رفتن به محتوای اصلی

از واقعگرایی اجتماعی تا خیالپردازی هنری
19.02.2009 - 19:57

کالوینو،نویسنده سیاسی و متعهد ایتالیایی بین سالهای 1985-1923 زندگی نمود.وی درکوبا بدنیاآمد. کالو ینو ، بعداز تحصیل ِ علوم کشاورزی،دررشته فلسفه وادبیات دکتراگرفت.درزمان جنگ جهانی دوم او به جنبش پارتیزانی ضدفاشیسم پرداخت وبعداز جنگ، مدتی منتقد ادبی وناشرکتاب بود.اوازمیانه دهه 60 ساکن فرانسه شد وازاعضای محفل روشنگری رونالد بارت گردید.اودرپاریس با نظریه های ساختارگرایی,علمی و زبانشناسی آشناشد وسالها عضو نویسندگان تجربه گرای اکسپریمنتل فرانسه بود.

Italo Calvino 1923- 1985

ایتالو کالوینو

از واقعگرایی اجتماعی تا خیالپردازی هنری .

هیچ نویسنده ایتالیایی چون ایتالو کالوینو درنیمه دوم قرن بیست به موضوعات زمان خود نپرداخت. اوبین سالهای 1956-1943 عضوحزب کمونیست کشورخودبود ولی بحران ایدئولوژیک استالینیسم در سال 1957 واشغال مجارستان ازطریق شوروی موجب شدند که او حزب کمونیست ایتالیا راترک کند.درسال 1952 وی خبرنگار یک روزنامه ایتالیایی درمسکوبود.جدایی اوازحزب کمونیست مترادف با جدایی اوازتئوری ادبی مارکسیستی وازسبک ادبی واقعگرایی اجتماعی- وجانبداری از روش خیالپردازی هنری بود.اوسرانجام اعتقادی عمیق نسبت به قدرت عناصرخیالپردازی درادبیات یافت.منقدین ادبی مینویسند بعدازاینکه ناقوس دین وایدئولوژی سکوت کرد،جهان خیالپردازی ادبی وهنری آغازگردید.ایتالو کالوینو ازجمله نویسندگان مترقی ومردمی ادبیات کشوراش بود.امروزه اشاره میشود که هیچ نویسنده پست مدرنی مانند او برای رنسانس ادبیات عامیانه،قصه نویسی،وافسانه سرایی کوشش ننمود.

به کوشش او،خیالپردازی، سبک جدید رمان نویسی غرب درنیمه دوم قرن بیست گردید.اودرخیالپردازی ادبی شاگرد بورخس است.روانشناسان مدعی هستند که اززمان دوره پیش ازباستان تاکنون بازی وبازیگوشی درتحول فرهنگی انسان نقش مهمی داشته اند.درزمان او جدیت تلخ ایدئواوژیک که میان رمان رئالیستی وادبیات اکسپریمنتل بود،اهمیت خودراازدست داد.اودر دهه های 50 و60 قرن گذشته نوعی بازی قلمی جدید رمان نویسی خیالپردازی راطرح نمود که موجب بازگشت از نظریه نئورئالیسم شد.بازی باسبک روایت وبازی با کنجکاوی خوانند،نه تنها نقشی آزادی بخش برای نویسنده پست مدرن داشت بلکه دردههارمان ،خود خواننده قهرمان داستان گردید.بازی نوشتاری اوباعث شد که اویکی از نویسندگان آوانگاردغرب نیزبحساب آید وهیچگاه تسلیم دگمهای فکری وهنری حاکم نگردد.وی میگفت که برای خلق یک ادبیات سرگرم کننده؛ولی روشنفکری،نویسنده بایداز طرح نظرات فلسفی،انتقادی و اجتماعی خودداری کند.6 تز تئوریک اودرزمینه نویسندگی شامل: آسانی،سرعت،دقت،روشنی،تنوع،فشرده گی وچندبعدی بودن،هستند.بازی اودررمان نویسی حاوی:خیالپردازی،واقعگرایی،اروتیک،سرگرمی،وگاهی ابتذال،بود.درمیانه دهه 80 قرن بیست او میگفت که ما درعصر ادبیات باردارومستعد هستیم.

