رفتن به محتوای اصلی

اطلاعیه ۲ اسفند روز جهانی بزرگداشت زبان مادری
14.02.2015 - 13:25

به نام خدای بزرگ

ملت تورک آزربایجان

ضمن تبریک ۲ اسفند روز جهانی بزرگداشت زبان مادری به اطلاع می رساند؛ زبان مادری زبان دغدغه‌ها، آرزوها، افکار و اندیشه‌ها، شعر و ادبیات، هنر زیستن و زندگی کردن و ابزار تعالی روح و جان انسان است. حق تحصیل به زبان مادری نیز جزو حقوق اولیه انسان می‌باشد و جلوگیری از اشاعه زبان مادری طبق مفاد مندرج در منشور تمام سازمان‌های حقوق بشری به عنوان فرهنگ کشی و بخشی از نسل کشی به شمار می‌آید. هیچ ملتی در ابعاد مادی و معنوی رشد و توسعه ننموده است مگر در سایه غنای زبان مادری خود. در بحث معرفتی زبان مادری عبارت است از فرهنگ، هویت، تاریخ و تمدن یک ملت که در روند تاریخ از طریق ادبیات، فلسفه و کتابت غنا یافته و توسعه پیدا می‌کند. زبان مادری در بعد زیبایی شناختی، عینیت یافتن روح با عظمت انسان و در بعد فلسفی، نوع اندیشیدن و نگاه به جهان اطراف و از نظر تاریخی حافظ ذخایر فرهنگی و تمدنی یک ملت به شمار می‌رود. با نگاهی به تاریخ تمدن بشری، می‌توان رشد فرهنگ‌ها و تمدن ها را در سایه غنای فرهنگی که بخشی از زبان مادری است مشاهده نمود. ابراز احساسات، زیبایی‌های زندگی، عشق به وطن و دوست داشتن نوع بشر تنها و تنها با زبان مادری تجلی می‌یابد. ملتی که به اجبار به زبانی غیر از زبان مادری خود می‌اندیشد، می‌نویسد و می‌خواند هرگز نمی‌تواند ذخایر مادی و معنوی موجود در فرهنگ و تمدن خود را حفظ نموده و پرورش دهد. چنین ملتی به مرور مجد و عظمت تاریخی خود را به بوته فراموشی سپرده و بنده تاریخ و فرهنگ بیگانه می‌شود.

حاکمیت راسیست مذهبی به غلط علاوه بر اینکه حق اساسی، اولیه و اجتناب ناپذیر تحصیل و رسمیت یافتن زبان مادری را از ملت تورک آزربایجان دریغ می‌نماید و از تدریس زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها جلوگیری می‌کند، با اعمال سیاست‌های راسیستی و با نشان دادن زبان فارسی به عنوان زبان برتر، کمر همت به نابودی اصیل‌ترین و غنی‌ترین زبان، تورکی- به عنوان تنها زبانی که بیشترین متکلم در کشور را دارد- بسته است. لازم به یاد آوری است که تحصیل به زبان مادری حق مشروع ملت تورک آزربایجان است و حکومت ملزم به رعایت این حق می‌باشد. ما ملت تورک آزربایجان حاکمیت را ملزم به احقاق تمام حقوق حقه خود و در راس آن حق داشتن تحصیل به زبان مادری خود خواهیم نمود و تا آنروز از پای نخواهیم نشست. تاریخ گواه است حاکمیت پهلوی ملت ما را قتل عام کرد، کتاب‌های تورکی ما را آتش زد، زبان فارسی را به اجبار در مدارس به کودکان ما تحمیل نمود و به جای دیوان عرفا و شعرای تورک زبان همچون فضولی، نسیمی و … شاهنامه فردوسی را – که بدترین توهین‌ها را به ملت تورک نموده- تدریس نمود تا هویت، تاریخ، زبان و گذشته ما را نابود نماید اما زهی خیال باطل. آزربایجان همچون کوهی استوار پا بر جاست و پهلوی نیست تا نابود گردد. جمهوری اسلامی نیز سیرت باطل سلف خود را می‌پیماید گویی از تاریخ پند نگرفته است. عمال حکومتی و دشمنان آزربایجان بدانند، ملت تورک آزربایجان با عزمی راسخ، قامتی استوار، و اراده‌ای فولادین دشمنان آزربایجان را به زانو در خواهد آورد. چرا که این جبر تاریخ است. ما پیروز خواهیم شد چون حق با ماست. زنده باد آزربایجان، زنده باد زبان تورکی و زنده باد آزادی.

