رفتن به محتوای اصلی

مناقشه اتمی و حرص و جوش نتانیاهو
15.02.2015 - 00:22

 

 
 
«اگر کوهی از زاویه‌های دید مختلف به شکل‌های متفاوت نمودار می‌شود، این بدان معنا نیست که کوه از لحاظ عینی اصلاً فاقد شکل است یا شکل‌های نامحدودی دارد...»
تاریخ چیست، ادوارد هالِت کار Edward Hallett Carr
 
بخش نخست این مطلب شامل توضیحات کوتاهی در مورد فناوری هسته‌ای است که با توجه به مناقشه اتمی (میان ایران و گروه پنج به علاوه یک)، آشنایی نسبی با آن ضرورت دارد.
گروه ۵+۱، از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) + آلمان تشکیل شده‌است.
...
بخش دوم به واکنش آقای نتانیاهو و «مُحبّان» و همفکران ایشان (در قبال گفتگوی جاری و مسائل مربوط به ایران) اختصاص دارد. 
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر کسی بر طینت خود می‌تند
برخلاف گذشته که اهل دانش و فضل می‌توانستند زندگی درونی فرهنگ‌ها را دگرگون سازند، حالا جنگ افروزان و رمالّان مدرن، با منبرهای الکترونیک و ژورنالیسم مبتذل سیاسی این حوزه را اشغال کرده و عالم و آدم را مَچَل کرده‌اند.
این ژورنالیسم مبتذل که در بسیاری از مواقع از دانش سیاسی تهی‌ست، بر وقایع اتفاقیه گرد و خاک می‌پاشد و ما را سر کار می‌گذارد، با این حال می‌توان از کنار هم نهادن رویدادها و تأمل در آن، تا حدودی از تفاسیر مسلط و رسمی رها شد و پس پرده‌ها را هم دید و دریافت «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی»
البته به وقایع اتفاقیه، هر کسی از زاویه دید خودش می‌نگرد.
کلٌّ یعْمَلُ عَلَى شَاکلَتِهِ (هر کسی بر طینت خود می‌تند)
...
در پی مذاکره قدرت‌های بین‌المللی با ایران، بر سر برنامه اتمی این کشور، همه کسانیکه تقابل نظامی غرب با جمهوری اسلامی را به نفع خویش می‌بینند، به تپ و لپ افتاده‌، شش دانگ حواس‌ خود را جمع کرده‌اند مبادا مناقشه‌ای که ۱۲ سال است ادامه دارد ختم به «خیر» گردد و سر آنان بی کلاه بماند. چنین کسانی نه فقط در تل آویو و ریاض و واشنگتن، بلکه در تهران و قم و اورسورواز هم چشم به راه تقابل نظامی یا تحریم‌های بیشترند و برای آن «آتش تهیه» می‌ریزند. 
مدعیان صاحب اختیاری جهان که به دروغ از حقوق بشر و دموکراسی دم می‌زنند و، کسانیکه با آنان هم‌سفره و هم‌کاسه می‌شوند، همچنین مرتجعینی که از پستان دین شیر دنیا می‌دوشند، جز به منفعت خویش نمی‌اندیشند و خیر مردم ما را نمی‌خواهند.
...
«جان بوئنر» رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده که دوست نزدیک بنیامین «بی‌بی» نتانیاهو בִּנְיָמִין "ביבי" נְתַנְיָהוּ است از ایشان دعوت نموده تا در کنگره آمریکا «درباره خطرات ایران و اسلام رادیکال» سخنرانی کند
...
نتانیاهو و دوستانش در عمل آب به آسیاب رژیم حاکم بر میهنمان می‌ریزند. رژیمی که ایران، خاک پاک ایزدی را در حصار ظلمت خویش گرفته و به لب پرتگاه برده‌است.
بعد از اشاره کلی به فناوری هسته‌ای و کلید واژه‌های آن، آنچه را گفتم توضیح می‌دهم.
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کشف حجاب از اورانیم
اورانیم Uranium به طور طبیعی فلزی است سخت، سنگین، نقره‌ای رنگ و پرتوزا. کمی نرم تر از فولاد و تقریباً قابل انعطاف.
سنگین‌ترین (چگال‌ترین) عنصر در طبیعت است و حدود ۶/۶ بیلیون سال پیش در اثر انفجار یک ستاره بزرگ بوجود آمده و در منظومه شمسی پراکنده شده‌است.

