رفتن به محتوای اصلی

آتش زدن همزمان سه خوابگاه پناه جویان در آلمان
12.12.2014 - 12:39

پنجشنبه شب 11 دسامبر 2014 سه خوابگاه پناه جویان (خالی از سکنه) در نزدیکی شهر نورنبرگ در ایالت بایرن واقع در جنوب آلمان مورد حمله قرار گرفته و آتش زده شدند. بر روی دیوار یکی از ساختمان های یکی از این خوابگاه های پناه جویان در روستای کوچک "فورا- Vorra" شعاری بر علیه پناه جویان نوشته شده و علامت صلیب شکسته، علامت نازی ها در کنار آن دیده می شود.

ساختمان های به آتش کشیده در مراحل پایانی آمادگی و تعمیرات برای پذیرش پناه جویان جدید بوده و خالی از سکنه بودند. خسارت وارده حدود 700.000 یورو ارزیابی می شود. وزیر داخله ایالت بایرن این اقدام را محکوم کرده و گفته اجازه نمی دهیم که چنین اقداماتی به عزم ما برای کمک به پناه جویانی که از جنگ و خطر مرگ فرار کرده و در اینجا امنیت می خواهند آسیبی برساند. وی تاکید کرده که بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از خوابگاه های پناه جویان خواهد افزود و تمام امکانات خود برای شناسائی و دستگیری عاملین این اقدام را بکار خواهد گرفت.

شورای پناه جویان ایالت بایرن نیز خواهان آن شده تا در این مورد گروه های نئونازی زیر نظر قرار گرفته و در مورد دخالت آنها در این اقدام تحقیق شود. بویژه آنکه نشانه صلیب شکسته تردیدی در اینکه این اقدام از سوی نئونازی ها انجام شده، باقی نمی گذارد.

یکی از ساکنین روستای "فورا" می گوید، ما خودمان را برای خوش آمدگوئی به پناه جویان آماده می کردیم و خوشحال بودیم از اینکه آنها به زودی به اینجا خواهند آمد و حتی یک گروه کوچک برای حمایت از پناه جویان تشکیل داده بودیم.

رئیس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان نیز در این مورد گفت: در حالی که مردم آلمان برای حمایت از پناه جویان از خود آمادگی نشان می دهند، "حزب آلترناتیو برای آلمان- AFD" به جوسازی بر علیه پناه جویان دامن میزند و باید با آن مقابله شود.

افزایش شمار پناه جویان در آلمان

در حالی که در پایان سال 2013 نزدیک127 هزار نفر پناه جو در آلمان درخواست پناهندگی داده بودند، ارزیابی می شود این رقم در سال جاری میلادی از مرز 200.000 نفر نیز فراتر برود. به دلیل عدم مدیریت مقامات دولتی بسیاری از پناه جویان در خوابگاه های کوچک اسکان داده شده اند. خوابگاههائی که چند برابر ظرفیت خود پناه جو پذیرفته اند. در بسیاری از شهرها به دلیل کمبود جا، پناه جویان در چادر یا در سالن های ورزشی اسکان داده شده اند. وضعیت زیستی و بهداشتی پناه جویان در چنین شرایطی بسیار نامناسب و در مورادی غیر انسانی توصیف شده است. در چند ماه گذشته مقامات دولتی برای حل این مسئله شروع به چاره اندیشی کرده و در حال راه اندازی خوابگاه های جدیدی برای پناه جویان می باشند.

همزمان، گروه های دست راستی و ضد خارجی با برپائی تظاهرات و تجمعات منظم در گوشه و کنار آلمان خواهان جلوگیری از ورود پناه جویان بیشتر به آلمان بوده و حتی درخواست می کنند که  آنانی که از سال های قبل به آلمان آمده اند نیز باید برگردانده شوند.

نارضایتی عمومی نسبت به احزاب سیاسی در آلمان، بیکاری و نداشتن چشم انداز نسبت به آینده و نیز تصویر وحشتناکی که گروه های افراطی و تروریستی اسلامی به آن دامن می زنند، باعث شده تا بخشی از جامعه آلمان به شعارهای گروه های دست راستی توجه نشان داده و عامل وضعیت خراب خود را در آمدن پناه جویان یا حضور خارجیان در آلمان، بویژه از کشور های آفریقائی و مسلمان نشین ببینند. امری که واقعیت نداشته و تحقیقات و پژوهشهای مختلف نیز خلاف آن را نشان داده است. با این وجود دامن زدن به فضای ضدخارجی، به نئونازی ها امکان می دهد تا اهداف خود را پشت احزاب  راست محافظه کار مخفی کرده و به تشدید این وضع دامن بزنند. موضوعی که اکنون ماههاست به یکی از مباحث داغ سیاسی- اجتماعی در آلمان تبدیل شده است.

حنیف حیدرنژاد
12.12.2014
http://www.hanifhidarnejad.com


منابع:

In Bayern brennen geplante Flüchtlingsunterkünfte
http://www.welt.de/politik/deutschland/article135284816/In-Bayern-brennen-geplante-Fluechtlingsunterkuenfte.html?wtrid=socialmedia.socialflow....socialflow_facebook

Polizei vermutet rechtsradikale Täter
http://www.br.de/nachrichten/mittelfranken/inhalt/vorra-brand-fluechtlingsunterkunft-100.html

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.