رفتن به محتوای اصلی

آرزوی اندکی شهامت واعوجاج آقای توکلی!
23.03.2011 - 21:54

کیا نوش توکلی

جناب «روز» گرامی ...بگذار خیلی خودمونی داستان این فیلم را برایت بنویسم روزی کنترل ماهواره را می چرخاندم و بطور اتفاق روی کانالی مکث کردم که قائم مقامی در باره رضا شاه سخن می گفت. او کاملا یکسویه به تعریف و تمجید در باره رضا خان می گفت وکلمه ای در باره دزدی و چپاول اموال مردم ایران و راجع به دوران سیاه رضاخان چیزی نگفت .

آری در باره شش الي هفت هزار روستا که رضا خان با زور به تملک خود در آورد .... «دستور قتل میرزاده عشقی را داده بود و فرمان مرگ فرخی یزدی را در زندان صادر کرده و قاتل تفنگچی برای ترور ملک الشعراء بهار به مجلس فرستاده بوده است»

رضا خان برای تضمین قدرت مطلق خود، روزنامه‌های مستقل را بست، مصونیت پارلمانی را از نمایندگان گرفت و مهمتر از آن، احزاب سیاسی را از بین برد. حزب تجدد که صادقانه از رضاشاه حمایت کرده بود، نخست جای خود را به حزب ایران نو و سپس حزب ترقی – سازمانی به تقلید از حزب فاشیست موسولینی و حزب جمهوریخواه آتاترک – داد. ولی همین حزب ترقی نیز به زودی به گمان اینکه اندیشه‌های خطرناک جمهوریخواهانه دارد برچیده شد... از کار های بسیار نادرست او کشف اجباری حجاب بود ...از سوی دیگر رضا شاه با بدست آوردن قدرت بلامنازع، اصلاحاتی اجتماعی مدرنی را آغاز کرد..... امنیت کشور ، بنای راه اهن سراسری ، دانشگاه تهران، تاسیس دادگستری و....ویا بعبارتی پایه گذار ایران ظاهرا مدرن شد ...

دو روز از این صحبت های قائم مقامی گذشته بود که ... ویدئو فیلمی بدستم رسید که عنوانش «رضا شاه سردار ویرانسازی ایران» بود ...بازش کردم و متوجه شدم اقتباسی از کتاب مجد است و در ان اطلاعاتی بود که بنظر امد می شود با توضیحی درسایت درج کنم ..ولی من تیتر را از حالت «حکمی» بشکل «سئوالی» و با علامت تعجب «رضا شاه سردار نوسازی ویا ویران سازی ایران؟!»

در آوردم تنها اشتباه من توجه نکردن به تاریخی بود که گویند زن فیلم در باره «کاهش جمعیت ایران در سال 1914 بیست میلیون نفر بود و چهار سال بعد جمعیت 20 میلیونی ایران بر اثر گرسنگی و... به 11 میلیون نفر در سال 1911 کاهش پیدا می کند » که این مربطو به دوران حکومت رضا شاه نبود در مورد اینکه در یک قلم رضا شاه در« ان تاریخ» حدود 200 میلیون دلار در بانک های خارجی و 50 میلیون دلار در بانک های ایران در حساب شخصی خودداشت » مجد با ارائه اسناد امریکایی طرح می کند ...طبیعتا کارشناسان تاریخ می توانند در باره صحت و سقم ادعا های اقای مجد نظر بدهند . بهر حال برایم جای کوچکترین شک و شبهه ای نمانده است که دوران پهلوی اول در دو سطح قابل ارزیابی است .....سازندگی بهمراه دزدی ، چپاول مال و ثروت مردم و دیکتارتوی خشن از سوی رضا شاه...

روز

آرزوی اندکی شهامت واعوجاج آقای توکلی

گفتگو با محمدقلي مجد در باره کتاب رضا شاه!

آقای توکلی عزیز! من واقعا درک نمی کنم که اصرار من و دیگر کامنت گذاران بر شفاف گذاری چه ربطی به تحمیل "خودسانسوری" به سایت ایران گلوبال دارد؟! شما یا واقعا متوجه مفهوم سؤال من در رابطه با مسئولیت خودتان (انتساب ویران سازی ایران با رضاشاه) نمی شوید، یا می شوید و می خواهید با استفاده از ترفندهای کهنه برایران بلوک سوسیالیستی خاک در چشم خوانندگان بپاشید. دوست عزیز! باور کنید هر کس از شما سند و مدرک بخواهد سلطنت طلب نیست (و تازه اگر هم باشد کارش جرم نیست). باز هم از شما می پرسم: ایران 1299 را با ایران 1320 در کنار هم بگذارید، با هم مقایسه کنید و بفرمائید ویران سازی رضا شاه شامل کدام موارد وادی و معنوی می شد؟ آیا فکر نمی کنید اینهمه پیچ و تاب زدنهای شما درست برای فرار از پاسخگویی به همین یک سؤال است؟ شاد باشید!