از اورانیوم سالیان دراز به عنوان رنگ دهنده لعاب سفال یا برای تهیه رنگ‌های اولیه در عکاسی استفاده می‌شد و خاصیت پرتوزایی (رادیواکتیو) آن تا سال ۱۸۶۶ میلادی ناشناخته بود. کشف قابلیت اورانیم برای استفاده به عنوان منبع انرژی از جمله دستاوردهای دانش بشری است.
...
اورانیم در بسیاری از قسمت‌های دنیا در صخره‌ها، خاک و حتی اعماق دریا و اقیانوس‌ها وجود دارد و میزان وجود و پراکندگی آن از طلا، نقره یا جیوه بسیار بیشتر است.
در ایران بزرگترین منبع اورانیم مربوط به ساغند اردکان است.
...
مواد معدنی حاوی اورانیوم با استفاده از روشهای معدن‌کاوی زیرزمینی و یا روزمینی استخراج شده و سپس طی فرایندهای مکانیکی و شیمیایی از دیگر عناصر جدا می‌شوند. پس از استخراج و تفکیک، کوبیده، خرد و به شکل پودر درآمده و سپس برای تولید ماده موسوم به «کیک زرد »مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
کیک زرد چیست؟
کیک زرد یا «اورانیا» Urania در واقع محصول فراوری سنگ معدن اورانیوم است و به ترکیباتی از اورانیوم گفته می‌شود که ناخالصی‌های معدنی آن به میزان زیادی گرفته شده‌است. پودر زبر و زرد رنگ اورانیم(کیک زرد) که با آسیاب کردن و پردازش‌های شیمیایی بر روی سنگ معدن اورانیوم، به دست می‌آید، دمایی معادل ۲۸۷۸ درجه سانتیگراد نیاز دارد تا ذوب شود.

کیک زرد دارای خاصیت رادیو اکتیویته است و ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را اورانیوم تشکیل می‌دهد.
...
کیک زرد عموماً برای تهیه سوخت رآکتورهای هسته‌ای به کار برده می‌شود، در واقع این ماده است که پس از پردازش‌هایی به هیدراکسید اورانیوم تبدیل و برای استفاده در میله‌های سوختی به کار برده می‌شود. 
کیک زرد در اغلب کشورهایی که معادن طبیعی اورانیوم دارند تهیه می‌شود و تولید این ماده مشکل خاصی ندارد و به‌طور متوسط سالیانه ۶۴ هزار تن از این ماده در جهان تولید می‌شود. توجه داشته باشیم که تهیه کیک زرد به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است و فاصله بسیار بسیار زیادی برای استفاده در بمب اتمی دارد.
...
 گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) که یکی از اجزای چرخه سوخت هسته‌ای است و در غنی‌سازی اورانیوم بکار می‌رود، از کیک زرد ساخته می‌شود...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
ایزوتوپ چیست؟
اورانیوم خالص مثل بسیاری از دیگر مواد رادیو اکتیو در طبیعت بصورت ایزوتوپ یافت می‌شود.
ایزوتوپ Ισότοπο حالت خاصی از حضور یک عنصر در طبیعت است که در هسته آن به تعداد مساوی - با عنصر اصلی - پروتون وجود دارد اما تعداد نوترون‌های آن متفاوت است.
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
غنی‌سازی اورانیوم
یکی از مراحل چرخه سوخت هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم است. غنی‌سازی اورانیوم عملی است که به‌واسطهٔ آن در یک تودهٔ اورانیوم طبیعی مقدار ایزوتوپ ۲۳۵ بیشتر و بیشتر و مقدار ایزوتوپ ۲۳۸ کم‌تر و کم‌تر گردد.
...
اورانیوم طبیعی (که به‌شکل اکسید اورانیوم است) شامل ۹۹ و سه دهم درصد از ایزوتوپ ۲۳۸ و هفت دهم درصد از ایزوتوپ ۲۳۵ است. یعنی مقدار بسیار بسیار ناچیزی از اورانیم‌ی که در طبیعت یافت می‌شود ایزوتوپ ۲۳۵ است (۲۳۵ ذره در هسته خود دارد. ۹۲ پروتون + ۱۴۳ نوترون)
...
اورانیوم مورد استفاده در راکتورهای اتمی حاوی ۲ تا ۳ درصد اورانیوم ۲۳۵ است، در حالی که اورانیومی که در ساخت بمب اتمی بکار می‌رود حداقل باید حاوی ۹۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ باشد. بگذریم که برای تهیه بمب اتمی دست کم ۵ تا ۶ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ نیاز است.
...
غنی‌سازی اورانیوم با روشهای گوناگون از جمله استفاده از لیزر، روش دیفیوژن (انتشاری) و دستگاههای سانتریفوژ صورت می‌گیرد که از شرح و تفصیل آن می‌گذرم.
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
شکافت هسته‌ای اورانیم
ایزوتوپ ۲۳۵ برای بدست آوردن انرژی، کارآیی بسیار دارد. چرا؟ چون تحت شرایط خاص شکافته شده و مقادیر بسیار زیادی انرژی آزاد می‌کند. بعبارت دیگر قابلیت شکاف هسته ای دارد. کافی است یک نوترون دریافت کند تا بتواند به دو اتم و سه انم و چهار اتم و... و بیشتر و بیشتر تبدیل شود. این عمل با بمباران نوترونی هسته انجام می‌گیرد.
اگر مجموع این عملیات در رآکتور هسته‌ای روی دهد، آن رآکتور هسته‌ای می‌تواند از انرژی آزاد شده برای گرم کردن آب استفاده کند تا در نهایت از آن برای راه اندازی توربینهای عظیم بخار و تولید برق استفاده شود.
از ایزوتوپ ‎۲۳۵ می‌توان در نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای به عنوان سوخت استفاده کرد، ضمن اینکه مهمترین ماده مورد نیاز رآکتور هسته‌ای (برای شکافته شدن و تولید انرژی) هم هست و می‌تواند بعد از غنی سازی با درصد بسیار بالا در سلاح‌های‌اتمی به عنوان ماده منفجره به‌کار رود.
خب...