حرکت دموکراتیک ملی آزربایجان جنوبی

متن تورکی اعلامیه:

اولو تانرینین آدیلا

آزربایجانین بویوک تورک میللتینه اسفند آیینین ایکیسینی دونیا آنا دیلی گونو یعنی انسانین انسان اولماغی هابئله یئنیدن دوغولماسی و اصیل آنلامدا هویت گونو اولاراق گوز آیدینلیغی وئره رک سونولور؛

ائستئتیکا سویلمینده انسانین کونلو گئن اولدوغونو، فلسفه باخیمیندان ایسه دوشونجه‌نی گوسترن دیل دیر. هر میللتین ادبیاتی اونون آنا دیلی ایله چیچکله نیر، گلیشمیش توپلوم ایسه آنا دیلین اساسیندا اولوشموش فلسفه و ادبیات ایله آرایا گلیر. آنا دیلده دانیشیب و دوشونمه ین میللت کونلونون بویوکلویونو میراث اولاراق گلجه‌یه پای وئره بیلمه‌یه‌رک کولتورونو و تمدنونو اولوشدوروب چیچکلندیرنمز. دیل میللتین کیملیگی، اوته‌گی هابئله ذاتی تمدنو اولاراق تاریخ سورجینده یالنیز ادبیات و فلسفه ایله قورونوب، بارینیب و گلجه‌یه پای وئریلر.

آنا دیلی دغدغه لرین، ایستک لرین، دوشنجه نین، خیالین، شعرین و یاشامین یئتنک ادبیاتی و اولوشماق ابزاری دیر. آنا دیلده دانیشیق و ائیتیم انسانین بیرینجی حقی ساییلیر و بونون قاباغینی آلماق بوتون بشر حق لرینی قورویان اورگانلارین منشورلاری اساسیندا سویو و کولتورو آرادان آپارماق آنلامیندادیرچون هئچ بیر میللت آنا دیلی سیز مادی و معنوی اولاراق گلیشمز. تاسف ایله مذهبی راسیست حاکیمییتی اوخوللارردا و بیلیم یوردلاریندا گونئی آزربایجان تورکلرینه آنا دیللرینده ائیتیمین قاباغینی آلمیش و فارس دیلینی رسمی و یوکسک دیل گوسترمک ایله بو بویوک میللتی آرادان آپارماغی باشلامیش نییه کی بیر میللتین انا دیلینی و ادبیاتینی اولدورمکله او میللتی آرادان قالدیریب چاپیب-تالاماق ممکن دیر. پهلوی حاکیمییتی تورکون زنگین کیتابلارینی یاندیریب و اوخوللاردا آنا دیلده دانیشیب هابئله ائیتیم آلماغین قاباغینی آلیب و فارس دیلینین آزربایجان اوخوللاریندا ائیتیم و رسمی دیل ائتمک ایله تورکون کولتورونو، تاریخینی و کیملیگینی آرادان قالدیرماق دوشونجه سینی قویموش، بو دوشونجه نین آردی اولاراق اسلام جمهوریتی ده دیکتاتورلوک دوشونجه سی و تک فرهنگ لیک سیاستی ایله تورکون دیلینین آرادان قالدیرماق سوره جینه دوام ائدیر.

آنا دیلده ائیتیم گونئی آزربایجان میللتینین ایستگی یوخ اونون مشروع حقی دیر. راسیست فارس حاکیمییتی ده بو حقی گورمه مزدیکدن گلیرسه گونئی آزربایجانین بویوک تورک میللتی فارس راسیست حاکمییتینی بوتون حق لرینی آلماق اوزللیکله آنا دیلینده ائیتیم زوروندا قویاجاقدیر.

یاشاسین تورک میلتی، یاشاسین آزادلیق، یاشاسین آزربایجان

گونئی آزربایجان دموکراتیک میللی حرکتی

منبع: تبریز سسی
http://www.tebrizsesi.com/yeni/yazi/17468

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
کامنتهای ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.