رفتن به محتوای اصلی

کامیل همتی با حکم دادگاه انقلاب، "جلب" و با پرداخت جریمه آزاد شد
14.02.2015 - 15:23

این فعال مریوانی درباره قتل‌های بهار 93 در مریوان پیگیری مداومی داشته است

کامیل همتی فعال حقوق زنان و کودکان امروز شنبه 25 بهمن‌ماه، با حکم دادگاه انقلاب مریوان "جلب" و پس از ساعاتی بازداشت، با پرداخت جریمه مالی آزاد شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کامیل همتی فعال مریوانی ٣٥ ساله، امروز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به اتهام نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی و مقامات مسوول از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و در پی صدور حکم جلب از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مریوان، دستگیر شده و پس از چند ساعت، با پرداخت جریمه نقدی آزاد شد. وی در خردادماه سال جاری دادگاهی شده و حکم بدوی صادر و در شهریورماه امسال در دادگاه تجدیدنظر حکم قطعیت یافت.
گفته شده این جریمه در پی محکومیت به دلیل پیگیری‌ قتل‌های مشکوک بهار 93 در مریوان و همچنین انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک از سوی وی پرداخت شده است.
این فعال حقوق زنان و کودکان اهل مریوان، امروز در صفحه شخصی فیس‌بوکی خود نوشته: «امروز بعد از گذشت نزدیک به یک سال از خودکشی‌های بهار ۹۳ و در پی پیگیری بنده به نمایندگی اتحادیه‌ها و انجمن‌های شهر مریوان از طریق درخواست به فرمانداری و فرماندهی انتظامی مریوان، جهت پاسخگویی به مردم و روشن شدن قضایا که همان وقت منجر به دستگیری بنده شد، از طریق پلیس فتا به دادسرای مریوان منتقل شدم و آنجا از طریق قاضی خضرلو، به عنوان متهم به تشویش اذهان عمومی و مقامات رسمی از طریق سامانه رایانه تفهیم اتهام و با قرار وثیقه موقتا آزاد شدم.»
این فعال مریوانی با اشاره به اینکه امروز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1393، به دلیل مشکلات شخصی، بعد از صدور حکم نهایی مجبور به پرداخت جریمه مالی شده نوشته است: «طی چند ساعت بازداشت، با کمک مالی گرفتن از چند تن از دوستان به صورت قرض و پرداخت جریمه، زندان بزرگ را بر زندان مرکزی شهرستان مریوان ترجیح دادم و مثلا آزاد شدم.»
کامیل همتی کارشناس علوم اجتماعی از دانشگاە بهشتی تهران بوده و در سال‌های اخیر در حوزە حقوق زنان و کودکان فعال بوده است.
این فعال مریوانی بار اول در روز دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه 1385، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد می‌شود. وی دومین بار همزمان با سفر خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به کردستان در اردیبهشت‌ماه 1388، در شهرستان سروآباد دستگیر و بە ستاد خبری مریوان منتقل شد. پس از اتمام سفر خامنەای، و پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 آزاد شد.
این فعال مریوانی، در 15 اردیبهشت‌ماه 1393، بە دلیل پیگیری قتل‌های مشکوک و زنجیره‌ای مریوان، از سوی نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و سپس با تامین قرار وثیقە از زندان آزاد شد.
یک منبع مطلع از وضعیت این فعال مریوانی به کمپین گفت: «همان زمان بعد از پیگیری‌ها جهت جلوگیری از تشویش و دلهره مردم نسبت به آن خودکشی‌ها به عنوان قتل‌هایی زنجیره‌ای، کامیل چند جلسه‌ای با مسوولان شهر داشته که از طریق فیس بوک به اطلاع مردم رسانده و مسوولان نیز وادار به استفاده از تریبون نماز جمعه شدند که بعد از آن به شیوه‌ای نامناسب و از طریق بالا رفتن از دیوار منزل وی و رفتار نامناسب پیش چشم همسایه‌ها، برخی از وسایل شخصی وی ضبط شده و سپس ماموران امنیتی به منزل برادر وی نیز مراجعه کرده و پس از ایجاد ناراحتی و تهدید و ارعاب آنان، برادرش را به عنوان گروگان به آگاهی نیروی انتظامی برده تا کامیل همتی خود را معرفی کند. این در حالی بوده که کامیل در سفر بودە و در شهر مریوان حضور نداشته بود.»
این فعال مریوانی پیش‌تر چندین بار از طریق تلفن و پیام‌های تهدیدآمیز فیس‌بوکی، از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات تحت فشار و تهدید قرار گرفته بود.
کامیل همتی هم‌اکنون در شهر مریوان تحت نظارت امنیتی بوده و هر لحظه امکان بازداشت و طرح اتهام‌های انتسابی برای این فعال مریوانی وجود دارد.
شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ - ۱۴ فوریه ۲۰۱۵

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.