رفتن به محتوای اصلی

بررسی آلودگی هوای تهران در جلسه غیر علنی مجلس
27.01.2015 - 11:29

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «کمال الدین پیرموذن» روز سه شنبه در نشست خبری با توضیح جلسه دیروز فراکسیون محیط زیست مجلس با شهردار تهران، افزود: محمد رضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست از اقدامات قالیباف در مسایل زیست محیطی تشکر کرد و از وی خواست تا تغییری جدی در الگوی فضای شهر تهران ایجاد شود.
وی با بیان این که در این جلسه خشک شدن و قطع چنارها در شهر تهران بخصوص توسط مغازه دارهای خیابان های اصلی ایجاد شده است، ادامه داد: در این جلسه درباره حمل و نقل عمومی، ساخت وسازهای بی رویه، آموزش مردم و استفاده آن ها از فرهنگ شهروندی و مشارکتشان در مسایل زیست محیطی مطرح و مورد مطالبه فراکسیون قرار گرفت.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست از دیگر موضوعات مطرح شده را بررسی جدی معاینه فنی خودروها، حذف خودروهای دودزا و بها دادن به محیط زیست شهری از ناحیه شهرداران به خصوص درباره تصفیه خانه های حاشیه شهر تهران عنوان و اضافه کرد: برای شهر پردیس حدود 300 هزار نفر سکنه پیش بینی شده اما امروز بیش از یک میلیون نفر در این شهر اسکان داده شده اند، در صورتی که هیچ تصفیه خانه ای نیز برای حل مشکل آب شرب این منطقه پیش بینی نشده است.
پیرموذن در ادامه به اظهارات و پاسخ های قالیباف در مورد مسایل مطرح شده اشاره کرد و گفت: براساس اظهارات شهردار تهران تدوین برنامه جامع مدیریت زیستی و توسعه ناپایدار تهران اجرا شده است.
وی افزود: شهردار تهران چالش اصلی این شهر را آلودگی هوا و صوتی عنوان کرد و گفت که در توسعه پایدار تهران به موضوعات تاثیر گذار مانند مسایل اجتماعی و توسعه فرهنگ ترافیک توجه شده و این شهرداری در صدد حل آلودگی هوای تهران است اما باید دستگاه های دیگر نیز در این زمینه همکاری کنند.
این نماینده مجلس با بیان این که قالیباف برخی آمارها و گزارشات بعضی از سایت ها و خبرگزاری ها درباره قطع درختان بوستان مادر را تکذیب کرد، به نقل از وی گفت: دولت و وزرات راه و شهرسازی به هیچ عنوان باشهرداری تهران همکاری ندارد و در سال گذشته فقط 35 مصوبه در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران تهیه شده است.
وی به دیگر سخنان قالیباف اشاره کرد و افزود: تا پایان دولت هشتم 30 تا 35 درصد بودجه شهرداری را دولت تامین می کرد اما از زمان دولت نهم این میزان به کمتر از 3 درصد رسیده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نقل از قالیباف اظهار داشت که 75 درصد عامل آلودگی هوای تهران خودروها هستند و سهم کارخانجات در آلودگی هوا فقط 25 درصد است؛ حدود 95 درصد آبیاری فضای شهر تهران نیز قطره ای است.
پیرموذن با اشاره به این که قالیباف روز گذشته اظهار داشت که زمانی که شهردار تهران شد سرانه فضای سبز تهران 9 متر مربع بود اما امروز به 15.5 متر مربع رسیده و با اجرای طرح کمربندی فضای سبز تهران به 23 متر مکعب خواهد رسید، خاطرنشان کرد: وی از وزیر نفت برای تامین سوخت سالم تشکر کرد اما سوخت داخلی را یورو 2 دانست و گفت که خودروهای داخلی کماکان استاندارد نیستند.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس به نقل از قالیباف ادامه داد: 600 هزار خانه در تهران خالی است و شهرداری می تواند بدون صدور پروانه ساختمانی تهران را اداره کند.
وی با اشاره به دیگر اظهارات شهردار تهران تصریح کرد: 23 درصد جمعیت تهران در یک درصد این شهر ساکن شده اند اما با توجه به این که رشد جمعیت تهران منفی است اما در حوالی شهر مثل پردیس، شهریار و فردیس تعداد جمعیت رو به افزایش بوده و اگر جلوی این کار گرفته نشود مشکلات زیادی را در آینده برای تهران ایجاد خواهد کرد.
پیرموذن گفت: قالیباف همچنین خواستار همکاری بیشتر قوه قضاییه برای برخورد با قطع کنندگان درختان و چناران در تهران شد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: قالیباف گفت که سیستم سوزاندن زباله به زودی در کهریزک افتتاح می شود که 70 درصد زباله های سوخته شده به انرژی و 30 درصد نیز به کود تبدیل خواهد شد.
پیرموذن اضافه کرد: شهردار تهران گفت که قراردادی برای برقی کردن موتورسیکلت ها با وزارت نفت امضا شده اما هنوز دولت در این زمینه نظر خود را اعلام نکرده است.
پیرموذن اظهار داشت: 23 کیلومتر مترو در تهران احداث شده و شهرداری تهران بنابر اظهارات قالیباف نیازمند فوری گشایش ال سی جهت خرید واگن مترو برای این خطوط است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: قالیباف از این که 72 درصد بودجه شهرداری توسعه ای و 28 درصد جاری است ابراز خرسندی کرد و قرار شد در جلسه غیر علنی به لحاظ تاثیر گذاری آلودگی هوا در زندگی انسان ها، گزارشی از این وضعیت به مجلس شواری اسلامی ارایه دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایرنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.