اگر ملتی به آن درجه از دانش رسیده باشد که با بمباران نوترونی هسته اورانیم، یک واکنش زنجیره‌ای از تقسیم اتم‌های U-۲۳۵ تشکیل دهد و با انجام عمل تقسیم، انرژی بیکرانی را آزاد کند، شایسته آفرین است. توجه داشته باشیم که پیشرفت علمی و دستیابی به دانش و فناوری هسته‌ای لزوماً به سلاح اتمی ختم ‌نمی‌شود.
حالا اگر راست باشد که غارتگران حرث و نسل میهن ما جا پای هوو های خودشان در هند و پاکستان و اسرائیل و... گذاشته و مجهز شدن به سلاح اتمی را هم از نظر دور نداشته‌اند، این مسئله ای جداست و مسلماً یکی از اهداف آنان، باج خواهی در سطح بین‌المللی است.
بگذریم که تکنولوژی عقب افتاده در راه‌اندازی نیروگاههای اتمی و عدم رعایت استانداردهای جهانی، به محیط زیست و سلامتی مردم آسیب بسیار زیادی خواهد زد و این تنها بخش بسیار ناچیزی از آن گردباد شوم است که اگر در بگیرد سر ایستادن نخواهد داشت.
در اوکراین بارها شنیدم که مردم بعد از حادثه چرنوبیل به خاک سیاه نشستند.
خیلی‌ها به سردردهای غریب و ناشناخته دچار شدند و می‌گفتند تا پایان عمر چیزی در گوشمان سوت می‌زند в ушах звенит (ووشاه زه وی نیت)
و این تازه مینیمم است که رؤیت می‌شود. پشت پرده، اینگونه وقایع را کسی بدرستی نمی‌داند...
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
پیشرفت علمی می‌تواند در جهت منافع ‌ملی باشد اما...
استفاده صلح‌جویانه از انرژی هسته‌ای که طبق اصل اول NPT (پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) Nuclear Non-Proliferation Treaty باید بدون هیچ‌گونه مانع و تبعیضی برای همگان میسر باشد، یک چیز است و گسترش سلاح‌های هسته‌ای، که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد چیز دیگر...
پیشرفت علمی می‌تواند در جهت منافع ‌ملی باشد. ولی«کَلِمَه حَقٍّ یرُاَدُ بِهاَ البَاطِل»
سخن حقی است اما،باطل از آن اراده شده‌است....
...
مستقل از اهداف پلید دارندگان سلاحهای اتمی که خود رطب می‌خورند اما منع رطب می‌کنند، جدا از آنان که موضوع هسته‌ای، برایشان بهانه فشار است نه دلیل فشار و تحریم، مردم ستمدیده ایران ورود به این وادی خطرناک را تأئید نکرده و نخواهند کرد.
همین الان عدل و انصاف کیمیاست وای به وقتی که مردم آزاران و دین‌فروشان، اورانیوم «بیش از حد غنی شده» را هم، در زیر عبا و عمامه خود قایم کنند!
پایان بخش نخست
==========================================================


