립할 데 대하 

Mackerras, Colin: The ‚Juche‘ idea and the thought of Kim Il Sung,1985 

Brian Myers, "Ideology as Smokescreen: North Korea's Juche Though, 2008 

The International Institute of the Juche Idea 

...
آوای آغاز و پایان ویدیو 아리랑 آریرنگ / Arirang از زیباترین ترانه‌های کره‌ای است که به دوپاره شدن آن شبه جزیره زیبا اشاره دارد.
...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.