رفتن به محتوای اصلی

گفت‌وگوی منتشر نشده با آیت‌الله منتظری؛ رئیس ساواک برای خمینی پیغام داده بود
20.12.2014 - 11:14

آقای منتظری در این مصاحبه تلویزیونی که در دی ماه ۱۳۸۵ توسط خبرنگاری بریتانیایی انجام شده می‌گوید که سپهبد ناصر مقدم، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) از طریق او سه پیام برای آیت‌الله خمینی که در پاریس به سر می‌برد، فرستاد.

بررسی شرایط دیدار شاپور بختیار با آیت الله خمینی، پیشنهاد دادن علی خامنه‌ای برای عضویت در شورای انقلاب و سپس امامت جمعه تهران، گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی، جنگ ایران و عراق، ماجرای مک فارلین و اعدام برادر دامادش از جمله موضوعاتی است که آیت الله منتظری درباره آنها در این مصاحبه صحبت می‌کند.

او در این مصاحبه که نسخه کامل آن برای نخستین بار از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش شد می‌گوید که درست پیش از سفرش به پاریس برای دیدار با آیت الله خمینی، سپهبد مقدم از طریق رئیس ساواک قم به او پیغام داده که قصد دارد با او ملاقات کند.

آیت الله منتظری می‌گوید که در پاسخ گفته شب پیش از سفرش در منزل آیت الله مرتضی مطهری خواهد بود و اگر آقای مقدم می‌خواهد با او دیدار کند، به آنجا بیاید.

در این ملاقات سه نفره سپهبد مقدم پیامی سه‌گانه از طریق آقای منتظری برای آیت الله خمینی می‌فرستد.

به گفته آیت الله منتظری این پیام سه گانه به شرح زیر بوده است:

"۱. ایشان (آیت الله خمینی) دستور داده اند [کارکنان] شرکت نفت اعتصاب کنند و نفت استخراج نشود. فردا زمستان می شود و [مردم در] دهات ایران و جاهای دور از سرما تلف می شوند‫. پس ایشان دستور بدهند اقلا به اندازه مصرف داخلی نفت و گاز تولید بشود.

۲. ما (حکومت پهلوی) از کمونیست‌ها خاطره‌های سوء داریم‫. ایشان سعی کنند که کمونیست‌‎ها را به [اطراف] خود راه ندهند‫.

۳. شما روحانیون پول‌ها و وجوهات را تقسیم بین افراد می‌کنید که به نظر ما (حکومت پهلوی) اشتباه است‫. شما با این پول می‌توانید کارخانه های تولیدی در کشور احداث کنید و آن وقت از درآمدش به طلاب وجوهات بدهید که در ضمن کارخانه ها در کشور زیاد بشود، تولیدات صنعتی زیاد و کشور آباد بشود‫."

آقای منتظری می‌گوید: "بعد که من پاریس رفتم پیغام [رئیس ساواک را] گفتم‫. ایشان (آیت الله خمینی) تعجب کرد گفت عجب. تیمسار مقدم این جور نظر داد؟ گفتم بله‫. همان وقت ایشان به دکتر (ابراهیم) یزدی گفت به مهندس (مهدی) بازرگان تلفن کنند که بروند شرکت نفت را در اختیار بگیرند و به اندازه مصرف داخلی تولید بشود‫ و مهندس بازرگان هم گویا با آقای (اکبر) هاشمی (رفسنجانی) رفته بودند خوزستان و این کارها را انجام داده بودند‫."

سپهبد ناصر مقدم که چندماه پیش از انقلاب به ریاست ساواک رسیده بود بلافاصله پس از انقلاب دستگیر و در فروردین ۱۳۵۸ اعدام شد.

آیت الله منتظری در بخش‌هایی دیگری از این مصاحبه ۳۶ دقیقه‌ای به نکات دیگری از وقایع انقلاب ایران و سال‌های نخستین پس از استقرار جمهوری اسلامی اشاره می‌کند.

آیت الله حسینعلی منتظری که از مراجع تقلید شیعیان بود، پس از انقلاب ایران به عنوان جانشین رهبری برگزیده شد اما در سال ۱۳۶۸ به حکم آیت الله خمینی از این سمت برکنار شد.

او پس از برکناری از این مقام و درگذشت آیت الله خمینی بارها نسبت به حکومت ایران و اختیارات فراقانونی آیت الله خامنه‌ای انتقاد کرد و نهایتا از سال ۱۳۷۶ به مدت پنج سال در حصر خانگی به سر برد.

آیت الله منتظری که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از حامیان معترضان به نتیجه انتخابات بود، در ۲۹ آذر همان سال در ۸۷ سالگی درگذشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.