درآنزمان نقش رمان درآن بود که تئوریهای گوناگون رمان نویسی را مورد آزمایش وتجربه قراردهد. شخصیت های داستانی، دیگرانسان های معمولی نبودند بلکه افرادی تاریخی، جهانی ویافلکی. ایتالو کالوینو درپایان در خط روشنگری فرانسوی مینوشت ویکی ازپیگیران روشنگری غرب شد.اودربعضی ازآثارش علاقه خاصی به طرح موضوعات علمی ،فنی و علوم طبیعی نشان داد.

کالوینو،نویسنده سیاسی و مسئول ایتالیایی بین سالهای 1985-1923 زندگی نمود.وی درکوبا بدنیاآمده بود چون پدرش آنزمان مهندس کشاورزی درکوبابود.پدرومادر وی هردو دارای تحصیلات دانشگاهی بودند.کالوینو،خودبعداز تحصیل علوم کشاورزی،دررشته فلسفه وادبیات دکتراگرفت.درزمان جنگ جهانی دوم او به جنبش پارتیزانی ضدفاشیسم پرداخت وبعداز جنگ، مدتی منتقد ادبی وناشرکتاب بود.اوازمیانه دهه 60 ساکن فرانسه شد وازاعضای محفل روشنگری رونالد بارت گردید.اودرپاریس با نظریه های ساختارگرایی,علمی و زبانشناسی آشناشد وسالها عضو نویسندگان تجربه گرای اکسپریمنتل فرانسه بود.

ازجمله آثاراو: خانزاده روی درخت،یک مسافردرشب زمستانی،جایی که عنکبوت ها لانه میکنند،اجدادمان،یک روز مامورانتخاباتی،جنگ ترکها، مورچه آرژانتینی،شهرهای مستور،تصادف سرنوشتهادریک قصر،ماجرای یک خواننده ادبی،زیرآفتاب سبز،6پیشنهادادبی برای هزاره بعدی،کتابهای دیگران،قصه های ایتالیایی،و شوالیه ای وجود نداشت، می باشند.اولین اثراویعنی "جایی که عنکبوتها لانه میکنند"توصیف سرنوشت یک گروه پارتیزان باکمک طنزوافسانه است. در این رمان اوازسبک نئورئالیسم بسوی سبک قصه گویی وخیالپردازی واکسپریمنتل میرود.غالب رمانهای خیالی اوبین سالهای 1970-1950 نوشته شدند.داستانهای کوتاه آغازین او تحولات جنگ پارتیزانی درحین جنگ جهانی دوم هستند.

گرچه آثاراوبه غالب زبانهای دنیاترجمه شده اند،تنوع آثارش باعث شد که نتوان اورابه یک مکتب ادبی خاص نسبت داد.اودرآثارش خواهان هماهنگی وسازش انسان با:خود،طبیعت،وهمنوعان، است ودرآثارش غیرازپرسشهای روشنفکری به فلسفه زبان نیز می پردازد و میگوید، ادبیات بدون ایندو فعالیتی پوچ و بی معنی است.

اوگرچه تحت تاثیرادبیات فولکلوریک وعامیانه است،جنبه های ادبیات آوانگارد نیزدرآثارش مشاهده میشوند.وی می نویسد که وظیفه روشنگری عناصر روایتی درداستانسرایی است.اودرآثاردوران جوانی اش،خشونت وبربریت جنگ و فاشیسم رانشان داد.وی بااعتراف به اصول عصرروشنگری قرن 18 علیه عقل گریزی مدرن بورژوایی موضع میگیرد. غیرازرمانهای خیالی وداستانهای نئورئالیستی ، وی به گردآوری عناصر قصه گویی وافسانه سرایی نیزپرداخت ودرآثارش به ترکیب انگیزههای ادبیات ماجراجویی کلاسیک باعناصرقصه گویی فرهنگ عامیانه می پردازد.دریکی از آثارش قهرمان داستان دررابطه باعصرروشنگری غرب به مکاتبه با: دیدرو،ولتیر،وناپائون میپردازد.غیرازآن درآثاراو میتوان شاهد روح فکری رمانتیک و دوره باروک،اتوپی ونظم عصرروشنگری وجهانی شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.