کیا نوش توکلی

جناب دکترآریوس در کامنتان مرا خانم خواندید ؛ برایتان نوشتم که بنده خانم نیستم ولی شما بالای کامنت اینجانب ،باز هم تکرار کردید و برایم جای شکی باقی نماند که شما عمدا بنده را خانم صدا می کنید در واقع شما می خواستید که به خیال خود هم مقام زن را پست نشان د هید و هم یک توهنی به خیال خود به من کرده باشید از این رو کامنت شما را حذف کردم .

دکترآریوس

آقای کیانوش توکلی، ازاشتباهم(پسوند نوش معمولا برای نام دختران منظور میگردد)متاسفم. اما چرا کامنت مرا چند بار حذف کردید؟ درآن ازبیست میلیون نفر بودن جمعیت ایران در سال 1914 و چهار سال بعد جمعیت 20 میلیونی ایران بر اثر گرسنگی وقحطی به 11 میلیون نفر در سال 1911 کاهش پیدا کردنش در زمان قاجارها اتفاق افتاده بودوعدم رابطه آن ی بارضاشاه نوشته بودم. رضاشاه ده سال بعد ازآن در سال 1921سردار سپه شد و 1923 به نخست وزیری رسید. اوجمهوری خواه بود اما مرتجعین اسلامی اورا در سال 1925 شاه کردند.

غارت آثار باستانی ایران هم در دوره و زمان قاجاریه بوقوع پیوست، ناصرالدین شاه ونوه هایش آب سیاه بد بو(نفت) وپاره سنگ های بیابانهای(آثار باستانی) ایرانرا در مقابل سکه های طلابه اروپائیها میبخشید، نه اینکه دروغگوئی آنرا به رضا شاه نسبت دهد. بلکه رضاشاه موزه ایران باستان را ساخت وباقیمانده آنهارا برای حفظ ونگهداری به آنجا منتقل کرد. کتاب دکتر محمد قلی مجد یک قضاوت بیطرفانه نیست، بلکه بدون اینکه اشاره ای به خدمات رضاشاهبشود، سراسرزشت وبدگوئی ازرضاشاه است. ما امروز میدانیم دوران رضاشاه وپسرش باتمام عیب وایرادهایش دگرگونی های مثبت وفراوانی در عرصه دانش، فرهنگ، هنر،اخلاق، امنیت، آزادی وعدالت اجتماعی را بوجود آورد. در مقابل حکومت آیت الله ها جهشی منفی وبازگشتی ژرف به بربریت وسعی دربرقرار نمورن قوانین اعراب پابرهنه بیابانگرد درعرصه سياست، فرهنگ، اخلاق و رفتارهای اجتماعی وتخریب هویت ایرانیست.

شاد باشید

کیا نوش توکلی

دوستان گرامی _ متاسفانه فرصت چندانی برای پاسخگویی به پرسش تک تک کامنت نویس ها را در اختیار ندارم .واقیعیت این است که روزانه حدود 20 تا 30 مطلب نوشتاری ویا شنیداری در ایران گلوبال درج می شود و معمولا در زیر هر مقاله ای با رنگ برجسته ای می نویسیم که پاسخگو نویسنده است و نه «مطلب گذار »با این وجود نوشته ای در باره رضا شاه را اینجانب کاملا آگانه انتخاب کردم و از انتشار آن دفاع می کنم چرا که بررسی زندگی شاهان پهلوی که امروز خود را بعنوان یک الترناتیو در مقابل جمهوری اسلامی طرح می کنند تنها یک موضوع تاریخی نیست که بشود از آن چشم پوشید .

سایت ایران گلوبال وظیفه خود می داند شرایطی را فراهم آورد که احزاب و جریانات سیاسی که خود را بعنوان الترناتیو جمهوری اسلامی طرح می کنند مورد بحث و بررسی عادلانه قرار گیرند و قادر باشند که از خود در این سایت دفاع کنند ...ایران گلوبال تا کنون چپ ها ، اتحاد جمهوریخواهان ملی ، لائیک ، سلطنت طلبان، مجاهدین خلق جنبش سبز ، احزاب و سازمانهای اتنیکی و... را مورد بازنگری قرار داده وگروه اینترنتی ما تا کنون صد ها جلسه گفت گوی بر قرار کرده است ..حالا اینکه طرفداران سلطنت از ما می خواهند که در مورد آنان دست به خود سانسور بزنیم ....این سیاست ایران گلوبال است که به هیج حزب و سازمان و جریان سیاسی وابسته نیست و هیج توصیه ای را برای خود سانسوری را نمی پذیرد . شایان ذکر است که ایران گلوبال تنها سایت جمهوریخواه است که از ابتدای تاسیس خود تا کنون هیج تبعیضی ما بین نویسندگان سلطنت طلب و جمهوری خواه قایل نشد و ما تا کنون صد ها مقاله ، ویدئو متعلق به سلطنت طلبان را انتشار دادیم و اتفاقا این سنت شکنی از طرف ایران گلوبال موجب شد که دیگر سایت های جمهوریخواه راه ایران گلوبال را در پیش گرفتند و نویسندگان مشروطه خواهان و سلطنت طلب را از لیست بایکوت سایت خود خارج ساختند ..ما به این خط مشی ضد سانسور ادامه خواهیم . موفق باشید

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.