 
 
خودتون chickenshit (چیکن شیت) هستید!
این روزها منبرهای الکترونیکی، رسانه‌‌های جمعی Mass Media، و رسانه‌های جریان اصلی mainstream media (کلان رسانه‌هایی که بیشتر در اختیار نیروهای مرتجع است) اخبار مربوط به آقای نتانیاهو (بی بی) و سخنرانی آتی وی در کنگره ایالات متحده را در مورد مناقشه اتمی (میان ایران و گروه پنج به علاوه یک) حلوا حلوا می‌کنند. 
گویا ایشان اراده فرموده‌اند میز مذاکره از مابهتران را چپه کرده، کافه را به ‌هم بریزند. بخصوص که یک اوقات تلخی هم بین بی بی و دوستانش در آمریکا حادث شده و کدورت و نغار پیش آمده‌است.
اواخر سال گذشته (اکتبر ۲۰۱۴) نشریه آتلانتیک در ایالات متحده، به نقل از یک مقام آمریکایی برای توصیف نتانیاهو تعبیر چند پهلو و ناخوشایند 'chickenshit' را به کار برد که علاوه بر جبون و بزدل، «فضله مرغ» (چلغی) و چلغوز هم معنا می‌دهد. 
گوینده ازواژه‌هایی چون timid و coward که معنای ترسو و بزدل است استفاده نکرده و به عمد chickenshit (چیکن شیت) را به‌کار برده‌ که خیلی توهین ‌آمیز است. 
مقام آمریکایی (که معلوم نیست کیست) گفته بود این خوب است که بی بی (نتانیاهو) از راه اندازی جنگ (با ایران) هراس دارد اما بد است که برای کنار آمدن با فلسطینی‌ها یا کشورهای عربی آنچه لازم است انجام نمی‌دهد. انگار تنها چیزی که برای وی اهمیت دارد این است که در عرصه سیاسی (هارت و پورت کند و) خودش را از تا نیاندازد...(...) 
... 
بلافاصله اوباما و جان کری از نتانیاهو پوزش خواستند و زبون چل مرغون را ریختند تا مبادا تصور شود آن اسائه ادب از جانب دولت آمریکاست، اما فایده نکرد و طرف مقابل از آن تعبیر، پیراهن عثمان ساخت و حملات متقابل آغاز شد که چیکن شیت خودتون هستین، کاخ سفید «چیکن شت» است و از این قبیل...
Netanyahu's Not Chickenshit, the White House Is ...
روزنامه‌های هوادار نتانیاهو نوشتند او را دست کم نگیرید. پیش از وارد شدن به جهان سیاست، یکی از فرماندهان یگان‌های نیروی فوق ویژه تکاوری بوده که نه تنها در جنگ‌های شش روزه و یوم کیپور در پشت خط دشمن و درون خاک مصر و سوریه فعالیت‌های شناسایی و انهدام را انجام داده، بلکه از تکاورانی بوده که عملیات موسوم به ایزوتوپ را شخصٱ هدایت فرموده‌است.
حالا باید منتظر ماند تا بی بی در کنگره برود بالای منبر. شاید این بار اشل جدیدی بزند و با نشان دادن یک طرح یا انیمیشن از غنی سازی و معقولاتی این چنین، اوباما و یار غارش جوبایدن را بور و دماغ سوخته کند!
...
البته همه دعواها بر سر لحاف ملا نصرالدین (انتخابات پارلمانی در اسرائیل) است. انتخابات مزبور روز ۱۷ مارس (۲۶ اسفند)، دو هفته پس از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، برگزار خواهد شد. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شِلدون گرَی اَدلسون Sheldon Gary Adelson 
بی بی البته بی یار و یاور نیست. شِلدون گرَی اَدلسون یکی از تکیه‌گاه‌های ایشان است.
شِلدون گرَی اَدلسون سهام‌دار عُمده، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت لاس‌وگاس سَندز، مالک بسیاری از هتل‌ها، سالن‌های گردهمایی و کازینوها در سراسر جهان از جمله در آمریکا و چین و سنگاپور است. 
رفیق شفیق بی بی، مالک روزنامه عبری اسرائیل امروز و از «حامیان مالی عُمده» حزب جمهوری‌خواه در آمریکا و حزب لیکود در اسرائیل است.
