رفتن به محتوای اصلی

ما مخالف اعدام هستیم
14.02.2015 - 22:33
نامه زندانیان سیاسی گوهردشت,اوین و ارومیه به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در محکومیت اعدام سامان نسیم

سامان نسیم، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام است و گفته شده ۳۰ بهمن‌ماه حکم اعدام او اجرا خواهد شد. جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج طی نامه‌ای به احمد شهید گفته‌اند: «ما درخواست رسیدگی و محکومیت این عمل غیر انسانی را داریم.»
به گزارش كمپين دفاع از زندانيان سياسى و مدني ، جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج در بخشی از نامه‌شان به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران نوشته‌اند: «ما جهت محکوم کردن حکم غیر انسانی اعدام، برای نجات جان این هم‌وطن کُرد، از گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل آقای احمد شهید و همه مراجع بین‌المللی درخواست رسیدگی و محکومیت این عمل غیر انسانی را داریم.»
سامان نسیم ۲۶ تیرماه ۱۳۹۰، در ۱۷ سالگی به اتهام ارتباط با پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، دستگیر و سپس در دادگاه مهاباد به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده و او درخواست اعاده دادرسی داده، اما خودش در نامه‌ای می‌گوید هنوز نتیجه این درخواست معلوم نیست و به دلیل قطعی بودن حکم هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.
براساس آئین دادرسی کیفری موجود در ایران، سامان نسیم به دلیل این‌که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده، باید در دادگاه کودکان محاکمه می‌شد و نه در دادگاه‌های انقلاب. سازمان عفو بین‌الملل نیز به این موضوع اعتراض کرده است.
عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه، در بیانیه‌هایی از حکومت اسلامی ایران خواستند تا هرچه سریع‌تر اجرای حکم اعدام سامان نسیم را لغو کند و پرونده این زندانی سیاسی را مورد بازبینی قرار دهد.

«ماشین اعدام این حکومت بی‌رحم و مخالف حقوق بشر و همه ارزش‌های دموکراتیک و انسانی، پر شتاب کار می‌کند و به طور متوسط روزانه حدود 3 نفر را به کام خود می‌بلعد و معدوم می‌کند به گونه‌ای که نسبت به لحاظ جمعیت ایران شماره‌ی اول در بین همه‌ی کشورهای جهان است، اما به لحاظ آزادی بیان، در ردیف 173 می‌باشد! روزی نیست که به بهانه‌های گوناگون، احکام اعدام در دادگاه‌های غیرقانونی صادر نشود و هر روز بر تعداد زندانیان اعدامی افزوده می‌شود و شوربختانه، طناب‌های دار، روزبه‌روز ضخیم‌تر بافته می‌شود.
اینک قرعه به نام «سامان نسیم» یک هم‌میهن کُرد زده شد تا به کام این هیولای انسان‌کُش درآید و این در حالی است که مطابق ادعای خودشان این جوان در زمان ارتکاب به جرم، زیر 18 سال بوده که به لحاظ قوانین حقوقی و بین‌المللی، کودک به حساب می‌آمده و بر کودک نمی‌توان مجازات مالایطاق تحمل کرد. البته این نیرنگ‌باز همه‌ی تاریخ، همچون اصحاب بست، که روز شنبه‌ها که ماهیگیری را حرام دانسته بودند، در روزهای شنبه ماهی‌ها را به برکه‌ها محصور می‌کردند و روزهای یکشنبه به صید آنها می‌پرداختند. کودک 15، 16 و بلکه 13 و 14 سال را در زندان محصور می‌کنند تا به سن 18 سالگی برسد و سپس آن را اعدام می‌کند! به راستی بر ما ملت ایران شرم‌آور است که هر روز شاهد چنین قانون‌شکنی‌ها و چنین خشونت‌ها و چنین کشتاری هستیم، و هیچ مرجع تظلم‌خواهی هم وجود ندارد، شرم‌آورتر اما بر حکومتی است که ریحانه‌ها و سامان‌ها را اعدام می‌کند و حقوقدان‌ها و روزنامه‌نگاران وابسته‌اش که از خون همین ملت مکیده و زندگی ننگین خود را ادامه می‌دهد، اعلام می‌دارند که طرفداران حقوق بشر از ریحانه حمایت نکرده بودند، خانواده‌ی مقتول لج‌بازی نکرده و رضایت می‌داد! اما نمی‌گویند که حکم و حاکم و زندانیان و معدوم کننده و طناب باف و طناب دار، همین حکومت است و نه خانواده‌ی قربانی.
ما امضاکنندگان این نامه جهت محکوم کردن حکم غیر انسانی اعدام، برای نجات جان این هم‌وطن کُرد، از گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل آقای احمد شهید و همه مراجع بین‌المللی درخواست رسیدگی و محکومیت این عمل غیر انسانی را داریم.»

امضاکنندگان زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج, اوین و ارومیه به ترتیب حروف:
ابوالقاسم فولادوند
اسدالله هادی
افشین حیرتیان
ایرج حاتمی
پیروز منصوری
حسن فتحعلی آشتیانی
حشمت‌الله طبرزدی
خالد حردانی
رضا اکبری‌منفرد
زانیار مرادی
سعید شیرزاد
سعید ماسوری
شاهرخ زمانی
صالح کهندل
عبدالرضا قنبری
علی‌رضا فراهانی
فرید آزموده
کریم معروف عزیز
مجید اسدی
محمد جراحی
میثاق یزدان‌نژاد

جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ - ۱۳ فوریه ۲۰۱۵

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ص فیسبوکی Do Not Execute SAMAN NASIM - سامان نسیم را اعدام نکنید

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.