رفتن به محتوای اصلی

مناظره چهارم؛ اتهام‌های کروبی و احمدی‌نژاد علیه یکدیگر
06.06.2009 - 14:45

چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد

۱۳۸۸/۰۳/۱۶

مناظره تلویزیونی مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد شنبه برگزار شد و دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اتهاماتی علیه یکدیگر مطرح کردند.

مهدی کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در این مناظره آغازگر بحث بود، در بخش نخست سخنان خود گفت: بنده هم از شخص احمدی‌نژاد انتقاد دارم و هم از نحوه اداره کشور.

وی با انتقاد از نحوه اداره امور توسط محمود احمدی‌نژاد گفت که از دو حالت خارج نیست، یا اینکه به ایشان اطلاعات نادرست داده می‌شود که موجب گمراهی ایشان می‌شود و یا اینکه آقای احمدی‌نژاد تمایل دارد که خلاف واقع سخن بگوید.

آقای کروبی در مورد انتقاداتی که از شخص آقای احمدی‌نژاد دارد، به موضوع ادعای رویت هاله نور اشاره کرد و افزود که زمانی که این موضوع را در مورد ایشان شنیدم باور نکردم تا زمانی که فیلم آن را ندیدم و از آقای جوادی آملی در این ارتباط سؤال نکردم.

وی گفت من در این مورد بسیار متأسف شدم چرا که موضوع به مسائل مذهبی بر می‌گشت. با این حال خوشبختانه آقای جوادی آملی برخورد خوبی با این موضوع داشت و با ذکر روایاتی از ائمه متذکر شد که نباید بچه یا حیوان را هم فریب داد.

آقای کروبی همچنین به ادعای طرح شده مبنی بر قصد ربودن رئیس جمهور در زمان سفر به عراق توسط نیروهای آمریکایی اشاره کرد و افزود که چگونه است کمی پس از طرح این موضوع آقای احمدی‌نژاد می‌گویند در میان نیروهای آمریکایی چنان تأثیری گذاشتم که حتی دستور بوش برای شکستن دیوار صوتی ایران را اطاعت نکردند.

محمود احمدی نژاد با جعلی خواندن نوار فیلم اظهارتش درباره «هاله نور» تصریح کرد بهتر است آمریکایی هایی درباره خبر دزدیدن وی اظهار نظر کنند نه آقای کروبی.

محمود احمدی نژاد سپس بحث درباره این مسایل را مهم ندانست و توضیحاتی در خصوص رشد اقتصادی در دوران ریاست جمهوری خود ارائه کرد.

محمود احمدی نژاد در مناظره با مهدی کروبی رفتاری متفاوت با مناظره با میرحسین موسوی در پیش گرفت. وی به رغم این که روز جمعه گفته بود که «افشاگری ادامه» می یابد، نام کسی را مطرح نکرد.

دولت اعتماد مردم را جلب کند

آقای کروبی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که دولت باید اعتماد مردم را جلب کند. وی تأکید کرد که من با آمار و ارقام سر و کار دارم و همه آمار و ارقامی که به دست ما می‌رسد مخالف گفته‌های شماست.

وی با اشاره به موضوع تورم گفت که در حالی که بانک مرکزی میزان تورم را ۲۵ درصد اعلام کرد شما به یک باره در دو روز پیش آن را ۱۴ درصد عنوان می‌کنید. در حالی که تورم با شکم مردم سر و کار دارد و مردم آن را می‌فهمند.

وی گفت در این موضوع کارشناسان باید گفت‌گو کنند و ببینند واقعیت چیست.

آقای کروبی گفت که من یک انقلابی و خط امامی هستم و مشکل اصلی امروز این است که خط انحرافی کجی که با امام مشکل داشت، امروز از شما حمایت می‌کند.

آقای کروبی همچنین از آقای احمدی‌نژاد سؤال کرد که به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی چرا از حقوق کسانی که رفع صلاحیت شدند حمایت نکردید.

وی گفت که در تعامل با مجلس کار را به جایی رساندید که رئیس مجلس گفت که صحبت‌های شما شبیه به طنز است.

آقای کروبی در ادامه به موضوع طرح نام مفسدان اقتصادی اشاره کرد و گفت اگر اطلاعاتی در این زمینه بوده باید در اختیار قوه قضائیه قرار می‌گرفت اما به نظر می‌رسد که این موضوع دستمایه راه‌اندازی یک جنگ روانی است.

آقای کروبی همچنین به موضوع اعطای وام ۴۰ میلیارد تومانی به صادق محصولی و همچنین موضوع یک هزار میلیارد دلار مورد اشاره دیوان محاسبات و موضع ۳۰۰ میلیارد تومان گم شده در زمان مدیریت آقای احمدی‌نژاد در شهرداری اشاره کرد و گغت که رئیس جمهور باید مسئول حفظ اموال مردم باشد.

آقای کروبی در این بخش از مناظره خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی این موارد شد و گفت که در صورتی که خلاف این گفته‌ها ثابت شود، وی از مردم عذرخواهی خواهد کرد.

وی از آقای احمدی‌نژاد هم دعوت کرد که در صورتی که معلوم شود آمار و ارقام ارائه شده از سوی او غلط است از مردم عذرخواهی کند.

محمود احمدی نژاد در واکنش به اظهارات مهدی کروبی گفت: شما آمار رسمی کشور را زیر سئوال می برید.

اقای احمدی نژاد سپس از مهدی کروبی پرسید: آقای کروبی چرا شهرام جزایری به شما سیصد میلیون پول داد.

کروبی: الگوی مدیریت جهانی خود را توضیح دهید

آقای کروبی همچنین در بخش پایانی سخنان خود به برخی از رویه‌های سیاست خارجی محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و از جمله مقایسه نامه‌های بی‌پاسخ رئیس جمهور ایران به برخی از سران کشورهای جهان با نامه آیت‌الله خمینی به میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق را نادرست خواند.

وی به طرح ایده مدیریت جهانی از سوی احمدی‌نژاد هم انتقاد کرد و از وی خواست در مورد الگوی مدیریتی که مدعی است صد کشور جهان از ما آن را خواسته‌اند توضیح دهد.

مهدی کروبی در بخش ديگری از اين مناظره گفت: آقای احمدی نژاد می خواسته است ۷۰۰ ميليون دلار به فردی بدهد، ولی رهبری جلوی اين اقدام را گرفته اند.

هرچند هويت اين فرد در اين مناظره مشخص نشد، ولی محمود احمدی نژاد از مهدی کروبی خواست تا مستندات خود را در اين باره منتشر کند.

مناظره تلويزيونی مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد که چهارمین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم است، از شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران پخش شد.

در جريان مناظره روز چهارشنبه آقای احمدی‌نژاد، غلامحسين کرباسچی، شهردار سابق تهران و مشاور کروبی، را به سوءاستفاده از موقعيت خود متهم کرده بود. با این حال وی در این مناظره از طرح مسائل حاشیه‌ای در مورد همراهان آقای کروبی احتراز کرد و عمده حملات خود به آقای کروبی را بر موضوع کمک مالی شهرام جزایری به وی متمرکز کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.