کمک‌های گسترده مالی وی به سازمان‌های لابی‌گر و مراکز مطالعاتی حامی اسرائیل در واشینگتن، دی. سی و به این «اپوزیسیون» و آن جبهه «آزادیبخش»، او را به یکی از پر نفوذترین حامیان گروه‌های طرفدار تحریم علیه مردم ما و برخورد نظامی با ایران تبدیل کرده‌است. بهانه اما رژیم جمهوری اسلامی است که مردم ستمدیده و فرهیخته میهنمان، از نخستین اضداد آن بوده و هستند و خواهند بود. 
... 
رابطه شلدون ادلسون با باراک اوباما، رابطه کارد و پنیر است!
وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی، بالغ بر ۶۰ میلیون دلار کمک مالی به رقبای جمهوری‌خواه اوباما کرد.
شلدون ادلسون در اظهارنظری در اکتبر ۲۰۱۳ میلادی در میزگردی در دانشگاه یشیوا گفت که به باور او برای وادار کردن ایران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش، «رئیس‌جمهور آمریکا باید به ارتش دستور بدهد یک بمب اتمی بر روی کویر ایران بیندازند، سپس به رئیس‌جمهور ایران تلفن بزند و بگوید: آن بمب را دیدی؟ بمب اتمی بعدی در تهران فرود خواهد آمد. اگر بر موضع سرسختانه خود پافشاری کنید به کلی محو خواهید شد»
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
جان بوئنر John Boehner 
«جان بوئنر» رییس مجلس نمایندگان امریکا هم دوست نزدیک آقای نتانیاهو است. ایشان بنا دارد علیرغم غر و لند نزدیکان اوباما، از وی دعوت کند تا روز ۳ مارس (۱۲ اسفند) در جلسه مشترک مجلس سنا و مجلس نمایندگان «درباره خطرات ایران و اسلام رادیکال» نطق کند. (دعوت کرده‌است)
برای جان بوئنر مهم نیست که که کاخ سفید در جریان این دعوت نبوده و پاتریک لیهی، باسابقه‌ترین سناتور آمریکایی که از ۴۰ سال پیش عضو سنای آمریکا بوده آن‌را رفتاری «جلف و متکبرانه» خوانده و جوبایدن به بهانه مسافرت به آن بی‌محلی کرده‌است. 
...
بی بی مریدان زیادی دارد. بگذریم که فاشیست‌هایی چون لیندسی گراهام Lindsey Graham و جان مک کین John McCain (رفقای شفیق امثال ابوبکر بغدادی) هم خیلی هوایش را دارند. هر چه که باشد بی بی سیاست خاورمیانه ای آمریکا را رهبری می‌کند و نباید تنهایش گذاشت.
البته لیندسی گراهام و مک کین فقط جانب بی بی یا داعشیان سوری را نمی‌گیرند. آنان به «مدعیان صاحب اختیاری مقاومت» هم خیلی لطف دارند. دستشان درد نکند...
 ... 
انگار، لیندسی گراهام و مک کین در تهران وردست امثال مصباح یزدی و اسدالله بادامچیان دو زانو نشسته‌اند و گرچه گاه پشت شان را به همدیگر کرده و اخم و تَخم می‌کنند اما هر دو، یک ورد می‌خوانند و در عمل (بله در عمل) برای بهم زدن اوضاع، نقشه می‌ریزند.
تا چی بشه؟ تا تغاری بشکند ماستی بریزد و جهان به کام آنان و همه جنگ افروزان بگردد و بچرخد...
واقعش آنان متحدین واقعی یکدیگرند اگرچه هر دو از هم بُل می‌گیرند و ظاهراً متضاد هستند، اما باطناً از هم جدایی ناپذیرند. این دست آن را می‌گیرد، آن عبای این را. 
...
کیست که نداند جنگ برای همه مرتجعین (چه عمامه داشته باشند، چه کروات) چه در تهران باشند، چه در تل آویو و واشنگتن، نعمت است. جنگ برای همه مرتجعین نعمت است و باید هر جور شده جرقه آن را زد و اسمش را «داعش زدایی» و مبارزه با بنیادگرایی و این چیزها گذاشت. 
حضرت لیندسی گراهام که بعد از های و هوی داعش پیشنهاد همکاری آمریکا و جمهوری اسلامی را داد، در سال ۲۰۱۰ تلویحاً خواهان حملات نظامی ویران کننده به ایران شد و تصریح کرد منظور من فقط تاسیسات هسته ای در آن کشور نیست بلکه نیروی دریایی، هوایی و پایگاههای نظامی و... هم، هست...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

دنیس رایس، اریک ادلمن و ری تکیه 
مقاله مشترک «دنیس رایس»، «اریک ادلمن» و «ری تکیه» در واشنگتن پست Washington Post که بعد از اجلاس طالبان نفت و دلار در ‌«کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا» منتشر شد هم، در همین راستا است.
سه نفر فوق دولت اوباما را متهم کردند که در برابر تهران رویه‌ مدارا در پیش گرفته‌ و کوتاه می‌آید.
 … 
جلو تر «رابرت (باب) منندز» Robert Menendez (سناتور ایالت نیوجرسی) با «مارک استیون کرک» Mark Steven Kirk (سناتور ایالت ایلینوی)، صحبت از تحریم‌های بیشتر علیه ایران کرده بودند.
مارک کرک که ورد دموکراسی و حقوق بشر می‌خواند و در «دفاع از زندانیان سیاسی» عَلم و کُتل می‌بندد و مدعی است باید داستان شکنجه شدگان، معترضان و زندانیان سیاسی را روایت کنیم، اکتبر سال ۲۰۱۱ 

خواستار اعمال مجازاتهای شدید اقتصادی و «گرفتن غذا از دهان مردم» ایران شد. وی در پاسخ به این پرسش که: 
«آیا شما به دنبال [آسیب رساندن به] حکومت آن کشور هستید یا می‌خواهید غذا را از دهان مردم آن کشور بگیرید؟» 
گفت: «هیچ ایرادی ندارد که غذا را از دهان شهروندان کشوری بگیریم که می‌خواسته مستقیماً حمله ای را در خاک آمریکا تدارک ببیند»
حالا از امثال تام کاتن Tom Cotton سناتور ایالت آرکانزاس که سَق‌شان را با جنگ‌افروزی برداشته‌اند، حرف نزنیم بهتر است...
گفتگو هاست در این راه که جان بگدازد
هر کسی عربده این که مبین آن که مپرس
متاسفانه درافشانی‌های این حضرات، برای قاتلین زندانیان سیاسی در ایران، مائده‌ای آسمانی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تصریح کنم که هدف من دامن زدن به گرایشات کور و بی محتوای ضد آمریکائی نیست. اندیشه‌های زلال پدران بنیان‌گذار Founding fathers و امثال جرج واشینگتن و توماس جفرسون و جیمز مدیسون...و مردم شریف ضدجنگ ایالات متحده با جنگ افروزان، شرکتهای غارتگر چند ملیتی و نمایندگان سیاسی شان از بنیاد متفاوتند.
آمریکا تنها در امثال لیندسی گراهام و تام کاتن و روپرت مُرداخ‌ و جان بولتون و، سرمایه سالاران لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن... خلاصه نمی‌شود. در میان اسرائیلی‌ها هم مردمان صلح‌طلب و فرهیخته بسیارند. همه که از جنس نتانیاهو نیستند که نه به «معاهده‌»ای پایبند است و نه ظاهر و باطنش یکی‌ست. در ویدیویی که از نتانیاهو در سال ۲۰۰۱ بدون آگاهی خودش ضبط شده است، ایشان درباره معاهده اسلو می‌گویند: 
«قبل از انتخابات از من پرسیدند که آیا به معاهدات اسلو پایبند خواهم بود. من گفتم که خواهم بود، ولی ... معاهدات را طوری تفسیر خواهیم کرد که از پیش‌تازی به سمت مرزهای ۶۷ جلوگیری کنم.»

Netanyahu In 2001: 'America Is A Thing You Can Move Very Easily'

در پایان نکته مهمی را اضافه کنم.
گرچه به قول «جورج اورول» به هنگام فریب عالمگیر، گفتن حقیقت، کنشی انقلابی است، اما زیر سئوال بردن امثال مک کین و رابرت منندز وقتی بیهوده نیست که پیش‌تر و بیش‌تر، با استبداد زیر پرده دین مرزبندی داشته باشیم. نمی‌شود با مرتجعین دین‌خو یا دین‌ستیز، هم‌کاسه بود و «لِوی‌یاتان»های مستبد و جنگ افروز را در واشنگتن یا ریاض و تل‌آویو نشانه گرفت.
اشاره به کید و مکر مدعّیان صاحب اختیاری جهان ابدا به معنی نادیده گرفتن ظلمی که بر مردم ستمدیده ایران می‌رود نیست و «اثبات شئی نفی ماعَدا نمی‌کند.»
...
سایت همنشین بهار 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.